Læsetid: 4 min.

Film i tv

18. februar 1999

*Francis Ford Coppola havde sin store periode i 70'erne. Ingen af hans senere værker kommer i væsentlighed og format op på siden af Godfather-filmene, Vietnamkrigsvisionen Dommedag nu eller det intense kammerspil Aflytningen. Efter hans traumatiske Vietnam-eventyr i tiårets slutning skæmmes hans film af noget overbroderet og udvendigt, selv når han tilsyneladende befinder sig på udpræget hjemmebane som i gangsterhistorien Cotton Club fra '84 og skrækfantasien Bram Stoker's Dracula fra '92. Det er næppe tilfældigt, at sidstnævnte vandt Oscars for make-up, lydeffekter og kostumer, for i disse mere ydre kategorier er Dracula-filmen aldeles overdådig og smækfuld af slående uhyggevirkninger og besnærende erotiske visioner. Gary Oldman spiller den sagnomspundne rumænske blodsuger, der i et tidsspring fra 1500-tallet til det victorianske London går på jagt efter sin hjertes udkårne (Winona Ryder). Manuskriptet inspireres kraftigt af Bram Stokers Dracula-klassiker fra 1897. - Også Cotton Club er en genrefilm de luxe, men endnu mere leddeløs i strukturen. Den ydre ramme er en vidunderlig fiktiv genskabelse af jazz-klubben fra mellemkrigstiden, hvor Duke Ellington spillede, og gangstere af mange afarter huserede. Også Lena Hornes livsløb har leveret inspiration. I Cotton Club underholdt de sorte, mens de hvide brød loven. Coppola serverer et overflødighedshorn af pragtfuld musik, forrygende dans og elegant grusomme gangsteropgør, de sidstnævnte baseret på autentiske historier fra miljøet. Også Richard Geres pomadiserede gangsterhåndlanger har et virkelighedsforbillede: Hollywoodstjernen George Raft. Det indlagte kærlighedsdrama virker nærmest som et påskud for at præsentere miljøet, deriblandt Gregory Hines herlige stepdanser, der på et tidspunkt bliver forment adgang til klubben på grund af sin hudfarve.
Bram Stoker's Dracula/ Dracula. TV3, fredag kl. 22.00-00.20
Cotton Club. DR 2, lørdag kl. 19.40-21.45

*Harvey Keitel er det positive jordnære element i denne noget overkonstruerede spændingsfilm om mord og anden foul play i forbindelse med en japansk overtagelse af et stort amerikansk computerselskab. Keitel er nok engang hårdkogt politimand og oven i købet frustreret normal-racist, så overbevisende, at han er lige ved at løbe med filmen. Og det selv om Sean Connery spiller hovedrollen som den japanerkyndige politimand, der leder undersøgelserne. Filmen gør sig til af at vide en masse om nationale japanske karaktertræk og anlægger kendermine, når den fremlægger sine gyldne regler for samkvem med den for amerikanerne så truende økonomiske stormagt. Manuskriptet bygger på en bestseller-roman af Michael Crichton, som instruktøren Philip Kaufman har bearbejdet som en lidt lunken blanding af thriller og seriøs fortælling om amerikansk-japanske relationer.
Rising Sun/ Solen stiger. TV2, lørdag kl. 20.45-22.55

*Fatal erotisk besættelse har været et tema for notabiliteter som Orson Welles,
Jean Renoir, Josef von Sternberg, Luis Bunuel, Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick og Francois Truffaut. Psykologisk ligger disse mestres film og dirrer mellem ensporet selvdestruktion og løftet om stadig fornyet ekstase. Synsvinklen er hovedsageligt mandens, men i Louis Malles Damage fra '92 (den danske titel Misbrugt er misvisende) inddrages kvinden, spillet af Juliet Binoche, som en ligeberettiget partner i en fælles dårskab, opretholdt af to egentlig ganske koldsindige praktikanter af l'amour fou, stort set lige gode om at styre mod katastrofen. Mens de elsker, holder de hinanden for øjnene, som selvbevidste giraffer med hovedet i busken. - Han (Jeremy Irons) er en engelsk politiker på vej op, der oplever det erotiske lynnedslag ved første blik på sønnens forlovede. Binoche gengælder med sin udstrålings mærkelige blanding af det smertefulde og bydende sensuelle, og snart er parret lænket til en sanseberuselse, der mikser den kontante liderlighed med den pinefulde tavse bevidsthed om det fælles ansvar for andres ulykke. - Louis Malle, der døde i '95, havde altid et sikkert, sensuelt greb om erotiske scener, og det er med til at gøre den i sig selv noget konventionelle historie til noget særligt. Englænderen David Hare har skrevet den Pinterske dialog.
Damage/ Misbrugt. DR 1, lørdag kl. 22.55-00.40

*Tidskolorit i stride strømme finder man i denne første danske ungdomsfilm nogensinde fra '53, en stor succes i tiden. Ib Mossin er slet ikke ueffen som lærlingen med anderumpe-frisuren, der drømmer vildt, men med nutidens øjne absurd nøjsomt, om at besidde en brugt motorcykel, men han kan ikke skaffe penge og blandt andet derfor bliver kriminel. Teenagekulturen var ved at bryde frem, men i udpræget fattigudgave og stadig til toner at tillempet swingmusik. Birgitte Bruun (Price) er en farlig gangstertøs, og Lau Lauritzens instruktion ganske solid, i lighed med Johannes Allens manuskript.
Farlig ungdom. TV3, søndag kl. 13.25-15.15

*Lytton Strachey den åndfuldt spiddende forfatter og kritiker, er centrumsfiguren i denne indfølte film om hans mærkelige forhold til malerinden Dora Carrington (Emma Thompson) - et 17-årigt forelsket samliv fra århundredets tidlige år mellem en erklæret bøsse og en promiskuøs boheme-kunstner, der lagde ud som beslutsom jomfru. Det bliver til en smukt udciseleret historie om kærlighed på tværs af al gold sansynlighed, mellem to meget engelske excentrikere. Christopher Hampton har skrevet og instrueret filmen, der med finurlig humor og finsleben detalje-sensualitet udmaler det sære pars vej til hinandens hjerter og derefter følger dem gennem et livsløb med skiftende erotiske partnere, hvoraf ingen dog kan erstatte parforholdets dybe åndelige overensstemmelse og gensidige ømhed. - Jonathan Pryce spiller Strachey, en bizar langskægget krukke, men bag manererne fuld af bunden varme, sund fornuft og regulær civilcourage. Og Emma Thompson giver Carrington snurrig charme og kantet stædighed. Et passende aparte par i udforskningen af kærlighedens uransalige veje.
Carrington. DR 2, søndag kl. 21.00-23.00

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu