Læsetid: 3 min.

Overraskende guld til Polanski i Cannes

Cannes Film Festivalens jury med David Lynch i spidsen og bl.a. danske Bille August ved hans side overraskede med søndag aften at give Den Gyldne Palme til Roman Polanskis ’The Pianist’
Kultur
27. maj 2002

Filmfestival CANNES – Meget overraskende valgte juryen ved dette års filmfestival i Cannes at give Den Gyldne Palme til Roman Polanski og hans holocaust-drama The Pianist. Overraskende fordi Polanskis film nok fik et høfligt bifald med på vejen ved filmens pressekørsel, men ellers var en uengagerende skuffelse fra en instruktør, som ikke har været i form i snart to årtier. Måske juryen valgte at belønne, at den i Frankrig bosiddende instruktør med sin biografiske skildring af pianisten Wladislaw Szpielman, der overlevede nazisternes udrensning af den jødiske ghetto i Warszawa under Anden Verdenskrig, trods alt har brugt sine kræfter på meget mere personligt materiale denne gang. Polskfødte Polanskis familie blev udslettet i tyskernes koncentrationslejre, mens han som dreng selv undslap. En tydelig berørt Polanski modtog prisen med en bemærkning om, at hans film repræsenterer hele Polen. På andenpladsen Kritikernes Guldpalme-favorit, Aki Kaurismäkis skævt humoristiske og meget charmerende Manden uden fortid, måtte ’nøjes’ med juryens Grand Prix, festivalens andenplads, hvilket den finske instruktør dog ikke skal være helt utilfreds med. Den vandt Lars von Trier også, før han fik Den Gyldne Palme. Overraskende var det også, at årets instruktørpris blev delt mellem to instruktører, som ikke just har imponeret med deres konkurrencefilm. Amerikaneren Paul Thomas Anderson, der tidligere har høstet anmelderroser for Boogie Nights og Magnolia, blev belønnet for sin humoristiske, men også temmelig aparte kærlighedshistorie Punch Drunk Love med komikeren Adam Sandler og Emily Watson i hovedrollerne. Prisen måtte Anderson så dele med den koreanske instruktør Im Kwon-Taek, der deltog med sit sporadisk underholdende, men meget traditionelle kunstnerportræt Chiwaseon, om en maler, der vælter sig i sprut og kvinder i 1800-tallets Korea. I overensstemmelse med de tilstedeværende journalisters mening var det heller ikke, at prisen for bedste kvindelige præstation gik til Kati Outinen, der spiller hovedrollen i Aki Kaurismäkis kritikerfavorit, Manden uden fortid. Alle havde ellers tippet Miranda Richardson som en sikker vinder for sin tredobbelte rolle i David Cronenbergs psykologiske thriller Spider. Men Outinen, der har medvirket i adskillige af den finske instruktørs film, leverer dog en meget underspillet og følsom præstation. Ralph Fiennes, der i Spider overbeviser som psykisk syg ude af stand til at skelne mellem drøm og virkelighed, var sammen med Jack Nicholson favorit til at vinde prisen for bedste mandlige præstation. Men de måtte begge se sig slået af den belgiske skuespiller Olivier Gourmet, som leverer en meget jordbunden og helt igennem troværdig præstation i brødrene Dardennes dogmeagtige drama Le Fils (Sønnen), der handler om hævn og tilgivelse. Middelgod festival Man kan umiddelbart undre sig over, at den palæstinensiske instruktør Elia Suleimans populære og humoristiske Gudommelig indgriben ikke fik en pris, ligesom det er synd, at Michael Moore, som først fik festivaldeltagerne op af stolen med sit aggressive angreb på et desperat, frygtfremkaldende USA i Bowling for Columbine, heller ikke blev belønnet med en pris. På et tidspunkt i løbet af årets festival gjorde Cannes’ kunstneriske leder Thierry Fremaux sig lystig over, at en journalist havde beklaget sig til ham over, at festivalen viste alt for mange gode film. For, som Fremaux sagde, formodentlig med et stort smil om læberne, kritikere er ikke til at gøre tilfredse: Er der for få gode film, brokker de sig. Er der for mange, ja, så brokker de sig også. En ikke helt forkert obserservation, som dog klinger lidt falsk i år, hvor festivalens officielle program ikke har budt på mange oplevelser ud over det sædvanlige. Ser man på de karakterer, som tre af de daglige brancheblade i Cannes, Le Film Francais, Screen og Moving Pictures, og deres kritikerpaneler i løbet af festivalen har uddelt til de 22 konkurrencefilm, er det middelkarakterer, som har domineret, med Aki Kaurismäkis Manden uden fortid som en bemærkelsesværdig, men helt fortjent undtagelse. *Læs Informations Cannes-dækning på www.information.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her