Kamma Overgaard Hansen

  • Anmeldelse
    2. juni 2017

    Det er ikke synd for naturen. Det er heller ikke synd for Aros. Men måske er det synd for kunsten

    Katharina Grosses farveorgie ’The Garden’ i Mindeparken har bragt sindene i kog og vendt op og ned på de politiske fløje og gjort det næsten umuligt at se værket som en æstetisk oplevelse frem for provokerende handling
    I et hjørne af Mindeparken i Aarhus lyser alt – græs, buske, træstubbe og trækroner – op i de helt forkerte farver.
  • 4. marts 2008

    Det, der ikke kan undertrykkes

    Litteraturens magiske realisme kan for øjeblikket opleves i filmform på ARoS Aarhus Kunstmuseum. Med udgangspunkt i en bandlyst roman fra 1989 skildrer den iransk-amerikanske kunstner Shirin Neshat vilkårene for kvindeliv og kvindelighed i et mandsdomineret diktatur
    Litteraturens magiske realisme kan for øjeblikket opleves i filmform på ARoS Aarhus Kunstmuseum. Med udgangspunkt i en bandlyst roman fra 1989 skildrer den iransk-amerikanske kunstner Shirin Neshat vilkårene for kvindeliv og kvindelighed i et mandsdomineret diktatur
  • 11. februar 2008

    Universel systemkritik

    Den slovenske kunstnergruppe Irwin har siden 1980'erne taget kampen op mod politiske, ideologiske og historiografiske systemer, men er stort set ukendt i Danmark. Det råder Århus Kunstbygning nu bod på med en anderledes kunstudstilling, der viser spændvidden i Irwins omfattende aktiviteter
    Irwins værk -Corpse of Art- rekonstruerer kunstneren Kasimir Malevich, som han blev udstillet i sin kiste i Kunstner Unionens Hus i Leningrad i 1935. Malevichs maleri -Sort kvadrat på hvid bund- indgåri Irwins installation, der samtidig kopierer de totalitære regimers symbolik.
  • 21. januar 2008

    Med en rød finger på pulsen

    På det unikke århusianske Galleri Image er januar måned dedikeret til at se rødt. Med så enkle midler som sin egen blitzoplyste pegefinger udfordrer Hans E. Madsen spørgsmålet om fotografiets sandhed og kunstnerens aftryk i billedet. Samtidig cementerer udstillingen galleriets status som et af Skandinaviens vigtigste fora for fotografer, fotoentusiaster og fototeoretikere
    På det unikke århusianske Galleri Image er januar måned dedikeret til at se rødt. Med så enkle midler som sin egen blitzoplyste pegefinger udfordrer Hans E. Madsen spørgsmålet om fotografiets sandhed og kunstnerens aftryk i billedet. Samtidig cementerer udstillingen galleriets status som et af Skandinaviens vigtigste fora for fotografer, fotoentusiaster og fototeoretikere
  • Baggrund
    19. november 2007

    Videokunst og vovemod i Vejle

    Vejle er blevet hjemsted for Danmarks første biennale for videokunst og digital kultur. Hermed forenes lokale interesser med høje kunstfaglige ambitioner. Første udgave af Machine-RAUM præsenterede kunst, kunstnere og kunstformidling i internationalt format
    Vejle er blevet hjemsted for Danmarks første biennale for videokunst og digital kultur. Hermed forenes lokale interesser med høje kunstfaglige ambitioner. Første udgave af Machine-RAUM præsenterede kunst, kunstnere og kunstformidling i internationalt format
  • 5. november 2007

    'Kunst skal ikke reduceres til populærkultur'

    Det Jyske Kunstakademis nye rektor insisterer på, at der skal være plads til den afdæmpede, kritiske og skæve kunst. Og så undrer han sig over, hvorfor Det Kongelige Danske Kunstakademi skal være så meget større end landets to provinsakademier
    Det Jyske Kunstakademis nye rektor insisterer på, at der skal være plads til den afdæmpede, kritiske og skæve kunst. Og så undrer han sig over, hvorfor Det Kongelige Danske Kunstakademi skal være så meget større end landets to provinsakademier
  • 15. oktober 2007

    Cobras islandske forbindelse

    Cobra-bevægelsen var kun en realitet gennem tre år. Til gengæld fik den stor betydning: Både for genrejsningen af en international, abstrakt kunst efter verdenskrig og censur. Og for etableringen af dansk-islandske alliancer, der for tiden kan opleves på KunstCentret Silkeborg Bad
    Cobra-bevægelsen var kun en realitet gennem tre år. Til gengæld fik den stor betydning: Både for genrejsningen af en international, abstrakt kunst efter verdenskrig og censur. Og for etableringen af dansk-islandske alliancer, der for tiden kan opleves på KunstCentret Silkeborg Bad
  • Anmeldelse
    24. september 2007

    Symbioser og kunst-selvsving

    Nyt møder gammelt, kunst møder kitsch, og kuratering bliver en kunstart i sig selv på Nordjyllands Kunstmuseum. Med udstillingen 'Match Race' lukker museet op for et sandt Wunderkammer, der både rummer talrige aha-oplevelser og tør stille store spørgsmål
    På Match Race-udstillingen henter værker fra modernismen og samtidskunsten nye betydninger hos hinanden. Her er det Thorgej Steen Hansens billedcollage-væg , hvor kunstnere er sammenstillet i forhold til emnet krig.
  • 10. september 2007

    Gennem Århus ad Den Røde Rute

    Århus Festuge løb i år af stablen med en ny direktør i spidsen. Festuge-ledelsens erklærede mål har været at sætte byen og dens borgere i bevægelse, og årets kunstneriske udbud viser en samtidskunst, der i enhver forstand rører på sig
    Århus Festuge løb i år af stablen med en ny direktør i spidsen. Festuge-ledelsens erklærede mål har været at sætte byen og dens borgere i bevægelse, og årets kunstneriske udbud viser en samtidskunst, der i enhver forstand rører på sig

Sider

  1. Anmeldelse
    2. juni 2017

    Det er ikke synd for naturen. Det er heller ikke synd for Aros. Men måske er det synd for kunsten

    Katharina Grosses farveorgie ’The Garden’ i Mindeparken har bragt sindene i kog og vendt op og ned på de politiske fløje og gjort det næsten umuligt at se værket som en æstetisk oplevelse frem for provokerende handling
    I et hjørne af Mindeparken i Aarhus lyser alt – græs, buske, træstubbe og trækroner – op i de helt forkerte farver.