Læsetid: 2 min.

TEATER

1. maj 1997

*På herrens mark Civilisationens bagside og menneskehedens forråelse spøger langs de sønderbombede jernbanespor i Steve Tesichs borgerkrigsdrama - et stykke, hvis roller er bedre end dets historie. Iscenesat i en ligefrem og usentimental mandejargon og rammende tolket i Carsten Kristensens scenografi, der næsten er mere interessant end stykket.
Ovs.: Bo Green Jensen. Instr.: Kim Bjarke. Baron Bolten, Det Kgl. Teater t. 17. maj

*Folkemord Farverigt og grufuldt opgør med alle gode og sunde katolske værdier, herunder den småborgerlige familie. En sådan forestilling står og falder med rytme og homogenitet i spillet. På premiereaftenen havde holdet ikke rigtigt ramt det, teksten lægger op til, men Husets Teater står med en flot forestilling - hvis/når den vil lykkes.
Af Werner Schwab. Ovs.: Birgitte Kolerus. Instr.: Emil Hansen. Scen.: Camilla Bjørnvad. Til 10. maj

*Johns åbenbaring Hvor andre af tidens forfattere som Ørnsbo og Norén beskriver familiens sammenbrud, så har Bo Hr. Hansens personer forlængst taget konsekvensen af familiens umulighed - alligevel kan 90'ernes familieapokalypse næppe skildres lystigere, og fire drømmeroller folder sig helstøbt ud i scenografiens cowboydrømmeverden.
Instr.: Henriette Holm Nielsen. Scen.: Marianne Nilsson. Bådteatret t. 3. maj

*Hjertets sidste slag Efter den alt for lange forestilling at dømme har det været mismodet og den gennemstrømmende umulighed, der har fået dramatikeren og instruktøren Carsten Brandt til at scenificere den Aakjærske kærlighed til Marie Bregendahl. Trods gode skuespillere og smuk scenografi ligner det et krydsklippet filmmanuskript.
Scen.: Klaus Kristensen. Odense Teater
*Krystal Man kan finde det en smule underligt at importere et nyskrevet stykke, der næppe har klassikerkvaliteter og hvis hysteritema Arthur Miller har beskrevet noget bedre i Heksejagt. Men man kan også glæde sig over den medrivende servering, hvor instruktør og scenograf sætter ordet og dialogen i centrum.
Ovs.: Steen & Nørgaard. Instr.: Vibeke Bjelke. Scen.: Lars Juhl. Det Kgl. Teater, Nye Scene, t. 20. maj

*The Rocky Horror Show Der er gået svamp og rutine i Ålborg Teaters musical-ideologi. Den 25 år gamle 'draculiserede' pubertetsfantasi tilsat absolut konturløs 70'er-rock er nu ren nostalgi, tegneserie og tomt ritual.
Af Richard O´Brian. Instr.& bearb.: Per Pallesen. Scen.: Kirsten Brink . Aalborg Teater, Store Scene

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu