Læsetid: 2 min.

TEATER

5. september 1996

Kunst Forestillingen bliver aldrig den store, moderne fortælling om kærlighed, den skulle være. Den har har samme problem som sin hovedperson Vinzent - Don Juan, Casanova - den glider af, når man kommer for tæt på. Første del får fat i én; en mimisk anden del distancerer os til personer og historie. Som instruktør har Nikolaj Cederholm en ironisk distance til alle ordene om kjærlighed og smerte. Og derfor får Kunst aldrig én til at græde og røres - som annoncerne ellers lover.
Af Lars Kaalund. Instr.: Nik. Cederholm og Lars Kaalund. Scen.: Camill Bjørnvad. Dr. Dantes Aveny t. 24.okt.

Billimil Efter sommerens internationale '96-sus er vi sørgeligt tilbage i dansk teaters famlen efter nutiden. Med lidt Romanbladsfilosofi om venskab, ensomhed og kærligheden som et udsigtsløst håb, der får os til at sprælle på livstid. Manuskriptet frigør sig sjældent fra almanakhistorien, første akt føles lige så lang som Billimils 100 år, og klichéerne lægger sig i snedriver omkring publikum. Kun skuespilpræstationer holder én i sædet til Fuzzys pæne periodepasticher. Miséren falder svært tilbage på en klippeulysten instruktør og en læsehandicappet skuespilafdeling.
Af Gerz Feigenberg. Instr.: Mogens Pedersen. Scen.: Claus Rostrup. Mus. led.: Holger Laumann. DKT i Turbinehallerne, Adelgade

Acid Cirq Tredje eksempel på det 'nye cirkus', der har optrådt i København i kulturbyåret, præsenteres af Anita Saij i samarbejde med 13 førende, yngre artister fra Europas progressive cirkus. Udgangspunktet i en musikalsk versionering af Dantes nedstigning i Helvede, komponeret af medlemmer af Einstürzende Neubauten formår aldrig at blive andet end en effektfuld kulisse omkring cirkusartisternes numre.
Cirkusteltet, Amager Boulevard 108, til 6.sept. BilletNet

John Padan opdager Amerika Når forestillingen fænger er det først og fremmest Thomas Kim Hoders fortjeneste: ene mand på scenen i toenhalv time som mangehovedet aktør i historier, Dario Fo har hentet fra opdagelsestidens krøniker. Historierne er mange og lange - i forhold til det moralske budskab kunne forestillingen have været en time kortere - men Fo er også konstitutionelt legebarn og gøgler og den side af ham realiserer skuespilleren energisk og talentfuldt.
Overs.: Bent Holm. Instr. og scen.: Carlo Barsotti. Odense Teater, Sukkerkogeriet

Mirakelmageren Repremiere på Brian Friels fornemt orkestrede mol-trio for hensynsløs messias, mishandlet hustru og uundværligt støttende roadie, terapeut og jovial joker - eminent gribende spillet af Ole Ernst, Ghita Nørby og Henning Moritzen.
Det Kgl. Teater, Ny Scene.

Cirkusrevyen Elegantere og mere jazzy end forgængerne. Første del læner sig op ad tv's lørdagssatire, anden del serverer galskab og skønt tekstredaktionen har fedtet med gode tekster til kvindesiden er årgangen bidsk, kalorierig og og flot indpakket.
Tekstforf.: Carl-Erik Sørensen, Niels Olsen m.fl. Instr.: Peter Schrøder og Morten Hovmand. Scen.: Birgitte Mellentin. Kor.: Mikala Bjarnov Lage. Mus. led.: Niels-Jørgen Steen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu