Læsetid: 4 min.

Film

Kultur
30. marts 2000

*Giuseppe Tornatore blev i slutningen af 80'erne for alvor kendt udenfor sit hjemland Italien med den charmerende Oscarvinder Mine aftener i Paradis, og siden har man set frem til at opleve flere film fra hans hånd. Desværre er det hidtil ikke lykkedes ham at nå samme højder som i Mine aftener i Paradis, hvor instruktørens kærlighed til filmmediet virkelig stråler ud fra lærredet, når vi med hovedpersonen Toto tager ophold i operatørrummet i den lille landsbybiograf sammen med Alfredo. I Stjernemageren fra 1995 bevæger Tornatore sig også i filmiske cirkler med en historie om en småsvindler, der lige efter Anden Verdenskrig under dække af at være på jagt efter nye filmtalenter med sit kamera tænder lys i øjnene på naive landsbyboere. Filmen er i tone og kerne en smule mere beregnende end Mine aftener i Paradis, som den på sin vis er en spejling af, men lige pånær en lidt kluntet slutning er den ikke mindre godt skruet sammen, og billederne er absolut vidunderlige at skue. Stjernemageren/ L'Uomo delle stelle. DR1, torsdag 23.10-1.00 *Alec Baldwin, den mest kendte af de seks Baldwin-skuespillerbrødre, har som sin kone Kim Bassinger haft en noget omskiftelig karriere i Hollywood. Det er blevet til mange film, adskillige dårlige, men også flere rigtig gode. Som f.eks. Phil Joanous Besat af fortiden, hvori Baldwin spiller den tidligere politimand Dave Robicheaux, som sætter sit eget og sin kones liv på spil, da han redder en lille pige fra et flystyrt og beslutter sig for at efterforske den ung mors død ved samme. Med udgangspunkt i et bind af krimiforfatteren James Lee Burkes serie om Robicheaux er Besat af fortiden mere en film en mands moralske og menneskelige tumlerier med sig selv end en krimi i traditionel forstand. Alec Baldwin gør en troværdig figur, som trods alt kun er et menneske og ikke en supermand. Overfor sig har han Eric Roberts som barndomsvennen og den ubehagelige narkobagmand Bubba Rocque. Phil Joanou, der har instrueret, er en af Hollywoods mere ukendte instruktører, som sjældent lader sig interviewe og i øvrigt arbejder så sporadisk og så egensindigt, at man enten kan lide eller ikke lide hans film. Besat af fortiden/ Heaven's Prisoners. DR1, fredag 21.30-23.35 *Steve McQueen, Humphrey Bogart eller Pierce Brosnan - lørdag aften er valget seernes. I anledning af DRs 75-års jubilæum har stationen lanceret en udsendelsesrække, som hedder Tast en favorit, hvor seerne fra dag til dag kan stemme og dermed være med til at afgøre, hvilekt program eller hvilken film, de gerne vil se dagen efter. Lørdag aften gælder det film og tre rimeligt gangbare klassikere: Den tidløse romance Casablanca med Bogart og Ingrid Bergman, actionfilmen Vild flugt med McQueen og Ali McGraw og ikke mindst nyklassikeren og katastrofedramaet Vulkanen vågner med alletiders James Bond, Pierce Brosnan. Personligt ville jeg vælge en af de to første, men faktisk er det et noget fantasiløst og fedtfattigt udbud - de to film har vi haft mulighed for at se adskillige gange før - som DR her disker op med, for der findes så mange andre, sjældent sete mesterværker og kuriositeter, som ville have været temmeligt meget mere interessante at vælge imellem og modigere af DR at vise. Tast en favorit. DR1, lørdag 22.00 *Shakespeare har måttet holde for i tre af søndagens film på tv, der alle tager sig store friheder i forhold til de fysiske rammer for den store teaterdigters fortællinger. I Richard III ('95) har instruktøren Richard Loncraine valgt at flytte handlingen op til et fascistisk land i 30'rne, hvor Sir Ian McKellen i titelrollen spiller blodtørstig, intrigant diktator i nazilignende gevandter. Det er et modigt, men ikke så usædvanligt eksperiment, som historiens kerne taget i betragtning lykkes fint, ikke mindst takket være en fremragende McKellen. I Romeo & Julie ('96) er den tragiske historie om ulykkelig kærlighed og rivaliseren mellem to mægtige, nidkære familier henlagt til et ikke nærmere specificeret nutidsland. Mens Romeo kurtiserer Julie vifter de unge medlemmer af de to rivaliserende familier, Montague og Capulet, med skinnende pistoler, mens de på modificeret Shakespeare-amerikansk bander hinanden ad Helvede til. Titelrollerne bæres godt igennem af teenageidolerne Leonardo DiCaprio og Clare Danes, og de hæsblæsende, sporadisk romatiske og flot opsatte løjer er orkestreret af den flamboyante australske instruktør Baz Luhrman, der tidligere stod bag dansefilmsuccesen Strictly Ballroom. Aftenens sidste Shakespeare-parafrase står den japanske mester Akira Kurosawa for. Ran ('85), en særegen og magtfuld gendigtning af Kong Lear, foregår i et fortidigt, feudalt Japan, hvor en ældre krigsherre afgiver tronen til sine tre sønner. Men de to er ikke til at stole på og vender sig mod faren. Ran er fyldt med smukke billeder og episk sus, men der er også plads til intense øjeblikke, hvor karaktererne kommer i fokus. Det er en storslået oplevelse at runde en aften i Shakespeare-land af med. *Sylvester Stallone er ikke verdens bedste skuespiller - enkelte seværdige roller er det dog blevet til, bl.a. i Rocky og Copland - og i søndagens storfilm på TV3, katastrofethrilleren Daylight ('96), har han slået automatpiloten til i en af de samlebåndsroller, der altid har fyldt lige vel rigeligt i hans karriere. En eksplosion spærrer en stor vejtunnel i New York og resulterer i en masse menneskers død. Kit Latura i Stallones skikkelse sendes ind i tunnellen for at redde de overlevende ud. Det går ikke stille for sig, men som et par underholdende timer i et tanketomt thrillerland, hvor begreber som logik og meningsfyldt samtale er ikke-eksisterende, fungerer Daylight udmærket. Filmen er instrueret af Rob Cohen, der også begavede os med den mislykkede eventyrfilm Dragonheart. Daylight. TV3, søndag 21.00-23.05

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her