Læsetid: 3 min.

En rockmyte skribler

Eik Skaløes digte svinger i kvalitet
Kultur
14. marts 2002

Ny bog Dansk digtning har sit kuld af unge døde: Michael Strunge, Iljitsch Johansen, Gustaf Munch-Petersen. Dansk rockhistorie har Eik Skaløe, tekstforfatter og forsanger i de legendariske Steppeulvene. Om både ham og gruppen står en helt særlig aura. Det er der god grund til. Med psykedeliske, fabulerende tekster indvarslede Steppeulvenes eneste lp, hip fra 1967, det øjeblik, dansk rockmusik blev voksen. Og det øjeblik, den trådte ind i hippiernes summer of love. Her var en plade, nogle tekster, der højt og tydeligt overskred de grænser, de tidlige tresseres rock’n’roll havde sat op for sig selv. Og her var nogle mennesker, der helt åbenlyst levede i den nye ungdomskulturs bevidsthedsudvidende overdrev. Man var langhåret. Man var på stoffer. Man nød det. Eik Skaløe var gruppens naturlige centrum. Som det hører sig til i dén slags historier, fulgte han ikke op på sin succes. I stedet rejste han til Indien, hvor han i foråret 1968 blev fundet død i en afsides landsby. Først et banebrydende kunstnerisk udspil, siden selvmord som 25-årig. Det er den slags skæbne, myter bliver skabt af. Ungdommelige skitser Nu udkommer et udvalg af Skaløes efterladte digte og prosastykker under titlen Ønsket om ordliv. Skal man tro forordet, er baggrunden netop al mytemageriet. Den efterladte familie ønsker, at Eik posthumt får mulighed for at »uddybe sin personlighed, inden den udhules af fritsvævende fortolkninger«, som det noget kryptisk hedder i den korte indledning. Udgivelsen som dokumentation af personen Skaløe, altså. Det er nok et godt perspektiv. Læst som litteratur er det nemlig mere end tydeligt, at teksterne i Ønsket om ordliv er en samling ungdommelige skitser. Materialet er ujævnt, simpelthen, og det ikke kun fra digt til digt, men også inden for den enkelte tekst. Bedst som man læser sig i gang, snubler man over et ord eller en vending, der smækker den indre klichémåler op på rød alarm. Mærkværdige, men interessante billeddannelser blander sig med ting, der hører til i skolepigens poesibog. »Mit hjerte er fast stearin,/ nøgent og skælvende mærker det/ angstens alter under sin stage«, hedder det i en strofe fra bogens første digt. Det starter jo fint nok, om end noget patetisk, men »nøgen og skælvende«? Og »angstens alter«? Holder ikke. Slet, slet ikke. Et porøst jeg Hvad kan man ellers sige om Ønsker om ordliv? Prosastykkerne udleverer let vrængende tressernes normalitet, i »manus« går det især ud over det alt for boglige gymnasium. Digtene, derimod, viser et jeg i centrum af en stiliseret omverden, fyldt af en art arkenatur. Der er meget vind, vand, ild og jord, lys og mørke og så videre. 60’ernes hverdag kommer kun på gæstebesøg. I det hele taget er digtene hverken så udadvendte eller så fabulerende som de senere sangtekster. I stedet møder man en afglans af de tidlige tresseres billedstærke jeg-lyrik. Eller måske af Gustaf Munch-Petersens på én gang selvhævdende og usikre ungdomsdigte. Men med dén forskel, at Skaløes jeg er mærkværdigt svag i koderne, på én gang porøs og udfarende. Det projiceres ind i tingene omkring sig, inde og ude blandes sammen i mærkværdige sløjfer, alt imens syntaksen diskret skrider ud. Her er jeget blevet et med en fiskeruse, eller er måske en af de fangne fisk: »Tusindtalligt i morgen/ fisk med sugemunde i kvadraterne/ jeg venter rettergangen/ rusen vidner:/ man søger døden i mig// Opad opad/ tangen tæller sår/ kniven trygler blodtræt/ nøgen dukker jeg ad det brændende hav« I sådanne passager bliver Ønsker om ordliv mærkværdig og på sin egen måde interessant. Men som sagt er niveauet ujævnt. Og når det kommer til stykket viser Skaløes digte sig heller ikke på deres højeste at være rigtig god litteratur. Personligt foretrækker jeg stadig teksterne fra hip. *Eik Skaløe: Ønsket om ordliv. 72 s., 169 kr. Rosinante. Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her