Nyhed
Læsetid: 2 min.

Internationalt

Kultur
4. marts 2004


v./ Mette Størum Krogh
Leg med stilhed
*Når hun ikke skriver om semiotik, psykoanalyse, melankoli, feminisme og revolt, skriver den franske litterat Julia Kristeva romaner. Hendes første af slagsen, Les Samouräis (1992), der leverer et portræt af de parisiske intellektuelle i 1960’erne, blev godt modtaget. Men da hun vendte sig mod detektiv-genren med Le Vieil homme et les loups (1993) og fortsættelsen Possesions (1998), dalede de franske kritikeres agtelse for forfatterskabet.
Med sin seneste roman, Meutre à Byzance, vurderes Kristiva dog at være vendt tilbage til sin rette form. Hendes detektiv-alter ego, Stephanie Delacour, udgør fortsat romanens nøgleperson, men bogen blander selvbiografi, drømme og myter med politisk satire såvel som afstikkere til fremmedgørelse, moderskab og kønskampen. Kristeva var medlem af den indflydelsesrige gruppe bag tidsskriftet Tel quel med Roland Barthes og Michel Foucault, hvorfor hun ifølge The Guardian kan tillade sig at sige ting som »romanen er min måde at lege med stilheden på« og slippe af sted med det.

Sex og videnskab
*Den tyske forfatter Thor Kunkel, har i en årrække researchet i den nazistiske histories hemmelige krinkelkroge – nærmere bestemt produktionen af de pornografiske såkaldte Sachsenswald-film, der blev vist ved festlige sammenkomster i den nazistiske elite. Resultaterne af denne forskning har fundet anvendelse i en historisk roman med fiktive personer på 622 sider. Handlingen er centreret om en biolog ved SS’s Hygiejne Institut i Berlin, der fører opsyn med tilblivelsen af filmene. Endstufe begynder i 1941 og portrætterer nazisterne som en privilegeret klasse, besat af teknologi og hedonisme.
Kort før den planlagte udgivelse af bogen i marts havnede forfatteren imidlertid i midten af en litterær strid, der har givet genlyd på den anden side af Atlanten, således at også New York Times har henledt opmærksomheden på den historiske udgivelse. Forlaget Rowohlt Press, der skulle udgive bogen, trak sig pludselig tilbage og opsagde i sidste måned Kunkels kontrakt. Og lige siden har skandalen udspillet sig for åbent tæppe i den tyske kulturpresse.
I Der Spiegel blev Kunkel anklaget for at glamourisere Det Trejde Rige og undlade at nævne Holocaust, og avisen påpeger i en fodnote, at Endstufe ligeledes er navnet på en ny-nazistisk rockgruppe fra Bremen, hvilket i sig selv burde give anledning til løftede øjenbryn. Kunkel afviser kritikken som latterlig. »Jeg er ikke politiker,« siger han til New York Times, »Jeg er kunstner«.
I Information citerede Torsten Weper i starten af februar Frankfurter Allgemeine: »Et fremragende skrevet, uhyre interessant manuskript af en af de bedste tyske forfattere fra den unge generation, som venter offentliggørelse«.
Al polemikken har dog også vist sig profitabel for den kontroversielle forfatter og hans bog. Således har et andet forlag efterfølgende påtaget sig at udgive romanen, der nu forventes at udkomme på Eichborn Berlin i april. Uden at afsløre det eksakte beløb, indrømmer Kunkel, at han fra den kant har modtaget et forskud på Endstufe, der er tre gange så stort, som det han oprindelig fik stillet i udsigt af Rowohlt Press.
Forlæggeren hos Eichborn, Wolfgang Hörner, beskriver bogen som en »Taratinosk roman om sex og videnskab i Det Tredje Rige«. Og den massive forhåndsomtale taget i betragtning, skal satsningen nok vise sig gunstig for omsætningen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her