Læsetid: 2 min.

TEATER

12. december 1996

Timmen när vi inte visste något om varandra Kim Brandstrup debuterer som skuespilinstruktør af Peter Handkes 398 replikløse psyko-roller. Handkes idé er et ekstremt stykke systemdramatik; koreografen Brandstrups instruktion er naturligt baseret på personernes bevægelsesudtryk i en modigt poetisk stil, der flere steder også glider over i det religiøse. Ikke en ubetinget fantastisk forestilling, men een, hvis tyste iscenesættelse rykker ved vores billede af, hvem og hvad der er normal(t)
Scen.: Stephen & Timothy Quay. Kost.: Bente Lykke Møller. Malmö Dramatiska Teater, Hipp, til 19. dec. samt 20/1-8/2

Atlantes I Kom De Bagfra's rejse op gennem tiderne er det fantasifulde billedridt nu standset ved barokken. I forestillingen reduceret til en blævrende billedsuppe, hvis hovedingrediens simpelthen er nøgne piger. Måske er performancegruppen bare ved at forlade teaterudtrykket for at glide helt over i den visuelle installations dramaturgiløse univers?
Koncept & instr.: Peter Holmgård. Kor.: Kamilla Wargo Brekling. Mus.: Peter Sørensen. Kanonhallen, Kbhn., til 12. dec.
nPeters Jul Den farefulde dramatisering af Krohns klassiker er lykkedes over al forventning - en forbløffende velsmagende socialbevidst amagermad !
Dramatik: Martin Miehe-Renard & Søren Skjold. Instruktion: Søren Skjold. Amagerscenen, Kbhn., til 22. dec.

Nissen der ville være berømt Kim Fupz Aakesons 10 år gamle forestilling fungerer fortsat fint i sin fabulerende stil mellem drøm og virkelighed - det største scoop er nissen selv.
Instr. og oplæg: Anthony Michael. Scenografi: Svend Hangaard. Comedievognen, København, til 22. dec.

Massemordersken En fortællerig forestilling, der handler om tilværelsens eksistentielle spørgsmål. George Tabori er som altid optaget af forholdet mellem magthaverne og individet og skønt instruktøren har valgt at præsentere teksten i et skærende moralsk lys er forestillingen absolut en chance for at kigge med ind i forfatterens groteske verden - klart og ligetil oversat af Per Brink Abrahamsen.
Instruktion.: Gitte Aagaard. Scenografi: Poul Fly Pejdrup. Foyerscenen, Svalegangen, Århus, til 14. dec. samt 7.-25. jan.

Projekt Paradis Tre forskellige spil, fortalt i hver sin genre, med et mylder af sidehistorier om indvandrere fra Tyrkiet, Iran og Bosnien. Forfatteren Kirsten Thorup er mere epiker end hun er dramatiker, hvilket er skønt nok, for det betyder at hun fortæller håndfast og frygtløst. Eksperimentet har uvant autencitet, men også distance, for de skuespillermæssige krav kan ikke ret mange af de medvirkende amatørskuespillere leve op til.
Instruktion: Peter Langdal. Edison, Frederiksberg, t. 21. dec.

Projekt Paradis For den 33-årige Wolfgang Maria Bauer er tiltrækningen af Strindbergs univers blevet fatal. Blot en fattig kopi, der ikke fungerer på scenen trods for Alexa Thers fantasifulde forsøg på at få stykket til at leve, Rikke Juellunds fortættede scenografi, der næsten er pinligt klartseende i forhold til teksten, og skuespillernes brave kamp.
CaféTeatret , Kbhn., t. 14 dec.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu