Knud Illeris

Seneste artikler af
Knud Illeris
  • Filosofikums genfødsel

    Betydelig og brugbar læring sker gennem sammenhæng og engagement – ikke gennem pensumbestemmelser
  • Et arbejdsmarkede for de udsatte unge

    Det hjælper ikke at tvinge skoletrætte, udsatte unge tilbage på skolebænken. De tørster efter et ’rigtigt arbejde’. Noget som andre kan bruge til noget. Noget man får løn for. Men de er ikke mindstelønnen værd, og derfor er der brug for at etablere et alternativt arbejdsmarked
  • Livslang eller lunken læring

    Snæver økonomitænkning og manglende forståelse for voksnes læring er ved at afspore det ambitiøse internationale projekt om livslang læring
  • Hvem kan jeg blive?

    Forkælede, ustabile, krævende? Næ. De unge har bare forstået, hvad kompetencesamfundet er og hvad det kræver – som regel langt bedre end den voksne generation
  • Giv deltagerne indflydelse

    Hvis voksenuddannelserne skal fungere efter hensigten, skal deltagerne have mere indflydelse, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt Retfærd & Velfærd I debatten om den kommende VEU-reform forekommer det især at være spørgsmål om økonomi og administration, der står i centrum, mens spørgsmål om undervisning, skolemiljø og det egentlige udbytte af uddannelserne umiddelbart ser ud til at komme i anden række...
Mest læste
  1. Betydelig og brugbar læring sker gennem sammenhæng og engagement – ikke gennem pensumbestemmelser
  2. Snæver økonomitænkning og manglende forståelse for voksnes læring er ved at afspore det ambitiøse internationale projekt om livslang læring
  3. Forkælede, ustabile, krævende? Næ. De unge har bare forstået, hvad kompetencesamfundet er og hvad det kræver – som regel langt bedre end den voksne generation
  4. Det hjælper ikke at tvinge skoletrætte, udsatte unge tilbage på skolebænken. De tørster efter et ’rigtigt arbejde’. Noget som andre kan bruge til noget. Noget man får løn for. Men de er ikke mindstelønnen værd, og derfor er der brug for at etablere et alternativt arbejdsmarked
  5. Hvis voksenuddannelserne skal fungere efter hensigten, skal deltagerne have mere indflydelse, viser foreløbige resultater fra et forskningsprojekt Retfærd & Velfærd I debatten om den kommende VEU-reform forekommer det især at være spørgsmål om økonomi og administration, der står i centrum, mens spørgsmål om undervisning, skolemiljø og det egentlige udbytte af uddannelserne umiddelbart ser ud til at komme i anden række...