Læsetid 3 min.

Ellen Feiss - superstar

Den amerikanske popkultur og internettet sprænger atter rammerne for, hvad man troede muligt. En ung teenager er helt uafvidende blevet kult i USA
22. august 2002

Kult
Netop nu er en helt almindelig ung pige ved at blive kult i USA.
Ellen Feiss hedder hun og er med i en reklamekampagne for Apple Computers, der lader almindelige mennesker fortælle, hvorfor de er skiftet fra Wintel-maskiner til Apple.
Det er imidlertid ikke tv-reklamen, der tiltrækker folks opmærksomhed, men derimod den unge pige, som en hel masse mennesker er blevet forelsket i. De har oprettet fanhjemmesider, og Ellen er det store hit på internettet, hvor man kan købe kaffekopper, t-shirts og frisbees med Ellens billede, der er computer-ikoner og baggrundsbilleder og man kan finde fotos og videooptagelser. Fremfor alt kan man læse og kommentere, hvad man synes om Ellen.
»Ellen er min Mac-heltinde«, skriver en fan, »Jeg er forelsket. Hun har noget helt specielt. Bare kysse de læber...«
»Jeg kan ikke holde op med at se på Ellen, og jeg er ikke alene om min mini-besættelse,« skriver en tredje, »jeg tror, det er fordi hun minder mig om de stener-piger, jeg hang ud med i gymnasiet... suk, det var tider.«

Påvirket?
Ellen Feiss blev første gang vist på tv den 17. juli og vakte straks en ophidset debat på internettet, fordi hun virkede påvirket. Kommentatorer fandt hendes stemme sløret, og kritiserede Apple for at promovere påvirkede teenagere på tv. Andre manipulerede for sjov Apple’s tidligere slogan ’Think Different’ til ’Think stoned’, og så kørte diskussionen om, hvorvidt Ellen var påvirket eller ej.
Men mange elsker hendes røde øjne og den måde hun langsomt fortæller om sin fars pc, der åd hendes hjemmeopgave.
»Det var, sådan, bib bib
bibbelip bip bip bippebip,« siger hun og holder en lang pause, »og så. Sådan. Halvdelen af min opgave var væk.
Og jeg var sådan, hnnn?« Fans’ene fæstner sig ved, hvordan hun med et løftet øjenbryn, et lille smil i mundvigen og et skuldertræk udtrykker tusinde ord. Andre er vilde med hendes spørgende måde at konstatere det mest grundlæggende faktum, at hun hedder Ellen Feiss og er studerende. Med et lille underspillet løft i stemmelejet slutter hun sætningen, så den fremstår som en teenagers filosoféren, »I am Ellen Feiss? I am a student?«

Markedsfolk i kø
Efter at Ellen blev omtalt i en artikel i Wired steg antallet af besøgene på fansiderne fra seks-syv personer til 20.000 om dagen. Domænerne Ellenfeiss.com og Ellenfeissfanclub.com er allerede købt, og markedsfolkene står i kø for at tjene på Ellen. Internettet er tøjlesløst, og det er umuligt at forudsige, hvorfor et fænomen som Ellen pludselig bliver så populært.
Ellen stormer helt uden sin indvirken mod en stjernestatus, der minder om den, den tyrkiske Mahir opnåede for nogle år siden. Mahir Cagris’ hjemmeside cirkulerede på internettet som en vittighed og blev besøgt af millioner af mennesker verden over. De ville se et billede af Mahir, som iført stramme badebukser inviterede alle kvinder til at besøge ham og Tyrkiet. Mahir blev klodens første cyber-superstar, og var 14 dage i USA, hvor han mødte alle fansene og blev interviewet af New York Times, Wired, Forbes, The Roseanne Show osv. – en interesse, selv Brad Pitt ville være misundelig over.

Dejlig naturlig
Ellen Feiss er (endnu) ikke helt så berømt som Mahir, men tusinder har fået øjnene op for hende. De fleste er vilde med hende, fordi hun er en af os. Ikke specielt fantastisk, ikke genial eller med en glans af uopnåelighed – bare dejlig naturlig, uden falbelader og påtaget smarthed.
Hendes 30 sekunders reklameindslag er hastigt blevet til langt over de 15 minutters berømmelse. Apple har allerede fået langt mere ud af deres reklame end de havde ventet, men hvad Ellen Feiss selv siger om hele affæren står hen i det uvisse. Apple hævder hun er på ferie med familien og ikke tilgængelig, så måske vender hun en af disse dage tilbage til en underlig velkomst. Folk hun aldrig har mødt stopper op på gaden og hvisker, andre vil have hendes autograf, pressen står på spring ligesom advokater og marketingsfolk, møllen ruller, og hvis kultfiguren Ellen spiller sine kort rigtigt, er hun millionær imorgen.
Det er den amerikanske drøm, popkultur og internettet, der igen sprænger rammerne for, hvad man troede muligt.

*efeiss.flatsoda.com
*www.apple.com/switch/ ads/ellenfeiss.html
*ellenfeiss.gloriousnoise. com/

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu