Note
Læsetid: 2 min.

TEATER

Kultur
13. februar 1997

TEATER

**B

Choktilstand Sam Shepard kan sikkert spilles på mange måder, men Henrik Prip viser med sin opsætning, hvad der kan have været i vejen med et antal af de tidligere. Han har som oversætter sørget for at karaktererne taler dansk og turdet tro på Shepards oplevelse af figurerne og dermed også af karakterernes sammensathed. Søren Elung-Jensens rolle som oberst, far, krigsgal, forløjet nationalist har en nerve, der gør den til én af denne store skuespillers helt store indsatser.
Scen.: Svend Hangaard. CaféTeatret t. 8.marts

Samfundets støtter Man går ud med en fornemmelse af at have været til forelæsning eller på museum. Problemet ved Ibsens 120 årige stykke er, at det er så skematisk, omstændeligt, prækende og selvopfyldende, at Peter Kupkes instruktion - trods smukke kostumer og scenografi - ikke kan få denne stift pædagogiske tekst til at blive interessant teater.
Ovs.: Niels Brunse. Scen.: Birgitte Mellentin. Odense Teater, Store Scene.

ALP-TRAUM Mareridt kalder billedkunstneren Christian Lemmerz sin første egentlige teaterforestilling, en montage af alt fra avisoverskrifter til åndelighedsdefinitioner og et afsluttende løft fra James Joyces Finnegans Wake. En barok blanding af betagende stillbilleder, gammeldags deklamationsteater og moderne installation, hvor Lemmerz kæmper med tiden ; gang på gang går tiden i stå for ham og det dramatiske forløb får aldrig rigtig fart.
Tekst, instr.&scen.: Chr. Lemmerz. Konsulent: Peter Laugesen. Betty Nansen Teatret på Edison t. 22. febr.

Fantomsmerter Teksten ville næppe kunne klare sig som traditionel replikkunst, men sådan som instruktør og skuespillere har fået fremimproviseret stykkets personer, rykker forestillingen henover scenen i kogende talentfulde portioner. Jens Albinus skaber autoritet, magi, Paprika Steen er hylende morsom, sårbar, fortvivlet og Morten Kirkskov serverer sin karrieres mest afstumpede rolle i forestillingens forsøg på at skildre det opløste 90'er-menneske.
Af Jokum Rohde Instr.: Katrine Wiedemann. Scen.: Chr. Friedländer. Real Life Prod. på Kalejdoskop, Hbhn., t. 22 febr.

Paradis Instruktørens virkelighedsdyrkelse på teatret er denne gang gået over stregen og slået over i brutal menneskeforråelse. Paradis betjener sig af virkemidler, der skaber en reel overskridelse af fiktionens og fører teatret over i en faktisk virkelighed. Boksekampsscenografien kunne ikke være udtænkt mere præcist, skuespillergruppen - bar(e) stortalenter - udmærker sig ved deres gåpåmod, men ændrer ikke resultatet: psykopatisk pseudoteater.
Tekst & instr.: Nikolaj Cederholm. Scen.: Camille Bjørnvad & Marianne Nilsson. Mus.: Kåre Bjerkø. Dr. Dante på Aveny t. 26. apr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her