Læsetid: 4 min.

FILM

Kultur
5. august 1999

*Burt Lancaster tog en chance i 1968 (som så mange andre det år) og lånte sit atletiske stjerneydre og anselige spilletalent til denne ægte besynderlige film. Han er en reklamechef, der en varm dag, iklædt badebukser, befinder sig et stykke fra hjemmet i et rigmandskvarter i Connecticut og beslutter at svømme hjem. Det udvikler sig til en tur gennem alle vennernes swimmingpools. Den bizarre rejse bliver en bitter konfrontation med hans fortid: Han lærer ikke så få sandheder om sine venner og kærester - og om sig selv - at kende på svømmeturen. Herhjemme blev filmen henvist til premiere i Park Bio en forårsdag i maj og slog ikke an, selv om anmeldermodtagelsen var pæn. Men efterhånden er filmens ry vokset, og den kaldes fascinerende poetisk og bevægende.
Der er tale om en slags allegori om materialismens tomhed og selvbedrag, men producenterne accepterede ikke alle instruktøren Frank Perrys mystifikationer og bitre konklusion, hvor Lancaster ses ribbet for alt. Producenterne beordrede en ny slutning, og lejesvenden, der besørgede den, var Sidney Pollack.
The Swimmer bygger på en novelle af den amerikanske New Yorker-forfatter John Cheever, og den er meget velspillet af Lancaster, Janice Rule og den debuterende Janet Landgard.
The Swimmer/ Klædt af til skindet. DR 1, torsdag kl. 23.20 - 00.55

*River Phoenix nåede at medvirke i 13 film, inden han i 1993, kun 23 år gammel, døde af en overdosis heroin og kokain udenfor en natklub i Hollywood. Det har selvfølgelig ført til kultdyrkelse, selv om langt fra alle Phoenix-film var så fascinerende som Gus van Sants My Own Private Idaho (som foregreb hans selvdestruktion) eller så solide som hans gennembrud, Stand by Me, efter en Stephen King-novelle.
Fælden klapper fra 1988 er da heller ikke det store vilde sus af en spændingsfilm, men har dog fascinerende momenter takket være sin noget usædvanlige historie: River Phoenix spiller nemlig en søn af et forældrepar, der ligner så mange andre veltilpassede amerikanere, men faktisk er KGB-spioner. Forældrenes sande identitet går først op for drengen, da han er blevet moden teenager. Sidney Poitier ses som den CIA-agent, der skal prøve at rede trådene ud for den forståeligt forvirrede yngling. Filmen er ganske solidt instrueret af Richard Benjamin og skrevet af Bo Goldman, der bl.a. er kendt for Gøgereden og Melvin og Howard.
Little Nikita/ Fælden klapper. TV2, fredag kl. 22.35 - 00.00

*Robert De Niro debuterede i 1993 som instruktør med denne lydhøre, indlevede skildring af en drengs konfliktfyldte 1960'er-opvækst i den italiensk dominerede del af New Yorker-kvarteret The Bronx. Her er gangsterne en så integreret del af miljø og bybillede, at buschauffør Lorenzo (spillet af Robert De Niro selv) ikke kan forhindre, at hans 9-årige søn Calogero ser op til disse små lokale konger, især gangsterchefen Sonny. Calogero får to faderfigurer at vælge mellem - på den ene side Lorenzo, der er så gennemregulær, at familien lever i noget nær fattigdom, selv om han samvittighedsfuldt passer sit arbejde, og på den anden side den selvlærte gadefyrste Sonny, som er langt mere spændende og glamourøs for en 9-årig. Og da Lorenzo bliver 17 anser han den stadig buskørende far som "en taber", der har forspildt sit liv, sammenlignet med den nu mere modne og livskloge Sonny.
Filmen bygger på et skuespil af Chazz Palminteri, der også spiller Sonny. Men der er ingen indendørsklaustrofobi i filmen: Især i første del får man Robert De Niros vidunderligt levende genkaldelse af Bronx-kvarteret som en isoleret ø i New Yorks kæmpemæssige by-hav, en særskilt enklave domineret af italienske skikke og normer. Det er især i dette tidsbillede - mesterligt udbygget af et overdådigt udpluk af 1960'ernes pop-, rock- og jazzklassikere - at De Niro har lagt sin kærlighed. Senere kammer historien en smule over i sentimentaliseret melodramatik, men spillet er fremragende over hele linien, og filmen har gåsehudsfremkaldende smukke øjeblikke, hvor musik og billede smelter sammen i en højere enhed og skaber ren hverdagspoesi.
A Bronx Tale - Gangsterens lærling. TV2, lørdag kl. 20.35 - 22.35

*Anthony Hopkins anlægger her den klassiske, fornemt upåvirkelige butlermaske, men den gror så fast, at det aldrig lykkes ham at aflægge den. Han er James Stevens, der leder den store tjenerstab på et engelsk gods i 1930'erne, hvor den residerende lord benytter sine internationale forbindelser til at holde konferencer, der skal styrke venskabsbåndene mellem England og nazi-tyskland. Tro mod sit kald tager Stevens ikke stilling. Han kan heller ikke tackle den forelskelse, der griber ham i selskab med Emma Thompsons husholderske miss Kenton. Han hader jo af princip, at tjenernes arbejde forstyrres af den slags irrationelle foreteelser.
Filmen handler om det superprofessionelle menneskes følelsesmæssige og moralske selvamputation, her sat ind i en opulent overklasseramme af luksus og perfektionisme både upstairs og downstairs. Instruktøren James Ivory, der huskes for den beslægtede Howards End, udfolder på smukkeste vis sit vid og sin finesse i udmalingen af det moralsk anløbne, men stadig overdådige herregårdsliv fra Mellemkrigstiden.
Samspillet mellem Hopkins og Emma Thompson (der med sit portræt af den åbne, begavede miss Kenton måske aldrig er nået højere) er som hele filmen en nydelse af de udsøgte. Ivorys faste manuskriptforfatter Ruth Prawer Jhabvalas drejebog bygger på en nyklassisk roman af Kazuo Ishiguro.
The Remains of the Day/ Resten af dagen. TV3, søndag kl. 21.00 - 23.35

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her