Kjeld A. Larsen

Seneste artikler af
Kjeld A. Larsen
  • En byboer som Anders bliver ikke mere bæredygtig af at købe en elbil

    Information glemmer at fortælle om elbilernes ulemper i sin serie ’Anders vil ha’ elbil’. For elbiler løser hverken problemerne med støj, partikler eller trængsel i byen. I stedet bør fokus flyttes over på en bedre offentlig transport, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg
  • I Schweiz prioriterer man den kollektive trafik

    I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg
  • Post Nords afvikling

    De hæderkronede danske institutioner som post- og togvæsen forsvinder eller privatiseres til gavn for internationale kapitalfonde, men politikerne diskuterer det ikke
  • Information og transportformens etiske udfordring

    Her kommer RBT’s råd til temaet for et nyt rejsetillæg
  • Flyene skygger for de gode klimaudsigter

    Vores klima betaler prisen for den voldsomme flytrafik. Derfor har vi brug for bevidste forbrugere og politikere, der tør gå imod flybranchens omfattende lobbyindsats
  • Kommission på afveje

    Resultatet af Trængselskommissionens anstrengelser er en stor fremtidig stigning i biltrafikken og et større CO2-udslip
  • Betalingsring batter ikke stort for CO2-regnskabet

    En betalingsring reducerer transportsektorens CO2-udslip med mindre end 1 pct., så ringen er blot ét element i en nødvendig omlægning af trafikken
  • Klimakommissionen negligerer transportområdet

    Klimakommissionen satser for ensidigt på teknologiudvikling som elbiler og biobrændstoffer og glemmer helt, at adfærdsændringer og byplanlægning, der tager hensyn til de bløde trafikanter, er en vigtig del af løsningen på Danmarks CO2-udfordring
  • Ytringsfriheden er for de få

    Ngo'er, som ofte repræ sen terer lavindkomst grupperne har mere end svært ved at ytre sig i danske medier

Sider

Mest læste
  1. I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg
  2. I løbet af perioden for Københavns Kommunes klimaplan - 2005 til 2015 - igangsættes to fyrtårne på transportområdet: Nordhavnsvejen og Metroringen. Begge vil få enorm betydning for drivhusgasudslippet. Problemet er bare, at kommunen 'glemt' at modregne disse udslip i sin klimaplan