Læsetid: 2 min.

Teater

31. oktober 1996

Tvillingetvist Tilsyneladende traditionskedsommelig 'ind-og-ud-af-dørene'-farce transformeret til sprælsk psyko-thriller med 90'er-nerve og nærvær. Instruktionen er suveræn i denne besynderlige blanding af farce og Verfremdung, dagligstue-naturalisme og gakgak-komedie, hvor skuespillerne imponerer med deres beherskelse af en ulidelig spillestil.
Af Nicky Silver. Instr.: Michel Castenholt. Scen.: Arendse Gudmand-Høyer. Teater FÅR 302 hos Teater Mungo Park, Allerød, t. 22.nov.

Kosmonauten Instruktøren Malte Claudio Lind har formået at skabe en forestilling om RUM. Det ufattelige univers udenfor den russiske rumstation i år '92 skildres med overvældende skønhed og skønt forestillingen i visse perioder virker hæmmet og teatralsk uforløst er der kommet en overraskende smuk visuel - omend ikke nøvendigvis afsluttet - rejse udaf Jesper Bræstrup Karlsens dramatikerdebut om kosmolængsler.
AV-design: Sheila Trillingsgaard. Scen.: Nikolaj Danielsen. Kaleidoskopisk Studio på Kalejdiskop, Kbhn., t. 3.nov.

Snehvide Udover Grimm en endeløs omgang lån og stjæl tilsat Lommemarx og Lommefreud, Ofelias vanvidsscene, gadecirkus og Disney-svingom. Kun scenografien er skuret forholdsvis ren, så af de 165 tikkende minutter er de 100 for meget.
Instr.: Hans Rosenquist. Scen: Poul Dubienko. Det Danske Teater, turné

Hvis alle danskere... Tænk hvis alle dramatikere havde lige så meget på hjerte... Jevtusjenkos 'danske' dramatikerdebut er en skarptseende analyse af folkefærdet danskerne, konkret: en dobbeltskildring af den Blåtårnsfængslede Leonora Christina - og jødejagtende nazisoldater under 2. verdenskrig og et af deres ofre. En ret desillusioneret verden, hvor de beske ord boltrer sig forbløffende naturligt i Niels Brunses oversættelse og Mogens Pedersens udsøgte skuespillerteam.
Scen.: Ves Harper. Mus.: Fuzzy. Café Teatret t. 9. nov.

Det gode menneske fra Sezuan Fascinationen af den menneskelige dobbelthed - at godheden kun trives side om side med ondskaben - er forestillingens bærende tolkning. I Sebastians musik derimod hersker kun godheden og scenografien er ene om at fastholde tvetydigheden. I Inger Eilersens personomhyggelige instruktion ophæver miraklet Marianne Mortensen imidlertid alle uoverensstemmelser - med stærkt modspil fra Ole Lemmeke.
Efter B. Brecht. Scen.: Pia Maanssen. Mus.led.: J. Lauridsen/Stig Christensen. Gladsaxe Teater t. december .

Exit 2000 Fire monologer og et tilsvarende antal sange i en utydelig ramme om et fremtidssamfund. Fortællingen er hovedløs, stjernene sangere, der ikke kan bære en karakter, og teksten - af en eller anden grund - på engelsk. Ren provins.
Instr. og manus: Tómas Gislason. Mus.: Blachman, Winding og Knudsen. Scen.: Mads Thomsen. Bellevue Teatret

Manden der holdt op med at ryge Drømmen om det vellystige nikotinhvæs gennemsyrer dramatiseringen af Tage Danielssons roman, men selvom humoren sprutter, kniber det med lysten i instruktionen. Søren Hauch-Fausbøll brillerer som impotent storryger og storpotent ikke-ryger, men historien bliver for lille.
Overs., dram. og instr.: Solveig Weinkouff. Rialto Teatret t.9 nov.

Isbjørnene Kampen er omsonst i Jonas Gardells mor-har-fødselsdags-stykke, hvor tre kvinder ved alt om hinanden og alle penible detaljer tilsyneladende er med. Syrlige sandheder fremragende forudset i Karin Trille Høys scenografi, omend instruktionen ikke er helt så præcis. Kvindetrioen spiller både besk og barsk; Grete Holmers Moder med stort M stjæler billedet.
Overs. og instr.: Ina-Miriam Rosenbaum. Teatret v. Sorte Hest til 9. nov.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu