Læsetid: 3 min.

Mens vellysten hvisler

Grønnegårds Teatrets Shakespeare-ståhej stinker af storladent overskud
1. juli 2003

Teater Smukkere sommerteater skal man lede længe efter. I Kunstindustrimuseets Have lyser skuespillerne om kap med solen i lindetræerne, og kjolerne er så lette som skyer – i opløftede lag af skødesløs tyl og skæmtende silkebånd. Det er næsten provokerende, så let og ubesværet Stor Ståhej for Ingenting glider hen over scenen med både storladne og dekadente manerer, men det rappe tempo river nu ikke nuancerne med sig. Tværtimod er der kælet for enhver pikant detalje: Penisfoderalernes sorte læder stritter lystigt i sort læder, og brysterne er spændt ind af stramme corsagekanter, så de blævrer eller strutter, alt efter størrelse. Det er med andre ord kulturpolitisk teater, dette her. Midt i modeæstetikken og det beregnende ramasjang skaber Grønnegårds Teatrets forestilling endda en vidunderlig og usædvanlig udendørsfølelse af intimitet. Når Lars Mikkelsen spidser læberne en mikrometer en halv grad nærmere solnedgangen, og når Tammi Øst skubber sin nøgne, modelskarpe skulder en fingernegl tættere på sin helt, så er de tættere på tilskuerne end på en almindelig indendørsscene. Deres stemmer taler både til hinanden og til os, væk er al deklamation og widescreen-tale. Lure-mure Stor Ståhej for Ingenting er vitterlig Shakespeare, når han er mest eksklusiv. Forestillingen stinker af overskud. Christoffer Berdal har manøvreret rundt med Shakespeares komiske replikker og Niels Brunses kyniske oversættelsespointer, så det hele bare duver som chiffonslør i vinden. Scenografen Thomas Bjørnsager har fået plads til hele Messina i en italiensk hvælvingsmur, som er perfekt til de mange scener, hvor nogen står på lur og lytter til andres hjertehemmeligheder. Eller hvor nogen fortæller, hvordan de andre har stået på lur... Kostumedesigneren Pernille Egeskov Bigum har leget listigt med kostumernes lir og lyst, som ikke mindst kommer til deres ret i Ann Crossets hofdanse, der frækt fusionerer bagoverknækkende pavane-dans og håndledsbetagende mavedans til Ian Brodersens Sorten Muld-parafrase over kærlighedens uafvendelighed. Fra Shakespeares side er komedien befolket med typer som den intellektuelle, den blide, den medløbende og den dumme. Det har instruktøren Berdal ikke lavet om på – hans valg af skuespillere er bare i flot balance. Sølvknap-starutter Når Lane Linds tåbelige Vagtmester Slåenbær f.eks. nikker betydningsfuldt omkring med omviklet jomfruhårpisk og uudviklede fremmedord sammen med Steen Stig Lommers endnu mere idiotiske Underfoged Galde, så er der kostelige komikerrivaler bag sølvknap-starutterne. Når Hans Henrik Voetmann slår de slatne slangekrøller ud over brokadekåben, mens Peter Jorde tabertonser omkring i turbotempo, så bliver magt nogle størrelser, man kan gradbøje. Og når Linnea Voss og Christiane Gjellerup Koch bagtaler ’højt’, så er kvindefortroligheden i top. Allerdejligst er det nu, når mørkøjede Maria Rossing stirrer på lyskindede Johannes Lilleøre: Hun forelsker sig, så hendes hals kun kan bøje i retning af ham, og så er Shakespeares beskrivelse af den ubesindige ungdoms besættelser ganske uimodsigelig. Som komedie betragtet er Stor Ståhej en ganske grov historie – der skal en skindød til, for at bryllupperne kan komme i stand på rette vis. Men med Tammi Øst som bedårende midtpunkt er der så rygende replikkunst og så svirresval kropssværmen, at selv havens fugle flyver lavt for at få det hele med. Hvor heldigt at Lars Mikkelsen styrtdykker og scorer netop denne kloge skønhed. *’Stor Ståhej for Ingenting’ af William Shakespeare (1598-99). Oversættelse: Niels Brunse. Instruktion og bearbejdelse: Christoffer Berdal. Scenografi: Thomas Bjørnsager. Kostumer: Pernille Egeskov Bigum. Musik: Ian Brodersen. Koreografi: Ann Crosset. Grønnegårds Teatret i Kunstindustrimuseets Have. Til 23. aug. *www.storstaahej.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu