Læsetid: 2 min.

TEATER

26. september 1996

En idealist Kan ses som en perfid Breaking the Wawes 2. Kaj Munks skildring af underkastelsen og ønsket om opofrelse lever foruroligende perfekt på Nye Scene; opsætningen rummer så stærke tidsaktuelle pointer, at den reelt formår at skræmme sine tilskuere. Men alt hvad forestillingen vinder i det indre psykologiske spil, taber den umiddelbart i de ydre effekter. Ærgerligt og unødvendigt.
Bearb. og instr. : Jan Maegaard. Scen.: Johs. Leiacker. Mus.: Lars Klit. Det Kgl. Teater

Gulddåsen Landøkonom Olufsens med møje sammenskruede intrigespind fra 1793 er gravet op i anledning af Odense Teaters 200 års jubilæum. En ligegyldighed, men spillestilen er rap og artistisk og accentuerer det visuelle uden om de uhjælpeligt fade replikker. En tribut til den lyst det er at se kultur og tradition muntert citeret og maltrakteret.
Instr.: Jan Hertz. Scen.: Chr. Tom-Petersen. Store Scene

Skillevejen 7 Tonstung alvor og tomgang i finske Michael Barans opbyggelige ungdomsstykke, der foldes pædagisk ud og verbaliseres demonstrativt, mens man sidder og venter på at opleve noget, man ikke har oplevet før i velmenende ungdomsdramatik. Men nej.
Instr.: Inge Andersen. Scen.: Marie i Dali. Odense Teater, Sukkerkogeriet

Tartuffe Fuld fart frem. Ny, mere mundret oversættelse af Jesper Kjær & Peter Langdal - dog stadig på diskrete aleksandrinere - og med illustre Emil K. Hansens gennemført konsekvente manierede gestik i instruktionen, der tegner troskyldighed op som pur fjottethed og durkdrevenhed som den yderste djævelskab. Ren pøbelfryd for øjnene. En slikbutik for enhver lyst i spil, komiske påfund, scenografisk og kostumemæssigt vid - og åben for moralsk refleksion.
Af Moliére. Scen.: Maja Ravn. Mus.: Anders Wikestedt. Ålborg Teater, Store Scene.

Stille samtaler Peter Steens instruktion af Jess Ørnsbos stykke (der sidste år fremtrådte som Klubben på Bådhusteatret) lader nok spillerne løs til en vis fabuleren over forfatterens stygge-realistiske sketch om familiens noksom-bekendte traumatiserende spændetrøjer. Men teksten samler sig først slutteligt, og med en markant svagere sproglig energi end før set hos vort lands eneste rigtige scenedigter.
Ålborg Teater, Lille Scene.

Manden og kvinden Det kunne være gået frygteligt galt med en besætning, der siger seks instruktør-høvdinge på ryggen af to spiller-slaver. Mungo Park-gruppens seneste udspil: variationer over temaet 'manden og kvinden' kunne sagtens være tippet over i prætention og overspil, men er blevet et lykkeligt kaos af stilarter og historier bundet sammen af to vidunderlige spillertalenter i et formidabelt rum.
Af Emil Hansen, Nik. Cederholm, Søren Fauli, Alexa Ther, Katrine Wiedemann, Lars Kaalund, Sidse Babett Knudsen og Troels Lyby. Kedelsmedjen på Holmen
t. 5.okt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu