Bjørn Esben Almaas’ roman handler om forsømte børn og utilstrækkelige forældre, og selv om dele af handlingen er voldsom, så er det sproget, som rummer en slags dybere tristhed, der bliver ved én
Lige så trist som romanen kan være, når hovedpersonen Monika oplever sorg, lige så opløftende og livsbekræftende er den, når hun igen mærker intens lykke. Det er lidt som en besættelse på den måde at komme helt ind under huden på et andet menneske
Der er masser af drama i den fine ’Nakanos genbrugsbutik’ fra knivstikkeri til urimelige udlejere, utroskab og død. Men det er ikke spændingen, der driver læsningen. Det gør den hjertevarme fremstilling af romanens personer
Stine Askovs roman ’Katalog over katastrofer’ er en stillestående roman om at vente på katastrofen. Det er også historien om en barsk opvækst med militærtræning og fanatisk økobevidsthed
Lispector skriver hverdagsscener, som er blevet monstrøse. Hun skyr ikke store ord som ’Gud’ og ’skæbne’, alligevel bliver stilen sjældent ophøjet; som regel handler hendes historier om kyllinger og kakerlakker. Og hvis det hele bliver lidt højtflyvende, så trækkes det straks ned på jorden igen
Judith Hermann har aldrig været en politisk forfatter. Men med tiden er hun begyndt at overveje, hvad det vil sige at skrive historier om de små ting i en verden, som er præget af store kriser. For Hermann handler det om at lade de store ting være til stede i de små og om at bevare det, som er gået tabt
Judith Hermann er en af Tysklands største stilister. I sin nye bog ’Lettipark’ vender hun tilbage til den helt korte novelleform som debutsamlingen ’Sommerhus, senere’. I de korte noveller om ensomhed og nærhed demonstrerer hun, hvordan et enkelt øjeblik, et møde eller en erindring kan være af afgørende betydning
Det bedste ved Amalie Langballes debutroman ’forsvindingsnumre’ er det, der står uden for fortællingen: de rene og stærke beskrivelser af sorg. Magtesløsheden, den dårlig samvittighed, det tærende savn og vreden
Hun er blevet kaldt sin generations stemme, fordi hun skildrede almindelige tyskeres ubeslutsomme liv og gjorde op med, at den tyske litteratur skulle beskæftige sig med fortid og skyld. Ved søndagens valg er det imidlertid første gang, hun selv er følelsesmæssigt involveret i politik – og i fremtiden
Stine Askovs roman ’Katalog over katastrofer’ er en stillestående roman om at vente på katastrofen. Det er også historien om en barsk opvækst med militærtræning og fanatisk økobevidsthed