Note
Læsetid: 1 min.

Teater

Kultur
10. oktober 1996

Miss Saigon Vor tids Hair - en moralsk musical om den umulige forening af kærlighed og krig og en nutidsbearbejdning af Puccinis Madame Butterfly, der formår at sætte mennesket i centrum for storpolitikken. Musikken er ganske vist underlig tynd og instrumenteringen tyndbenet, men Morten Grunwald har iscenesat uden omsvøb - med god hjælp fra Peter Laugesens dynamiske oversættelse - og med Søren Launbjerg, Pernille Petterson og Søren Pilmarks eget grænsesprængende show er forestillingen ganske enkelt overvældende.
Østre Gasværk, Kbhn.

Petra von Kants bitre tårer Fassbinders destruktionsmareridt fra 1971 i Vibeke Bjelkes lykkeligt ikke-tvivlende tolkning, en slags hyperrealistisk close-up. Hvorved tilskueren ikke blot kommer tæt på skuespillerne, men også tæt på sig selv. I et indstrammet rum, til urokkeligt dvælende temposat musik spinder Beatrice Seedorffs besatte skikkelse alle ind i sit net.
Teaterforeningen Duse på Kaleidoskop, Nørrebrogade, København, t. 13. okt.

Når bare det kommer fra hjertet Erling Jepsens forestilling er pakket sammen omkring en drøm og den a-ha oplevelse, den afsætter. Uden større ydre falbelader bruger Madeleine Røn Juul stemmerne, kroppene, ansigterne og ikke meget andet. Et stilfærdigt møde med søgende mennesker - en indtrængende reportage fra de ensommes provins.
Bådteatret, Kbhvn, t. 30. okt.

En idealist Kan ses som en perfid Breaking the Waves 2. Kaj Munks skildring af underkastelsen og ønsket om opofrelse lever foruroligende perfekt; opsætningen rummer så stærke tidsaktuelle pointer, at den reelt formår at skræmme sine tilskuere. Men alt hvad forestillingen vinder i det indre psykologiske spil, taber den umiddelbart i de ydre effekter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her