Læsetid: 4 min.

web.hvad.hvor

25. marts 2004


v. /Mette Størum Krogh
Prosa i din inbox
*Der er ikke meget poesi over mandag morgener. Men på hjemmesiden www.hvermandag.dk kan man nu skrive sig på en mailingliste og modtage en tekst af en dansk forfatter, der – som navnet antyder – havner i den private inbox hver mandag. Første afsending sker mandag 29. marts, der kommer ikke alskens andre forsendelser fra hvermandag.dk, og det er gratis at abonnere.
Ordningen fungerer på samme måde som de øvrige nyhedsbreve, man kan abonnere på – her er leverancen blot litteratur. En art »poetisk helle midt i informationsstrømmen,« som pressemeddelelsen lovende lover.
Teksterne er på max. 500 ord, og er skrevet specifikt til hvermandag.dk, hvorfor der også tages hensyn til den flygtigt email-kontekst, den formodes læst i.
Det er såvel bestsellerforfattere, som debutanter, forfatterskoleelever, rap-lyrikere, eksklusive digtere og så fremdeles, der leverer hverdagens litterære afbræk. Dermed giver afsenderen abonnenten mulighed for at stifte bekendtskab med et bredt udsnit af ny dansk litteratur. Samtlige forfattere er udvalgt af projektets redaktør – Boris Boll-Johansen – og navnet på ugens forfatter leveres med teksten.
I de kommende måneder vil Christina Hesselholdt, Benn Q. Holm, Lars Bukdahl, Mette Moestrup, Janus Kodal, Jens Blenstrup og Christian Yde Frostholm divertere midt i hverdagens sysler, men også mindre etablerede navne vil bidrage. Redaktøren har ønsket at pege på nye publikationsmuligheder for forfattere i en tid, der er præget af krise i bogbranchen.
Såfremt det litterære formidlingsprojekt viser sig succesfuldt, vil det på sigt blive baseret på brugerbetaling.
Teksterne eksisterer kun fra dag til dag og med nettet som medie. Man vil således hverken før eller siden kunne hente tidligere rundsendte tekster på hjemmesiden.

Romanfigur til salg
*Har De, kære læser, altid drømt om et dobbeltliv i litteraturens verden? Så er der god grund til at læse videre. Det eneste De behøver, er et mundret navn og en pæn portion penge.
Forfatterne Sue Townsend, Tracy Chevalier, Robert Goddard, Marian Keyes og Philip Pullman deltager i en auktion, hvor man kan byde sig til en plads i deres respektive forfatterskaber. Det er anti-tortur-foreningen Medical Foundation for the Care of Victims of Torture, der står bag den anderledes auktion, hvor potentielle romanfigurer ved at donere et beløb til foreningens velgørenhedsarbejde, kan købe sig til en plads i verdenslitteraturen.
I alt 20 forfattere deltager i projektet, hvor højestbydende får en person opkaldt efter sig i forfatternes næste bøger. I enkelte tilfælde, bliver der tilmed bygget videre på personens liv.
Ifølge The Daily Telegraph er det ikke blot i morskaben eller velgørenhedens navn, at forfatterne delvist lader sig diktere af auktionens udfald. De ser også en kunstnerisk udfordring i projektet. »Det giver sig selv, at jeg ikke kan bruge et navn som Mavis Shufflebottom, på lige fod med eksempelvis Carlos Gomez,« siger Phillip Pullmann, der advarer mod en vis risikofaktor.
Selv om man har betalt i dyre domme for en romanrolle, er summen af kroner og øre ikke direkte proportionel med karakterens sympati hos hverken forfatter eller læser. Man kan lige så vel ende som klassens tykke dreng, ond stedmoder, besidderisk ægtemand eller seriemorder.
Forfatteren Jim Grace, der har deltaget i en lignende auktion, portrætterede således en kvinde ved navn Alicja Lesniak som overvægtig og usympatisk, til trods for at hun havde doneret 16.000 kroner for den litterære udødelighed.
Det er tredje gang, at forfattere bortlodder litterære identiteter i anti-torturens tjeneste. Auktionen finder sted 30. marts på Groucho Club i det centrale London, og pengene går ubeskåret til den velgørende organisation.
www.torturecare.org.uk

Bliv din egen hovedperson
*Det navnekundige norske netforlag Narcissus har lanceret en ny type børnebog, der specialfremstilles, således at poderne nu kan styrke deres læsefærdigheder med sig selv som absolut centrum i det litterære univers. Forfatteren Pål Gerhard Olsen har skrevet den første bestillingsbog til forlaget.
»Jeg synes, det er en morsom måde at gøre det på. Den norske bogbranche har altid godt af et spark bagi. Jeg tror, at vi vil se flere af den type bøger. Vi ønsker at identificere os med al litteratur. Nu er vi gået et skridt længere ved at give folk chancen for at komme i hovedrollen. Jeg tror, det ligger i tidsånden á la Idol. Det er en sund form for selvspejling,« siger forfatteren til Aftenposten.
Opskriften er lige til: bogen kan kun rekvireres fra forlagets hjemmeside, hvor man ved bestillingen skal indføre det navn, man ønsker, den 13-årige hovedperson skal reagere på. Desuden tilsætter man oplysninger om bopæl samt hvilket fodboldhold, han spiller på. Efter 10 dage modtager man Veien til Marcana med posten – med selvvalgt hovedperson.
Skabelonen som romanen er skåret over, appellerer dog til en smal læserskare, idet hovedpersonen er en 13-årig dreng, der spiller fodbold. Sammen med holdkammeraterne tænker han sig 10 år frem i tiden, hvor de alle er kommet på det norske fodboldlandshold, der er med ved VM på verdens største fodboldstadion Marcana i Rio.
»Jeg har måttet passe på ikke at lægge for mange fysiske beskrivelser ind i historien. Folk skal kunne genkende sig selv i personerne,« siger netforfatteren.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu