Katrine Hornstrup Yde

Katrine Hornstrup Yde

Kulturredaktør
Seneste artikler af
Katrine Hornstrup Yde

Sider

Om

Født 1983. Kulturredaktør på Information. BA i lit.vid. og kandidatgrad i mod.kult. på KUA - og studier i filmfag på Paris 7e og på Colombia New York

Mest læste
  1. 28 sekunder. Så kort tid bruger den gennemsnitlige museumsgæst på hvert værk på et kunstmuseum. I forbindelse med serien ’De moderne hjerner & kunsten’ udfordrer fire af kulturredaktionens journalister dén tendens ved at tilbringe intet mindre end 60 minutter med ét værk
  2. En shitstorm i den litterære andedam, et jobskifte i museumsverdenen, et nyt band i Klitmøller og et uventet studie af betydningen af forventninger var blandt de emner, som optog kulturredaktionen i ugens løb
  3. Og når du så har været ude at spise med resten af pøblen, kan du jo passende tage i biografen og se en film, hvor hunden overlever. Eller hvad med at tage på Madame Tussauds i London, og tage en selfie med Harry og Meghan – uden at dronning Elisabeth står i vejen?
  4. Isabella Eklöf debuterer med en visuelt stilsikker og principielt set velgørende provokation: At fortælle om en ung kvinde, der modstandsløst, nærmest velvilligt, lader sig udnytte groft af alt og alle. Men hendes viljesløshed er ikke helt til at skelne fra filmens utilsigtede vaghed
  5. Kunsten kan forbinde os med en kaotisk verden, så længe den kaotiske verden ikke forpurrer muligheden for at fordybe os i kunsten
  6. Det bliver sagt ’nigger’ over 100 gange i Quentin Tarantinos spaghettiwestern ’Django Unchained’, og det har genoplivet den amerikanske debat om, hvem der må tage det historisk betændte ord i sin mund – og hvordan
  7. I dokumentarfilmportrættet ’Krigsfotografen’ er Jan Grarups arbejde en krigszone, mens hjemmet er blevet forvandlet til en kryptisk sorgzone fuld af børn med hektiske hverdagsliv. Det udgør en underholdende og fængende, men rigeligt smigrende heltefortælling om en mand med en mærkeligt lav hvilepuls og et intenst dobbeltliv, man ikke kan begribe
  8. Et russisk filmhold har optaget en propagandadokumentar om patriotisk idyl i Nordkorea – dikteret af Nordkorea. Med smugfilmede ekstraoptagelser er det blevet til en særlig udstilling af diktaturets manipulation – og af filmkunstens evne til at fortælle det, man ikke kan vise