Teater
Tvillingetvist Tilsyneladende traditionskedsommelig 'ind-og-ud-af-dørene'-farce transformeret til sprælsk psyko-thriller med 90'er-nerve og nærvær. Instruktionen er suveræn i denne besynderlige blanding af farce og Verfremdung, dagligstue-naturalisme og gakgak-komedie, hvor skuespillerne imponerer med deres beherskelse af en ulidelig spillestil.
Af Nicky Silver. Instr.: Michel Castenholt. Scen.: Arendse Gudmand-Høyer. Teater FÅR 302 hos Teater Mungo Park, Allerød, t. 22.nov.
Kosmonauten Instruktøren Malte Claudio Lind har formået at skabe en forestilling om RUM. Det ufattelige univers udenfor den russiske rumstation i år '92 skildres med overvældende skønhed og skønt forestillingen i visse perioder virker hæmmet og teatralsk uforløst er der kommet en overraskende smuk visuel - omend ikke nøvendigvis afsluttet - rejse udaf Jesper Bræstrup Karlsens dramatikerdebut om kosmolængsler.
AV-design: Sheila Trillingsgaard. Scen.: Nikolaj Danielsen. Kaleidoskopisk Studio på Kalejdiskop, Kbhn., t. 3.nov.
Snehvide Udover Grimm en endeløs omgang lån og stjæl tilsat Lommemarx og Lommefreud, Ofelias vanvidsscene, gadecirkus og Disney-svingom. Kun scenografien er skuret forholdsvis ren, så af de 165 tikkende minutter er de 100 for meget.
Instr.: Hans Rosenquist. Scen: Poul Dubienko. Det Danske Teater, turné
Hvis alle danskere... Tænk hvis alle dramatikere havde lige så meget på hjerte... Jevtusjenkos 'danske' dramatikerdebut er en skarptseende analyse af folkefærdet danskerne, konkret: en dobbeltskildring af den Blåtårnsfængslede Leonora Christina - og jødejagtende nazisoldater under 2. verdenskrig og et af deres ofre. En ret desillusioneret verden, hvor de beske ord boltrer sig forbløffende naturligt i Niels Brunses oversættelse og Mogens Pedersens udsøgte skuespillerteam.
Scen.: Ves Harper. Mus.: Fuzzy. Café Teatret t. 9. nov.
Det gode menneske fra Sezuan Fascinationen af den menneskelige dobbelthed - at godheden kun trives side om side med ondskaben - er forestillingens bærende tolkning. I Sebastians musik derimod hersker kun godheden og scenografien er ene om at fastholde tvetydigheden. I Inger Eilersens personomhyggelige instruktion ophæver miraklet Marianne Mortensen imidlertid alle uoverensstemmelser - med stærkt modspil fra Ole Lemmeke.
Efter B. Brecht. Scen.: Pia Maanssen. Mus.led.: J. Lauridsen/Stig Christensen. Gladsaxe Teater t. december .
Exit 2000 Fire monologer og et tilsvarende antal sange i en utydelig ramme om et fremtidssamfund. Fortællingen er hovedløs, stjernene sangere, der ikke kan bære en karakter, og teksten - af en eller anden grund - på engelsk. Ren provins.
Instr. og manus: Tómas Gislason. Mus.: Blachman, Winding og Knudsen. Scen.: Mads Thomsen. Bellevue Teatret
Manden der holdt op med at ryge Drømmen om det vellystige nikotinhvæs gennemsyrer dramatiseringen af Tage Danielssons roman, men selvom humoren sprutter, kniber det med lysten i instruktionen. Søren Hauch-Fausbøll brillerer som impotent storryger og storpotent ikke-ryger, men historien bliver for lille.
Overs., dram. og instr.: Solveig Weinkouff. Rialto Teatret t.9 nov.
Isbjørnene Kampen er omsonst i Jonas Gardells mor-har-fødselsdags-stykke, hvor tre kvinder ved alt om hinanden og alle penible detaljer tilsyneladende er med. Syrlige sandheder fremragende forudset i Karin Trille Høys scenografi, omend instruktionen ikke er helt så præcis. Kvindetrioen spiller både besk og barsk; Grete Holmers Moder med stort M stjæler billedet.
Overs. og instr.: Ina-Miriam Rosenbaum. Teatret v. Sorte Hest til 9. nov.
Mest læste
Du skal være registreret bruger for at kommentere. Log ind eller opret bruger »