Læsetid: 2 min.

TEATER

3. juli 1997

*Glade dage Gæstespil af Peter Brook - på en gang instruktør og teoridanner og som sådan een af teaterårhundredets virkeligt store. Karakteristisk for sin tidlige og årelange beskæftigen sig med 'de absurde' præsenterer Brook epokens mest indflydelsesrige navn, den francofile og -fone irer Samuel Beckett, hvis post-apokalyptiske overlevelsesmonolog fremføres af Brooks kone, Natasha Parry (på fransk, men dansk handlingsreferat udleveres).
International sommerscene '97. Kanonhallen d. 3.-7. ds
*Le Cid/ Sejrherren Kan uvedkommende dramatik blive til godt teater? Måske. Det kræver bare en frygtelig masse anstrengelser, som ret beset havde været bedre anvendt på replikker, der er aktuelle eller nærværende. Corneilles fra 1636 er hverken det ene eller det andet, så - bortset fra Hella Joofs talenteksponering og Marianne Nilssons muntre klokkekjoler til hele ensemblet - virker det uforståeligt, at Grønnegårds Teatret har valgt at fejre deres genopståen med sådan en omgang tragi-komisk cid!
Instr.: Hans Rosenquist. Ovs.: Jens Smærup Sørensen. Kunstindustrimuseets gård, t. 17. aug.
*Kraka og Regnar Lodbrog Frækt og overraskende at have en klog og snarrådig kvinde som central skikkelse.
Motivet er hævn og Bent Nørgaard - een af landets mest erfarne, når det kommer til store amatørproduktioner - står for både dramatisering og instruktion af Saxos historie. Nørgaard tager højde for det positive i situationen: op mod 200 medvirkende, en kæmpescene, stor natur, stor tradition; samt det vanskelige: at de medvirkende er amatører. En flot, men ikke glad og lykkelig forestilling - ingen finder sig i noget. Er det så svært at forstå vor tids bandekrige mellem mc-klubberne?
Scen.: Jan Wessel. Mus.: Anders Koppel. Vikingspillene i Frederikssund, t. 6. juli
*Hjørring revyen 1997 Succes'en må være stensikker, skønt 25-års jubilæet i nogen grad lever på nostalgien, på visse gamle velprøvede numre og rutiner. Henrik H. Lund og Flemming Jensen er næsten alene om at trække tekst-læsset, og første akt er temmelig tynd, mens anden akt strammer bedre til. Den faste 'sponsor-blok' forløser faktisk ensemblet Per Pallesen, Ann-Mari Max Hansen, Søren Hauch Fausbøll, Donald Andersen og Jeannette Binderup-Schultz' fælles kræfter bedst, men selvfølgelig er der fine stunder undervejs.
Dir. og instr.: Per Pallesen. Vendelbohus

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu