Læsetid: 2 min.

TEATER

20. februar 1997

Kærlighed Man kunne tro, at handlingen ville virke forældet, men Kaj Munks ord er stærke, enkle, omhyggelige og utvetydige og bærer deres egen fremdrift i sig. Trods en temmelig lige-ud-af-landevejen iscenesættelse - eller måske derfor - er forestillingen blevet en ujævn agetur; men vidunderligt rynket sceneerfaring fra Odense Teaters imponerende samling af ældre, mandlige skuespillere og Munks ord får kærligheden til at lyse igennem det hele.
Instr.: Kurt Dreyer. Scen.: Günther Rossen. Sukkerkogeriet til 28. febr., derefter turné.

Choktilstand Sam Shepard kan sikkert spilles på mange måder, men Henrik Prip viser med sin opsætning, hvad der kan have været i vejen med et antal af de tidligere. Han har som oversætter sørget for at karaktererne taler dansk og turdet tro på Shepards oplevelse af figurerne og dermed også af karakterernes sammensathed. Søren Elung-Jensens rolle som oberst, far, krigsgal, forløjet nationalist har en nerve, der gør den til én af denne store skuespillers helt store indsatser.
Scen.: Svend Hangaard. CaféTeatret t. 8.marts

ALP-TRAUM 'Mareridt' kalder billedkunstneren Christian Lemmerz sin første egentlige teaterforestilling, en montage af alt fra avisoverskrifter til åndelighedsdefinitioner og et afsluttende løft fra James Joyces Finnegans Wake. En barok blanding af betagende stillbilleder, gammeldags deklamationsteater og moderne installation, hvor Lemmerz kæmper med tiden; gang på gang går tiden i stå for ham og det dramatiske forløb får aldrig rigtig fart.
Tekst, instr.&scen.: Chr. Lemmerz. Konsulent: Peter Laugesen. Betty Nansen Teatret på Edison t. 22. febr.

Fantomsmerter Teksten ville næppe kunne klare sig som traditionel replikkunst, men sådan som instruktør og skuespillere har fået fremimproviseret stykkets personer, rykker forestillingen henover scenen i kogende talentfulde portioner. Jens Albinus skaber autoritet, magi, Paprika Steen er hylende morsom, sårbar, fortvivlet og Morten Kirkskov serverer sin karrieres mest afstumpede rolle i forestillingens forsøg på at skildre det opløste 90'er-menneske.
Af Jokum Rohde Instr.: Katrine Wiedemann. Scen.: Chr. Friedländer. Real Life Prod. på Kalejdoskop, Kbhn., t.3. marts

Rædsel for natten Med skildringen af den russiske zarfamilies sidste døgn har den selvbestaltede rebel Howard Barker og den uovertrufne klassiske skuespiller Jørgen Reenberg har fundet sammen i et anakronistisk fællesskab omkring kynisk skuespilkunst. I Nina Flagstads forenklede og symbolmættede scenografi overrasker Emmet Feigenbergs tolkning med sin loyalitet overfor Barkers intentoner, mens Reenbergs skånselsløse egomani gør ham paradoksalt moderne.
Ovs.: Niels Brunse. Det Kgl. Teater t. 1. marts

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu