Endnu et bogkatalog i posten. Ikke den helt store nyhed i december.
Men dette her er fra Bilka! Ingen tilbud på tre flasker vin, plasticforsålede børnestøvler eller dvder. Nej, bøger, kun bøger. Er det fænomen, forlagsbranchen kalder andre salgskanaler end boghandlere, ved at være så etableret, at Bilka direkte satser på bøgerne? Er kataloget et godt tegn på, at et frit bogmarked vil bidrage til udbredelsen af litteratur og læselyst?
Der er ment meget om, hvad det vil betyde, når alle restriktioner i 2006 forsvinder, men tilbage står spørgsmålet: Hvad skjuler der sig bag omslagene? Hvad er den såkaldt smalle bog oppe imod på et markedsstyret bogmarked? For der er ingen grund til at tro, at Bilkas udvalg vil ændre sig synderligt. Man vil næppe optage en Ursula Andkjær Olsen eller en Christian Skov i sortimentet, blot fordi prissætningen bliver fri. Så det, man kan studere her, er opslag på opslag, hvad der er salg i. Her, hvor man kan være helt tryg ved, at det kun er penge, der tæller, kan man studere Bilka-kataloget som Dansk Supermarkeds psykologiske profil af bøgernes massepublikum.
De tre køn
Der er kun to decideret seriøse voksenbøger i hele kataloget, nemlig Anne Marie Løns Hvis barn... og Jakob Ejersbos Nordkraft. Og de er næppe tilfældigt valgt. Snarere er deres adgangstegn, at de handler om de samme temaer som al katalogets øvrige litteratur: Kvindeliv, kærlighed, moderskab, religiøsitet og familieproblemer for Løns vedkommende; kriminalitet, stoffer, vold og rå sex i Nordkraft. Én til kvinderne og én til mændene.
Kataloget er nemlig bygget op, så hvert opslag henvender sig til en bestemt målgruppe: kvinder; (ægte)mænd; og rigtige kvindefri mænd: krigerne. Derefter kommer familie- og børne-segmenterne. Til slut den talrigeste gruppe, koge-, vin-, sprut- og slikbøger med 26 repræsentanter.
Efter forsiden, der tilbyder katalogets dyreste bog til 329 kroner, den nye Harry Potter-bog, følger kvindeopslaget. Hvert opslag har en bundfarve, der skal smyge sig ind på målgruppen, kvindernes er varmt orange. På hvert opslag brydes desuden bogforsidernes opmarch af et symbol, som skal signalere stemningen omkring læsningen. Kvindernes er en dampende tekop med rosenmønster foran tre glaskugler til juletræet.
Og hvad har Bilka så til kvinderne? På venstresiden oversat bestsellerlitteratur af Jean M. Auel, Danielle Steel og Victoria Holt, Maeve Binchy og Marian Keyes, isprængt et enkelt dansk indslag, Hanne-Vibeke Holsts Kronprinsessen. Jane Aamund glimrer ved sit fravær, men dukker dog op på højresiden, hvor hun har skrevet forord til »en grusom tragedie, der overgik et barn« af Dorte Tveiti. Bogen hedder Overgreb. Han stjal min barndom. Og mødom, må man næsten gætte. Underholdningslitteratur med lidt gysende gru.
Tænd din mand
På højresiden er der både tilbud til den yngre og den lidt ældre kvinde. Det har den, velsagtens utilsigtede konsekvens, at sexbogen Tænd din mand på 203 måder præsenteres lige over de to storsmilende enkemænd, Johannes Møllehave og Benny Andersen. Malene Schwartzs Livet er ikke for begyndere og Lise Nørgaard: Et liv med Matador følger op med underholdende historier fra det virkelige, men kendte, glamourøse liv.
Næste opslag, ægtemændenes, har grøn bundfarve. Topprioritet har Ejersbo og statsministeren i godtvejr og storm. Mest storm skulle man synes, for på grund af det dårlige tryk går bundfarven igen i statsministerens hud, hvad der får ham til at se stærkt søsyg, for ikke at sige ligefrem klabautermandsagtig ud. Han ligner en usalig ånd. Det er virkelig lykkedes Bilka at fremhæve de personlighedstræk ved manden, som man i forvejen er mest skræmt af.
Sidens dekorationer er et nedadpegende Excalibur-sværd og et godt glas rødvin. Lekturen i øvrigt består i Wilbur Smith-bøger, Jan Guillou-bøger, nævnte Ejersbo og nå, ja, statsministeren. I underetagen, hvor det fortrængte hører hjemme, finder man Dødskammeret og Øje for øje. En afdækning af dybderne i regeringens noget-for noget-politik?
Højresiden er viet Lademanns Whiskybog, Vin og vrøvl, håndbøger om jagt, fiskeri, astronomi og computer, samt Lokumsbogen »den perfekte mandelgave«. Nå. Til hvem?
Nu accelererer vi. Fra familiemanden til mænd uden kvinder med usynligt glidende overgang til mænd uden kvindagtighed. Næste side emmer af testoteron med en sort, skovbundsagtig bund, dekoreret med camouflagefarvede militærrekvisitter. Ovenpå er anbragt titler som Læderhalsene, Sabotage og antiterrorstyrken Delta Force. Bøgerne indgår i serie, der hedder Eliten til 149.95 pr. stk. og er til min forbløffelse skrevet af min gamle sidekammerat fra gymnasiet, Sjak Svendstorp, der åbenbart siden da har fundet ud af »alt om den superhemmelige antiterrorstyrke«.
Han får dog kamp til stregen af en vis Eric Haney, som angiveligt har tilbragt otte år i Delta Force. Personligt. Den kan Sjak vist ikke stikke. Den ene af Haneys bøger hedder Dræb eller dø. En slags motto for hele opslaget. Symbol: et professionelt kompas.
Intet for piger
Den grønne farve toner over i lysere blå, når vi derefter indfinder os på opslaget for hele familien. Her er emnerne hjemmemassage, gør-det-selv, håndbøger om foto, fugle, stjerner og blomster. Samt Den store spillebog. Endelig et antal autokort over Skandinavien. Symboler: bilnøgler og de tre glaskugler, kernefamiliens indhold på korteste formel: ferier og højtider.
Side 10, drengenes side, gentager layoutmæssigt læderhalsenes skrappe stil med en sort horrorbaggrund, hvor et flagermuslignende væsen, sidens symbol, tone-i-tone går til angreb. Oven på computerspil med navne som Dødens labyrint. Helt ude til venstre en enkelt gul spalte med dyrebøger for de lidt mere fredsommeligt indstillede drenge.
For piger indeholder kataloget derimod ikke noget specielt. Ikke én ærlig pigebog, selvom genren dog stadig findes. Er det fordi piger nu om dage forventes at gå direkte fra de næste tre siders småbørns- og eventyrbøger - med naturlig vægt på Disney og 200-års fødselsdagsbarnet Andersen - til Tænd din mand... og Hanne-Vibeke Holst?
Provins
Bilka er provins. Indbegrebet af provinsialisme i udbud såvel som efterspørgsel. Sandsynligvis vil Bilkabøger efterhånden blive, hvad provinsboere kan få fat i, fordi et frit bogmarked primært vil ramme de endnu tilbageværende dinosaurer: De provinsbyboghandlere, der stadigvæk sætter en ære i at sælge andet end viskelæder, pennalhuse og postkort.
Nu er det så, jeg spørger: Er dette det litterære univers, den danske provins fortjener?
*Bilka. Mere end bare billig. Julegaver til hele familien. Gratis. Husstandsomdelt. Dansk Supermarked