Læsetid: 2 min.

TEATER

23. januar 1997

Baal Lars Boms grove borebissekrop med det halvskaldede hoved er som skabt til skildringen af Brechts hæmningsløse menneskeforfører, hvis dræbende deroute forvandler digteren Baal til drankeren Baal. Opsætningen gør kunstnerbumsens skæbne 90'er-typisk og har en uhyggeligt imponerende evne til at virke nyskrevet, trods stykkets alder (79 år) - det truer med at løfte sig fra teatret og forvandle sig til virkelighed.
Bearb. & instr.: Alexa Ther. Scen.: Rikke Juellund. Mungo Park i Allerød t. 21. feb.

Rædsel for natten Med skildringen af den russiske zarfamilies sidste døgn har den selvbestaltede rebel Howard Barker og den uovertrufne klassiske skuespiller Jørgen Reenberg har fundet sammen i et anakronistisk fællesskab omkring kynisk skuespilkunst. I Nina Flagstads forenklede og symbolmættede scenografi overrasker Emmet Feigenbergs tolkning med sin loyalitet overfor Barkers intentoner, mens Reenbergs skånselsløse egomani gør ham paradoksalt moderne.
Ovs.: Niels Brunse. Det Kgl. Teater t. 1. marts

Liebhaverne Hverken Strindberg eller sitcom, men begge dele og noget helt tredje : Nikoline Werdelins utrolige dramatikerdebut. Ægteskabet - er det overhovedet muligt ? Uden at være propagandashow for single-tilværelsen eller gøre noget for at redde nogens parforhold fremkommer stykket med sin selvmorderiske erkendelse - der er ingen løsning. Spændt op med en stor, sort humor hvor især Tammi Øst har fod på den særlige spillestil, som Werdelins 'ironisk distancerende' forløb kræver.
Instr: Kim Bjarke. Scen.: Kim Witzel. Husets Teater, Kbhn., extraforestillinger 25. ds. samt 1.&8. febr.

Simpatico Sam Shepards nyeste tekst er på mange måder i familie med hans kendteste, Fool for Love. Samme location, næsten samme dramatiske konstruktion og helheden samler sig på samme måde om en hemmelighed. Men med forkærligheden for klicheer fra popkulturen er han ikke let at spille udenfor USA og i Søren Pilmarks instruktørdebut må man nøjes med at formode, at Simpatico er et fremragende skuespil. Kriminalspændingen virker ikke, tonen er blevet frygtelig entydig og humoren og tvivlrådigheden er forsvundet undervejs.
Ovs.: Peter Laugesen. Scen.: Steffen Aaarfing. DKT på Baron Bolten, KBHN.

Master Class Terrence McNally affyrer med amerikansk tv-serieforudsigelighed alle kendte kriser fra Maria Callas' liv; mens Bodil Udsens frygtløse talent både har autoriteten og galskaben - og teknikken - til at spille denne operaens primadonna assoluta. Paradokset blir, at forestillingen aldrig tør vise omdrejningspunktet, den altopslugende lidenskab, hverken hos Callas eller Udsen.
Instr.: Daniel Bohr. Scen.: Chr. Friedländer. Betty Nansen Teatret t. 1.marts, derefter Århus Teater 13.-26. marts.

Lang dags rejse mod nat O'Neills evigtaktuelle familiekonflikt får aldrig nogen selvstændig nytolkning. I det ydre er forestillingen blevet et sært banalt arrangement for fire mennesker; der mangler simpelthen et lag mellem teksten og instruktionen. Ligesom der i Lars Juhls scenografi mangler noget mellem det emsigt naturalistiske stueinteriør a la Et Dukkehjem og de påstået surrealistiske vægge. Når forestillingen alligevel betager, er det takket være skuespillernes stædighed, først og fremmest Ghita Nørbys.
Instr.: Lars-Erik Liedholm/ Göran Graffman. Det Kgl. Teater, Nye Scene

Massemordersken Fortællerig lille forestilling, der hele tiden handler om tilværelsens eksistentielle spørgsmål. George Tabori er som altid optaget af forholdet mellem magthaver og individ og skønt instruktøren har valgt at præsentere teksten i et skærende moralsk lys, er forestillingen absolut en chance for at kigge med ind i forfatterens grotesk verden - klart og ligetil oversat af Per Brink Abrahamsen.
Instr.: Gitte Aagaard. Scen.: Poul Fly Pejdrup. Svalegangen, Århus, t. 25. jan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu