Læsetid: 3 min.

Messe i røre

Verdens største bogmesse er i fuld gang. Selvom den tyske bogbranche har der skidt, er de danske forlæggere samlet i Frankfurt – og interessen for dansk litteratur er intakt
12. oktober 2002

Frankfurtmesse
Ved indgangen til bogmessen i Frankfurt mødes de besøgende af spørgsmålet: ‘Hvor vil De egentligt hen?’ Spørgsmålet er ganske berettiget ved indgangen til en messehal med 6.375 udstillere fra 110 lande. Men det er ikke arrangørerne, der på høfligt tysk stiller spørgsmålet for selv at besvare det med en pædagogisk oversigt over hallerne. Det er den evangeliske kirke, der spørger, og spørgsmålet er af mere eksistentiel karakter.
Alligevel er spørgsmålet en passende introduktion til messen. Antallet af stande, der sælger bøger om selvhjælp og selvudvikling, astrologi og esoteriske emner, er enormt. Som det tørt blev konstateret i Frankfurter Allgemeine Zeitung: »Tilsyneladende er ’Lev med månens kraft’ et lige så kært tema som ’Engle og elverfolk’.« Samme sted citeres en forlægger fra netop den del af bogbranchen for at sige, at »krisen er bag os.«
Det er muligvis rigtigt i den esoterisk ende af litteraturen, men for resten af den tyske bogbranche ser det sort ud. 2001 var et dårligt år, og de første otte måneder af 2002 har været værre endnu. Det gælder både for forlagene og boghandlerne. »Jammerbranchen« var betegnelsen avisen Die Welt brugte om det tyske bogmarked, der i 2001 omsatte for 9,4 milliarder euro. Potentielt kan det få en negativ indflydelse på det langt mindre danske marked. Mange værker bliver først oversat til tysk, derefter til dansk. Og når krisen kradser, går det først ud over den oversatte skønlitteratur. Gyldendals litterære direktør har også bemærket, at interessen for faglitteratur er stor på messen.
»En større og større del af det, der bliver talt om, er faglitteratur,« siger han. »Men det er sådan set ikke en ny tendens. Skønlitteraturen er under skarp konkurrence fra faglitteraturen.«

Stor interesse
Den økonomiske situation smitter naturligvis af på messen, og der er færre deltagere i år end sidst. Fire procent helt præcist. Da arrangørerne gerne vil sælge en god historie, har de imidlertid hurtigt frigivet de foreløbige besøgstal. Og de er lidt bedre end sidste år, skriver branchebladet
Bookseller.
Erik Barfoed fra forlaget Aschehoug er på messen for at orientere sig om, hvad der sker med kulturlitteraturen i Europa. Han mener ikke, at messen lider synderligt under den økonomiske krise i Tyskland.
»De første dage var her lidt tomt, men i dag (fredag, red.) er her propfyldt.« Anette Wad fra samme forlag er enig. »Det er måske lidt strengt,« siger hun, »men måske er det dem, der bare kigger rundt, der ikke er kommet i år. For os andre er stemningen fin, og vi fiser rundt og har møder hver halve time – helt som vi plejer.«
Johannes Ries kan heller ikke mærke, at interessen for at købe rettigheder til dansk litteratur skulle være blevet mindre. Der spørges ivrigt på Jakob Ejersbos Nordkraft. »Og det kan jo ikke undre med den modtagelse bogen fik i Danmark,« siger han og tilføjer, at interessen også er stor for Jens Christian Grøndahl og Morten Sabroe. Anette Wad er ikke på messen for at sælge. Alligevel har hun mødt stor interesse vores bog om Arne Jacobsen. »Den får vi solgt til mange lande – simpelthen fordi Arne Jacobsen er så populær,« fortæller hun.

Han er min
Det vakte nogen uenighed på bogmessen, da Nobelprisen i litteratur gik til Imre Kertész. Forfatteren er indtil nu udkommet på Rohwolt, men hans næste bog udgives af konkurrenten Suhrkamp. Og hvem havde så rettelig lov til at fejre Nobelprisen? Cheferne for de to forlag havde i første omgang travlt med at gratulere hinanden, og Rainer Weiss fra Suhrkamp var endda så venlige at betegne Kertész som »en Rohwolt-forfatter.« Men der hørte enigheden op. Hos Rohwolt mente man, at det nu bliver sværere for Suhrkamp at holde på nobelprismodtageren, mens direktøren for Suhrkamp var overbevist om, at Kertész vil udkomme på hans forlag »i mindst 20 år.«
Under alle omstændigheder kommer Kertész næste bog i foråret 2003 på Suhrkamp, og allerede senere i denne måned kommer filmmanuskriptet til Kertész hovedværk De Skæbeløse. Forfatteren har selv skrevet manuskriptet, dog uden et konkret filmprojekt i sigte.
Den omstridt og ofte provokerende tyske kritiker Marcel Reich-Ranicki levede op til sit rygte ved at bryde den brede konsensus om årets modtager:
»Stod det til mig, havde Philip Roth fået prisen,« sagde han, men tilføjede dog, at Kertész havde fortjent prisen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu