Nyhed
Læsetid: 2 min.

Internationalt

Kultur
20. november 2003

No stain no gain
*Det ligner en litterær revolution: Den New York-residerende forfatter Shelley Jacksons nye novelleprojekt, der udkommer i små sekvenser – nærmere bestemt ét ord ad gangen – i form af tatoveringer med sort blæk på levende kanvasser. Mere end 1.000 frivillige fra hele verden er strømmet til for at blive en del af de 2.095 ord, der i sidste instans skal udgøre det endelige værk, Skin.
’Ord’ er da også det generelle kælenavn, hvormed Shelley omtaler sine voluntører, når først de er blevet påført hendes stempel. Således vil hvis’er, men’er, måske’er og deslige blive spredt på arme, ben, ryg- og endepartier på tværs af landegrænser og kontinenter. Selv har forfatteren fået ordet ’skin’ tatoveret på håndleddet, og har dermed skrevet sig ind i fortællingen, der aldrig vil blive vist til offentligheden i sin helhed. Udover forfatteren, er det nemlig kun de frivillige ’ord’, der, så fort de har ladet sig tatovere, får tilsendt et eksemplar af det samlede manuskript – på papir vel at mærke. Selvom deltagerne har underskrevet en kontrakt, der påbyder dem at mangfoldiggøre novellen, vedkender Shelley sig dog risikoen for, at den før eller siden, dukker op på nettet. En forseelse, der ret beset vil blive værdsat af nyfigne sjæle.
Voluntørerne kan ikke vælge deres eget ord, men derimod dets korporlige placering. Kreative forespørgsler har der dog været mange af, siger Shelley til The Observer. Eksempelvis ønskede en gruppe venner at blive tatoveret med ord, således at de tilsammen kunne danne en sætning. »Folk har skrevet til mig, og spurgt om det ville afstedkomme en fodnote, hvis to ’ord’ mødtes, forelskede sig og fik et barn,« udtaler Shelley til The Observer.
Overordnet er ’ordenes’ forfald og forgængelighed dog bevidst tænkt ind i værkets helhed. »Der er noget vidunderligt melankolsk over et stykke litteratur, der består af levende kød, endelig forgår og sørges over,« fortsætter forfatteren, der har lovet at deltage i
alle sine ’ord’s begravelser. Størsteparten befinder sig dog et sted i 20’erne, hvorfor sandsynligheden for, at den 40-årige forfatter dør først, synes større. »Forestil dig, at de dukkede op til min begravelse – en forfatterer begrædt af sine ord,« slutter hun. Tilmelding på shelley@drizzle.com og www.ineradicablestain.com

Fra bestseller til ballet
*Catherine M’s seksuelle liv, bogen der rystede Frankrig, er på Théâtre Fontaine i Paris blevet transformeret til ballet. Bag den kontroversielle bog, der betragtes som en moderne arvtager til pornografiske klassikere som O’s historie og Marquis de Sade, står Catherine Millet, der er kunstkritiker ved Pompidoucentret i Paris og mangeårig redaktrice af kulturtidsskriftet Art Press.
I den seksuelle selvbiografi fortæller hun åbenhjertigt om sit erotiske liv og sine erfaringer med orgier, gruppesex i Boulogneskoven og celebre swingerfester i det franske borgerskab. Ifølge Le Mondes anmelder er der tale om en »gribende ballet af kød og blod,« der fremstiller de obskøne scener som »lette, morsomme og næsten ømme.«
Catherine M’s seksuelle liv udkom på dansk i fjor i Jesper Tanges oversættelse. Den parisiske forestilling varer året ud.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her