Læsetid: 2 min.

TEATER

27. februar 1997

Napoleonskrigen - en himmerlandshistorie fra 50'erne og 60'erne, hvor janteloven hersker og åndens sol står lavt - skrevet og instrueret af det jyske teaterfænomen Hans Rønne. En god historie toppes af scenografi og spil; trods slagside mod slutningen fungerer Napoleonskrigen perfekt som billedteater, typekomedie og moderne dansk teater med folkelige rødder.
Svalegangen, Århus, t. 22. marts

Hurtigt ud af skabet Nicky Silvers originaltitel The Food Chain refererer til den kærlighedens rundgang, som stykket skildrer med megen selvudleverende komik, mens en tilsvarende desperation og genuin længsel efter kærlighed og ømhed har sværere ved at finde vej over rampen. Og så fylder Silver slet ikke nok på Store Scene.
Instr.: Morten Hovmand. Aalborg Teater.

Engle i Amerika Tony Kushners ofte spillede kæmpefreske i en nådigt nedklippet version på fire timer, men hvorfor på Lille Scene? Opførelsen lægger ikke afgørende alen til stykkets tvivlsomme kvaliteter, moralismen omkring aids er stadig tyk, men der spilles overalt meget glimrende - især af Lars Loh-mann, der har virkelig farlighed i sin musikalsk slebne diktion og sit eruptive raseri.
Instr.: Lars Kaalund. Aalborg Teater

Kærlighed Man kunne tro, at handlingen ville virke forældet, men Kaj Munks ord er stærke, enkle, omhyggelige og utvetydige og bærer deres egen fremdrift i sig. Trods en temmelig lige-ud-af-landevejen iscenesættelse - eller måske derfor - er forestillingen blevet en ujævn agetur; men vidunderligt rynket sceneerfaring fra Odense Teaters imponerende samling af ældre, mandlige skuespillere og Munks ord får kærligheden til at lyse igennem det hele.
Instr.: Kurt Dreyer. Scen.: Günther Rossen. Sukkerkogeriet til 28. febr., derefter turné.

Choktilstand Sam Shepard kan sikkert spilles på mange måder, men Henrik Prip viser med sin opsætning, hvad der kan have været i vejen med et antal af de tidligere. Han har som oversætter sørget for at karaktererne taler dansk og turdet tro på Shepards oplevelse af figurerne og dermed også af karakterernes sammensathed. Søren Elung-Jensens rolle som oberst, far, krigsgal, forløjet nationalist har en nerve, der gør den til én af denne store skuespillers helt store indsatser.
Scen.: Svend Hangaard. CaféTeatret t. 8.marts

Samfundets støtter Man går ud med en fornemmelse af at have været til
forelæsning eller på museum. Problemet ved Ibsens 120 årige stykke er, at det er så skematisk, omstændeligt, præk-ende og selvopfyldende, at Peter Kupkes instruktion - trods smukke kostumer og scenografi - ikke kan få denne stift pædagogiske tekst til at blive interessant teater.
Ovs.: Niels Brunse. Scen.: Birgitte Mellentin. Odense Teater

Fantomsmerter Teksten ville næppe kunne klare sig som traditionel replikkunst, men sådan som instruktør og skuespillere har fået fremimproviseret stykkets personer, rykker forestillingen henover scenen i kogende talentfulde portioner. Jens Albinus skaber autoritet, magi, Paprika Steen er hylende morsom, sårbar, fortvivlet og Morten Kirkskov serverer sin karrieres mest afstumpede rolle i forestillingens forsøg på at skildre det opløste 90'er-menneske.
Af Jokum Rohde. Instr.: Katrine Wiedemann. Scen.: Chr. Friedländer. Real Life Prod. på Kalejdoskop, Kbhn., t. 3. marts

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu