Læsetid: 2 min.

Bare rolig, forældre

Kun et fåtal af de danske hiphopnavne, bygger – som amerikanske 50 cent – deres tekstuelle universer på en forrået virkelighed
18. september 2003

Da den hjemlige hiphopkultur i marts hyldede sine profiler i endnu en selvfed award-regn, var der i hvert fald ét godt snapshot at skrive hjem om. Nemlig da den ukronede stodderkonge af dansk rap, Jesper ’Jokeren’ Dahl, gik på scenen i Falkonersalen for at overrække prisen som årets undergrundsnavn.

På det tidspunkt vaklede den nu 30-årige rapper groggy ud af en månedlang infight med Berlingske Tidende. Avisen havde haft travlt med at gøre dansk hiphop -– og ikke mindst hans egen person -– til et mandschauvinistisk monster på linje med amerikanske sociopater som koncertaktuelle 50 cent.

Godt nok satte Jokeren tingene fornuftigt på plads i en relativt reflekteret replik-kronik i Berlingeren. Men alligevel smittede sammenstødet med pressen af på rapperens lille intro foran det talstærke publikum på Frederiksberg:

»Mange siger, at jeg ser ned på kvinder, fordi jeg kalder dem ’ho’s’. Men jeg elsker kvinder, elsker ’ho’s’,« udglattede den mangedobbelte grammy-vinder.

Så blev årets undergrundsnavn kaldt op på scenen. Prisen gik til Niarn –- en rapper med et par selvfinansierede ep-udgivelser bag sig -– og hans takketale formede sig som en karikatur på Jokeren: »Mange siger, at min musik opfordrer til kriminalitet, vold og stofmisbrug. Det er også rigtigt nok. Det gør den,« bralrede Niarn til den knap og nap fyldte sals udelte begejstring.

Brunstige unghanner

Øjebliksbilledet rammer meget godt ned i hiphop-scenens livscyklus. Selv en testosteron-styret frontfigur som Jokeren modnes menneskeligt og får behov for at lægge lidt af sit ’stiv pik og håret tilbage’-image fra sig med alderen. Og så snart han når det punkt, kommer de brunstige unghanner farende.

»Den dag, du sover, står der altid en ny mand klar til at ta’ over,« rapper Jokeren på et af numrene fra sin fortkommende soloudgivelse, Alpha Han, hvor han tegner et langt mere nuanceret og ærligt billede af sig selv end tidligere. Noget, der tilsyneladende har trukket nikotingule tænder ud på ham i processen.

For i en nyligt udsendt biografi udtaler Jokeren på vanligt street-slang, at »det kræver store boller at turde være blød.«

Med ovenstående citater in mente skuer han mod to tidshorisonter i den unge ungdomskultur, som i øvrigt appellerer langt videre end et sluttet teenagepublikum nu om dage: Først var rapperen selv i skarpretterens rolle, da Den Gale Pose frem mod midten af 1990’erne kvalte vinylekkoerne fra de skrantende pionerer i først MC Einar og siden Rockers By Choice.

Og nu drømmer Niarn, pubtrasheren L.O.C. og Suspekt-klanen så om at byde Jokeren samme skæbne.

Især drengerøvene i Suspekt, der i øvrigt varmede op for 50 cent i går aftes, forherliger stoffer og sprut i en naiv grad. På samme måde blærer de sig gerne med følelsesforladte sexeskapader, hvor kvinder mest agerer levende Lolita-dukker, der får den i alle tænkelige huller.

Men selv i dette forråede forum titter volden sjældent frem, og så har vi nærmest også nævnt alle de moralsk brodne kar på vej op. Derimod berører såvel Suspekt som L.O.C. tømmermænds-bagslaget ved alle deres hittepåsomme explorationer. Samvittigheden har det med at nage.

Og sådan er det altså med danske rappere flest. Selv de hardcore af dem forsøger heldigvis sjældent at efterligne deres gangsta-kolleger fra USA. I stedet fokuserer de på miljøbeskrivelser, personlige anekdoter, fester, selvironiske udleveringer, barslagsmål og - en sjælden gang – den svære kærlighed.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu