Læsetid: 4 min.

Et fremtidsminde

Om kort tid udkommer cd-projektet ’halvvejs til halfdan’, som bestemt ikke er bange for at udfordre sine lyttere
7. november 2002

Polyfonier
Med Halfdan Rasmussens død tidligere på året mistede dansk litteratur en af sine mest originale stemmer. Med ét blev der sat en stopper for et forfatterskab, som på forunderlig vis evnede at rumme såvel det humoristiske som det triste.
At forsøge at omsætte den folkekære digters rummelighed til stemmer og klange lyder umiddelbart som halsløs gerning, men det er ikke desto mindre, hvad lyrikeren Peter Christensen og komponisten Hans Sydow har sat sig for på cd-projektet halvvejs til halfdan. Og resultatet af deres fælles anstrengelser er spilleme ikke kedeligt.

Et fugtigt møde
Når halvvejs til halfdan spinder under cd-afspillerens kolde lasernål, gælder det virkelig om at spidse øren. De mange kendte og ukendte stemmer, som citerer fra alle hjørner af Halfdan Rasmussens omfattende oeuvre, fletter sig nemlig ind og ud af hinanden på en skælmsk facon, som til tider gør det endog meget svært at holde styr på, hvad der siges, og af hvem det siges. Og disse krævende polyfonier får ikke engang lov at stå alene i al deres charmerende kompleksitet – enten spilles de op mod frostsprængte, computergenererede klangflader, eller også leger de med dynelune toner fra håndspillede basguitarer og klokkespil.
Kombinationen af alle disse lydlige omstændigheder gør, at halvvejs til halfdan allermest lyder som et fugtigt møde mellem technopionererne Kraftwerk, skumringsjazzerne Ginman/Jørgensen og så samtlige medlemmer af Foreningen For Danske Skizofrene!

Tilfældets musik
Peter Christensen – den ene af det kuriøse projekts to fædre – fortæller, at halvvejs til halfdan blev født ad bagveje og i kraft af et tilfælde.
»For et års tid siden udkom andet bind af Danske digtere i det 20. århundrede, hvori jeg har skrevet om Halfdan Rasmussen. Undervejs i arbejdet slog det mig, hvor mange stemmer der er i hans digte, og hvordan de går på tværs af de alvorlige og sjove ting. Desuden begyndte jeg at høre for mig, hvordan digtenes stemmer kunne bringes til orde gennem forskellige personers røster. Da jeg syslede videre med ideen, gik det op for mig, hvordan der ligesom synes at være inspirationer fra Halfdan i eksempelvis Peter Laugesens forfatterskab. Og ud fra disse forestillinger påbegyndte jeg så tilrettelæggelsen af et omfattende udvalg af Halfdans digte og at sætte indlæsernavne på. I denne fase ville tilfældet så, at jeg løb på komponisten Hans Sydow. Da jeg præsenterede ham for min idé, opstod samarbejdet umærkeligt.«

Forundring over livet
Hans Sydow valgte at behandle de mange stemmer, som Peter Christensen præsenterede ham for, på to forskellige måder.
»I Halfdans dadaistiske vrøvlevers lå der en opfordring til at opklippe en række af de optagede stemmer, og så anvende dem som musikalsk materiale, hvorimod nogle få af Halfdans mere eksistentielle tekster i højere grad lagde op til at blive behandlet som traditionelle sange. Via disse to forskellige musikalske greb har jeg ønsket at give lytteren lejlighed til at undre sig over livet – sammen med Halfdan.«

To stemmer
En af de mange stemmer, som Hans Sydow har under kærlig behandling tilhører rapperen Per Vers. På albummet hurtighakker han sig igennem en stor del af linjerne fra »Noget om at være«.
»Halfdan siger mig en hel del rent sprogligt. Hans sprogbehandling er bygget op om lydlige billeder, som minder meget om dem, vi benytter os af på mit felt. I hans ting er der er mange gode konsonanter, og det vrimler med mundrette
allitterationer – hans sætninger smager med andre ord rigtig godt!«
Per Vers holder også af humoren hos Halfdan Rasmussen.
»Selvom Halfdan måske ikke er anerkendt som nogen ’fin’ forfatter, er det jo alligevel de færreste, som kan lade være med at trække på smilebåndet, når de møder en af hans humoristiske og meget musikalske tekster. De er så dejligt befriet for kloge, intellektuelle koder – selvom nogen sikkert vil prøve at finde dem alligevel.«
Ib Spang Olsen er 55 somre ældre end Per Vers og en af de andre stemmer på halvvejs til halfdan. Den 81-årige tegner arbejdede i en lang årrække sammen med Halfdan Rasmussen og illustrerede blandt andet kongenialt Halfdans ABC og Tante Andante.
»Halfdans tekster betyder virkelig meget for mig rent personligt. Jeg har jo levet med dem igennem mange, mange år. Og det er selvfølgelig mere end grund nok til at medvirke på et album om ham. Men jeg mener i øvrigt også, at
han er en forfatter, som har gjort en overordnet forskel, og som derfor fortjener offentlighedens opmærksomhed. Halfdan har jo med sine rytmiske og vidtfavnende tekster været med til at skabe det sprog, som alle vi danskere bærer i os.«

En begravelse?
Når man lytter til Per Vers, Ib Spang Olsen og alle de andre stemmer, får man let den tanke, at man er vidne til en lydbåren nekrolog. Men for Peter Christensen er det vigtigt at understrege, at det bestemt ikke er projektets pointe.
»Vi har absolut ikke ønsket at skabe et album, som begraver Halfdan Rasmussen. Vi har derimod forsøgt at etablere en præsentation af den store, forunderlige digter, som leder os hele vejen rundt om forfatterskabet – halvvejs til halfdan er allermest tænkt som et slags fremtidsminde.«

*’halvvejs til halfdan’ udkommer 15. nov. på Resonance

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu