Karen Lisa Salamon

  • Klumme
    5. maj 2012

    Ærlig forretning

    Minkavlere, landbrug, politikere og banker taler til os om, at de er oprigtige og ægte, og indgår dermed i en bølge af ydmygheds- og autenticitetsmarkeringer
    Minkavlere, landbrug, politikere og banker taler til os om, at de er oprigtige og ægte, og indgår dermed i en bølge af ydmygheds- og autenticitetsmarkeringer
  • Baggrund
    28. april 2012

    Faner skaber folk

    I traditionel flagsignalering er det tegn på alvorlig fare eller nød, når et flag vendes på hovedet. Det kan være lidt svært med et ensfarvet flag
    Flagborg. Den røde fane stammer fra Den Franske Revolution, hvor den var et symbolsk krigsbytte kapret fra myndighederne, som bruget et rødt flag som advarselssignal.
  • Klumme
    21. april 2012

    Socialiseret til druk

    Danskerne er stadig verdensmestre i druk – en kultur og et fællesskab, som starter i folkeskolen med forældrenes diskussion om antal genstande, stikker af til gymnasiefesterne og fortsætter ufortrødent på universiteter og i resten af livet
    Ikke en gymnasiefest uden druk, lyder danske elevers mantra. I dansk kultur er alkohol en uafvigelig del af hygge, fællesskab og socialt samvær – her  er der fest på Shakers i Kolding.
  • Nyhed
    14. april 2012

    Dansk kulturel mangfoldighed

    I egen selvforståelse står Danmark sig fint, når det gælder mindretalskulturer. Men der er rigtig god plads til forbedringer, viser høring om dansk tilslutning til UNESCO-konvention om mangfoldighed
    I egen selvforståelse står Danmark sig fint, når det gælder mindretalskulturer. Men der er rigtig god plads til forbedringer, viser høring om dansk tilslutning til UNESCO-konvention om mangfoldighed
  • 31. marts 2012

    Polterabendtragedier og rituelle grænseoverskridelser

    Det klassiske overgangsritual, som markerer overgangen fra fri til ansvarlig, består efter velstandsstigningen oftere af manddomsprøver frem for de traditionelle ydmygende udklædninger. I dag foretager fornuftige mænd sig ufornuftige, dyre vovestykker, der ikke tjener noget forståeligt formål
    /h4> Rappelling, sumobrydning, rodeo, gladiatorkampe, speedbådsture og faldskærmsudspring er blandt de vovestykker, gomme hvert år foretager sig til deres polterabend – med diverse skader til følge.
  • Baggrund
    24. marts 2012

    Hvad er så en bog?

    Når papiret, tryksværten, duften, limen, indbindingen, vægten, farven, billedplancherne er væk, hvad er der så tilbage af bogen?
    Når papiret, tryksværten, duften, limen, indbindingen, vægten, farven, billedplancherne er væk, hvad er der så tilbage af bogen?
  • Klumme
    17. marts 2012

    Folkelighedens genfortolkning og partikularismens genkomst

    Gennem 150 år har vi opbygget idealer om fællesfolkelighed. Nu er diverse folkefællesordninger tilsyneladende under afmontering. Hvad får vi mon i stedet?
    Farvel til folkeligheden. Tanken om universelle rettigheder har været koblet til et begreb om folkelighed: Folkeskole, folkebibliotek, folkeoplysning, folkepartier – og her: folkeferie. I det nye årtusind er folkeferies huse landet over sat massivt til salg.
  • Klumme
    10. marts 2012

    Kønskonservatisme, klasse og titulatorisk klang

    Det er næppe tilfældigt, at kvindelige socialklienter og fattige – Carina og Sofie – sammen med landets første kvindelige statsminister ofte kun omtales med fornavn
    /h4>Er det kønskonservatisme, eller afspejler tiltaleformerne de talendes politiske og sociale strategier?
  • 3. marts 2012

    Træt og stresset

    Kampen mod smøger og kaffe i arbejdstiden handler ikke om smøger og kaffe, men om en styringsideologi, der gennem kontrol og mistænkeliggørelse skal få mennesket til at forstå og vurdere sig selv ud fra normer om effektivitet
    Det gode liv. Det gode liv er – til effektivitetsideologernes store forbitrelse – ikke noget, man knokler sig til .

Sider

  1. Baggrund
    7. april 2012

    Hvad er en slave?

    I dag hedder det trafficking. Før hed det slavehandel. Senest har den ugandiske krigsherre Joseph Konys hold af børneslaver vakt global opmærksomhed. Men der er stadig uenighed om, hvad slaveri er for noget
  2. Baggrund
    17. december 2011

    Den frigørende røde hue

    Den aflange røde hue går igen i historien: I det gamle Grækenland, romerriget, og Den Franske Revolution har filtklatten været symbolet på, at den undertrykte ophæver undertrykkelsen. Og nu skal den varme Occupy-aktivisterne
    Symbol. Occupy-aktivisterne får snart noget om ørerne: Den frygiske hue, der mange steder har været et frihedssymbol.
  3. Klumme
    21. april 2012

    Socialiseret til druk

    Danskerne er stadig verdensmestre i druk – en kultur og et fællesskab, som starter i folkeskolen med forældrenes diskussion om antal genstande, stikker af til gymnasiefesterne og fortsætter ufortrødent på universiteter og i resten af livet
    Ikke en gymnasiefest uden druk, lyder danske elevers mantra. I dansk kultur er alkohol en uafvigelig del af hygge, fællesskab og socialt samvær – her  er der fest på Shakers i Kolding.
  4. 7. januar 2012

    Gratis arbejde, karriere og korruption

    Uddannelsesministeriet, der er sat i verden for at sikre værdsættelse af uddannelse og viden, søger praktikant — der vel at mærke skal have en bachelorgrad og være i gang med en kandidatudddannelse — til ulønnet fuldtidsstilling. Forargeligt? Måske. Enestående tilfælde? Bestemt ikke
    Når man søger unge til ulønnet arbejde, er signalet til dem, at den, der vil have lønnet, kvalificerende arbejde, først må skaffe sig de rigtige sociale kontakter og foden indenfor de rigtige steder.
  5. Nyhed
    14. april 2012

    Dansk kulturel mangfoldighed

    I egen selvforståelse står Danmark sig fint, når det gælder mindretalskulturer. Men der er rigtig god plads til forbedringer, viser høring om dansk tilslutning til UNESCO-konvention om mangfoldighed
    I egen selvforståelse står Danmark sig fint, når det gælder mindretalskulturer. Men der er rigtig god plads til forbedringer, viser høring om dansk tilslutning til UNESCO-konvention om mangfoldighed
  6. Baggrund
    10. december 2011

    Husalfer, effektivitetspres og arbejdslivets skam

    Intimiseringen af arbejdslivet har skabt nye alfer, der nok kunne lære af husalfernes historie og kvindebevægelsens opråb om, at det private kan gøres tydeligt politisk
    Intimiseringen af arbejdslivet har skabt nye alfer, der nok kunne  lære af husalfernes historie og kvindebevægelsens opråb om, at det private kan gøres tydeligt politisk
  7. Kommentar
    30. december 2011

    At blive rigtig dansk

    Spørgsmålet er, hvor lang tid det tager at gå fra at være under integration til endelig at blive en rigtig del af det danske samfund
  8. 11. februar 2012

    Sladderpolitik og trivsel

    ’Ondsindet snak om tredjemand accepteres ikke’. Sådan kan en virksomheds sladderpolitik lyde. Flere arbejdspladser har inden for de seneste år indført ’nul sladder’-politik på linje med rygeregler og telefonpolitik. Hvorfor har de det? Og hvad er egentlig sladder?
    Det er interessant, at virksomheder, der forbyder sladderkommunikation, samtidig tilskynder såkaldte firmafortællinger og brandkommunikation.