Kjeld A. Larsen

Artikler
  • Kronik
    24. august 2021

    Klimaansvarlighed og transportplanlægning: Bemærkninger til et overset regeringsudspil

    Der blev, før Folketinget drog på sommerferie, hvirvlet så meget støv op fra trafikforliget og rivegildet om fordelingen af midler til nye motorveje og jernbaneopgraderinger, at det næsten har skjult en væsentlig strategiudmelding fra regeringen
    Det er tvingende nødvendigt at gribe ind over for transportens CO2-udledninger, og en massiv reduktion af transportens omfang er derfor nødvendig, skriver dagens kronikører.
  • Læserbrev
    15. juli 2020

    En byboer som Anders bliver ikke mere bæredygtig af at købe en elbil

    Information glemmer at fortælle om elbilernes ulemper i sin serie ’Anders vil ha’ elbil’. For elbiler løser hverken problemerne med støj, partikler eller trængsel i byen. I stedet bør fokus flyttes over på en bedre offentlig transport, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg
    Jo flere af os, der melder sig ind i kampen for udbygning af hurtig, cykelvenlig, komfortabel og eldreven kollektiv transport, som hænger sammen, jo større er muligheden for at påvirke politikerne i bæredygtig retning, skriver næstformand i Rådet for Bæredygtig Trafik, Kjeld A. Larsen i dette debatindlæg.
  • Kronik
    11. januar 2020

    I Schweiz prioriterer man den kollektive trafik

    I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg
    I Schweiz nedlægger og skrotter man ikke jernbanenet og togdrift. I modsætning til Danmark vedligeholder, udbygger og moderniserer Schweiz. Og resultatet er derefter: Man har 2.439 antal km pr. person pr. år mod Danmarks 1.140.
  • Læserbrev
    6. juli 2018

    Post Nords afvikling

    De hæderkronede danske institutioner som post- og togvæsen forsvinder eller privatiseres til gavn for internationale kapitalfonde, men politikerne diskuterer det ikke
  • Læserbrev
    12. marts 2018

    Information og transportformens etiske udfordring

    Her kommer RBT’s råd til temaet for et nyt rejsetillæg
  • Baggrund
    5. marts 2016

    Flyene skygger for de gode klimaudsigter

    Vores klima betaler prisen for den voldsomme flytrafik. Derfor har vi brug for bevidste forbrugere og politikere, der tør gå imod flybranchens omfattende lobbyindsats
    Vores klima betaler prisen for den voldsomme flytrafik. Derfor har vi brug for bevidste forbrugere og politikere, der tør gå imod flybranchens omfattende lobbyindsats
  • Læserbrev
    4. oktober 2013

    Kommission på afveje

    Resultatet af Trængselskommissionens anstrengelser er en stor fremtidig stigning i biltrafikken og et større CO2-udslip
  • Kommentar
    28. september 2011

    Betalingsring batter ikke stort for CO2-regnskabet

    En betalingsring reducerer transportsektorens CO2-udslip med mindre end 1 pct., så ringen er blot ét element i en nødvendig omlægning af trafikken
  • Kronik
    13. oktober 2010

    Klimakommissionen negligerer transportområdet

    Klimakommissionen satser for ensidigt på teknologiudvikling som elbiler og biobrændstoffer og glemmer helt, at adfærdsændringer og byplanlægning, der tager hensyn til de bløde trafikanter, er en vigtig del af løsningen på Danmarks CO2-udfordring
    Vi skal have mange flere af dem her på de danske veje, hvis ambitionerne om markante reduktioner i Danmarks CO2-udslip skal indfris.

Sider

  1. Kronik
    11. januar 2020

    I Schweiz prioriterer man den kollektive trafik

    I Danmark er udbygningen af kollektiv transport stærkt politiseret med rivaliserende lokale og regionale interesser, ad hoc-løsninger og detailstyring fra politikernes side. Vi bør lære af succeshistorien Schweiz, hvor der er national konsensus om udbygningen af den kollektive trafik. Det er en nødvendighed, hvis vi vil nå vores klimamål, skriver Niels Brønholt, Leif Kajberg og Kjeld A. Larsen (formand) fra Rådet for Bæredygtig Trafik i dette debatindlæg
    I Schweiz nedlægger og skrotter man ikke jernbanenet og togdrift. I modsætning til Danmark vedligeholder, udbygger og moderniserer Schweiz. Og resultatet er derefter: Man har 2.439 antal km pr. person pr. år mod Danmarks 1.140.
  2. Kronik
    13. oktober 2010

    Klimakommissionen negligerer transportområdet

    Klimakommissionen satser for ensidigt på teknologiudvikling som elbiler og biobrændstoffer og glemmer helt, at adfærdsændringer og byplanlægning, der tager hensyn til de bløde trafikanter, er en vigtig del af løsningen på Danmarks CO2-udfordring
    Vi skal have mange flere af dem her på de danske veje, hvis ambitionerne om markante reduktioner i Danmarks CO2-udslip skal indfris.
  3. Kronik
    24. august 2021

    Klimaansvarlighed og transportplanlægning: Bemærkninger til et overset regeringsudspil

    Der blev, før Folketinget drog på sommerferie, hvirvlet så meget støv op fra trafikforliget og rivegildet om fordelingen af midler til nye motorveje og jernbaneopgraderinger, at det næsten har skjult en væsentlig strategiudmelding fra regeringen
    Det er tvingende nødvendigt at gribe ind over for transportens CO2-udledninger, og en massiv reduktion af transportens omfang er derfor nødvendig, skriver dagens kronikører.