Katrine Wiedemann

Katrine Wiedemann

Sceneinstruktør og klummeskribent

Sider

  1. Klumme
    23. maj 2022

    Støtten til bustekunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld er en sejr for den ubegrænsede kunst

    Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
    »Det bliver interessant at se Katrine Dirckinck-Holmfelds nye værk, fordi muligheden for, at hun overrasker, findes. Det skal ikke være sådan, at du er udelukket fra støtte, fordi du har skabt høj sø i den offentlige debat,« skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
  2. Klumme
    6. april 2022

    Klasseperspektivet mangler i woke-debatten, der føres af den privilegerede middelklasse

    Underklassens problemer er trængt i baggrunden til fordel for debatter om køn og etnicitet. Kørte man klassepenslen hen over debatten i vores medier, i kunsten og i samtalerne til middagsselskaberne, ville uretfærdighederne træde tydeligere frem, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
    Underklassens problemer er trængt i baggrunden til fordel for debatter om køn og etnicitet. Kørte man klassepenslen hen over debatten i vores medier, i kunsten og i samtalerne til middagsselskaberne, ville uretfærdighederne træde tydeligere frem, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
  3. Klumme
    21. november 2019

    Hvorfor dog tage en uddannelse, når verdens yngste milliardær, Kylie Jenner, ikke har en?

    Da jeg var ung, tog man en uddannelse for at undgå at blive fattig. Og de rige var belæste mennesker med lange uddannelser. Nu er de superrige internetnørder og realitystjerner, mens lange uddannelser, slid og fordybelse er outdatede dyder, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
    Kylie Jenner er for nyligt blevet verdens yngste milliarder, da hun solgte 51 procent af sit kosmetikbrand Kylie Cosmetics for fire milliarder kroner – en succes, der bygger på hendes 151 millioner følgere på Instagram.
  4. Baggrund
    1. juli 2017

    Pigen sidder fanget i et øjeblik, som måske er barndommens sidste

    Jeg er kommet igen flere gange på Den Hirschsprungske Samling for at se Harald Slott-Møllers portræt ’Foråret’. Pigen på billedet venter trofast på mig derinde. Det er lidt som at besøge en indsat i et fængsel
    Udsnit af ’Foråret’ (1896) af Harald Slott-Møller. Olie på lærred. 120 x 93 cm
  5. Klumme
    17. oktober 2019

    Hvorfor tør ingen sige, at digitaliseringen stjæler vores livskvalitet?

    Man taler om digitaliseringen som et udtryk for fremsynethed, kontrol, konkurrencedygtighed. Men hvad hvis digitaliseringen er udtryk for det modsatte, spørger sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg.
  6. Klumme
    3. oktober 2019

    True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk

    Kombinationen af true crime-genren og podcast er foruroligende. Podcast brander nemlig true crime-genren som noget mere raffineret, sofistikeret og intellektuelt lødigt, selv om den fostrer afstumpetheden i os uanset medie, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
    Kombinationen af true crime-genren og podcast er foruroligende. Podcast brander nemlig true crime-genren som noget mere raffineret, sofistikeret og intellektuelt lødigt, selv om den fostrer afstumpetheden i os uanset medie, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  7. Kommentar
    18. juli 2019

    Musikfestivalerne er i gang med at sejre sig selv ihjel

    Festivalerne kaldes frivillige og nonprofit. Men 78 pct. af forretningerne på Roskilde var drevet af professionelle virksomheder, der tjener godt på festivalugen, med frivillige ’ansat’ til at lange flæskestegssandwich over disken. Den lokale håndboldklub, der tidligere drev en madbod, er fortrængt af den øgede professionalisering og profitjagt, skriver Katrine og Fredrik Wiedemann i dette debatindlæg
    Festivalerne har en goodwill i de her år, som gør det svært at være kritisk. Måske fordi det faktisk er et reelt dilemma. Den idealistiske glæde ved kultur er smuk, men den profitjagt, der følger i kølvandet, er problematisk.
  8. Klumme
    28. oktober 2017

    Sorg er et hav, og terapi et lille håndklæde

    Sorg som en diagnose klinger mærkeligt. Hvad tror man om livet? Måske en diagnose kan være en hjælp til den enkelte, men hvad betyder det for en kultur at udsende et signal om, at fundamentale livsvilkår kan gå over ved den rette hjælp?
    Sorg som en diagnose klinger mærkeligt. Hvad tror man om livet? Måske en diagnose kan være en hjælp til den enkelte, men hvad betyder det for en kultur at udsende et signal om, at fundamentale livsvilkår kan gå over ved den rette hjælp?