ALP-TRAUM 'Mareridt' kalder billedkunstneren Christian Lemmerz sin første egentlige teaterforestilling, en montage af alt fra avisoverskrifter til åndelighedsdefinitioner og et afsluttende løft fra James Joyces Finnegans Wake. En barok blanding af betagende stillbilleder, gammeldags deklamationsteater og moderne installation, hvor Lemmerz kæmper med tiden; gang på gang går tiden i stå for ham og det dramatiske forløb får aldrig rigtig fart.
Tekst, instr. & scen.: Chr. Lemmerz. Konsulent: Peter Laugesen. Betty Nansen Teatret på Edison t. 22. febr.
Fantomsmerter Teksten ville næppe kunne klare sig som traditionel replikkunst, men sådan som instruktør og skuespillere har fået fremimproviseret stykkets personer, rykker forestillingen henover scenen i kogende talentfulde portioner. Jens Albinus skaber autoritet, magi, Paprika Steen er hylende morsom, sårbar, fortvivlet og Morten Kirkskov serverer sin karrieres mest afstumpede rolle i forestillingens forsøg på at skildre det opløste 90'er-menneske.
Af Jokum Rohde. Instr.: Katrine Wiedemann. Scen.: Chr. Friedländer. Real Life Prod. på Kalejdoskop, Kbhvn., t. 22 febr.
Paradis Instruktørens virkelighedsdyrkelse på teatret er denne gang gået over stregen og slået over i brutal menneskeforråelse. Paradis betjener sig af virkemidler, der skaber en reel overskridelse af fiktionens og fører teatret over i en faktisk virkelighed. Boksekampsscenografien kunne ikke være udtænkt mere præcist, skuespillergruppen - bar(e) stortalenter - udmærker sig ved deres gåpåmod, men ændrer ikke resultatet: psykopatisk pseudoteater.
Tekst & instr.: Nikolaj Cederholm. Scen.: Camille Bjørnvad & Marianne Nilsson. Mus.: Kåre Bjerkø. Dr. Dante på Aveny t. 26. apr.
Baal Lars Boms grove borebissekrop med det halvskaldede hoved er som skabt til skildringen af Brechts hæmningsløse menneskeforfører, hvis dræbende deroute forvandler digteren Baal til drankeren Baal. Opsætningen gør kunstnerbumsens skæbne 90'er-typisk og har en uhyggeligt imponerende evne til at virke nyskrevet, trods stykkets alder (79 år) - det truer med at løfte sig fra teatret og forvandle sig til virkelighed.
Bearb. & instr.: Alexa Ther. Scenografi: Rikke Juellund. Mungo Park i Allerød t. 21. feb.
Rædsel for natten Med skildringen af den russiske zarfamilies sidste døgn har den selvbestaltede rebel Howard Barker og den uovertrufne klassiske skuespiller Jørgen Reenberg fundet sammen i et anakronistisk fællesskab omkring kynisk skuespilkunst. I Nina Flagstads forenklede og symbolmættede scenografi overrasker Emmet Feigenbergs tolkning med sin loyalitet overfor Barkers intentoner, mens Reenbergs skånselsløse egomani gør ham paradoksalt moderne.
Ovs.: Niels Brunse. Det Kgl. Teater t. 1. marts
Simpatico Sam Shepards nyeste tekst er på mange måder i familie med hans kendteste - Fool for Love. Samme location, næsten samme dramatiske konstruktion og helheden samler sig på samme måde om en hemmelighed. Men med forkærligheden for klicheer fra popkulturen er han ikke let at spille udenfor USA og i Søren Pilmarks instruktørdebut må man nøjes med at formode, at Simpatico er et fremragende skuespil. Kriminalspændingen virker ikke, tonen er blevet frygtelig entydig og humoren og tvivlrådigheden er forsvundet undervejs.
Overs.: Peter Laugesen. Scen.: Steffen Aaarfing. DKT på Baron Bolten, Kbhvn.