Nyhed
Læsetid: 1 min.

Anmeldt i ugen

14. august 2003

*John Krakauer: Under the Banner of Heaven: A Story of Violent Faith, 339 s., 303 kr. MacMillan, 2003. Kan fås hos Atheneum Boghandel, København
Med ’Under the Banner of Heaven’ vender John Krakauer blikket mod de fundamentalistiske mormoner i USA og deres indgroede hang til vold, incest, pædofili og flerkoneri. Forfatteren lader begivenhederne tale for sig selv – dog uden at nogle af verdens 11 millioner velfungerende mormoner kommer til orde (De har dog allerede ladet høre fra sig i læserbreve og kampagner i de amerikanske medier). Bogen er endt som en af årets mest rystende og sært fascinerende amerikanske bøger – og en af vigtigste.
Tonny Vorm, 11. aug.

*Marie Louise Kjølbye: Med andre øjne. Fem nydanskere læser danske klassikere, Dansklærerforeningen
Informations kronikredaktør, Marie Louise Kjølbye, har bedt fem tosprogede danskere om at læse eller genlæse en dansk klassiker. Læsningen blev offentliggjort som kronik i Information og er nu samlet i en bog. Det er tankevækkende at når danskere der har et andet efternavn end et på -sen, læser det efter sigende danskeste af alt dansk, nemlig den danske litteratur, så læser de universelle temaer ud af den. Måske er litteraturen universel selv om den er lokal i sit sprog. Under alle omstændigheder er den lille bog en øjenåbner. Frans Gregersen, 12. aug.

*Lasse Skovgaard (redaktør): Lægekunst i det 21. århundrede. Danske læger om alternativ behandling. Hovedland, 2003. 313 sider. Pris 298 kr.
For de fleste af os mennesker, hvad enten vi er læger, patienter eller almindelige raske borgere uden sundhedsfaglig baggrund, er begrebet »alternativ behandling« en mystisk jungle af brevkasseindlæg, urtemedicin og kosttilskud på supermarkedernes hylder, zoneterapi, akupunktur og kloge mænd og koner, tilsat nogle anekdoter, der minder om de religiøse undere i Det Ny Testamente. Dette er en meget vigtig bog, som kan anbefales til alle, som interesserer sig for alternativ behandling, hvad enten man er troende eller skeptisk. Niels Høiby, 13. aug.