Katrine Wiedemann

Katrine Wiedemann

Sceneinstruktør og klummeskribent
Seneste artikler af
Katrine Wiedemann

Sider

Mest læste
  1. Anklagerne mod Naser Khader er de hidtil voldsomste af danske #MeToo-sager, men frem for at foregå inden for det juridiske system finder dommen sted i offentlighedens arena. Det er hverken godt for ofrene eller den anklagede, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
  2. Da jeg kom hjem fra ferie, mødte jeg en ven, som havde været meget deprimeret. Han har et godt liv, men juli måned havde fået ham ned med nakken. Den tomme by, der alt for tydeligt afspejlede, at han som den eneste af sine jævnaldrende ingen børn har, ingen kæreste og ingen nærmere familie
  3. Forfatter Christina Hagen har endnu den idealisme, at hun kræver selverkendelse af magten – i dette tilfælde en lille, men toneangivende avis. Der er brug for hende i en tid, hvor det kun er ganske få ting, vi kan sige højt uden at blive skammet ud, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  4. Nu er den her. Actionfilmen med en gammel dame i helterollen. I Terminator 6 spænder 63-årige Linda Hamilton med musklerne og gør op med plastikkirurgiens terrorregime. Men virker den revolution ikke lidt primitiv, spørger sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
  5. Jeg er kommet igen flere gange på Den Hirschsprungske Samling for at se Harald Slott-Møllers portræt ’Foråret’. Pigen på billedet venter trofast på mig derinde. Det er lidt som at besøge en indsat i et fængsel
  6. ’Fornuften’ under corona føles som vanvid. Det asociale er blevet normalt, og situationen beskrives som en katastrofe uden at have nogen ydre tegn derpå. Den psykiske mistrivsel skyldes måske ikke kun ensomhed, men også denne virkelighedsforvrængning, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
  7. Tidens hårde moderportrætter ser ofte guder, der skal rives ned, frem for at se mennesker i dyb vildrede. Det er ikke på mode at respektere sine forældre, at være tilgivende og storsindet. Men at det er farligt at dømme andre mennesker, gælder vel også her, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  8. Livets problemer løser sig ikke, bare fordi vi lever i et af verdens rigeste samfund. Alligevel er det skamfuldt at være svag og ulykkelig. Måske er den nye offerkultur et udtryk for, at vi ikke gør plads til den naturlige lidelse, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg