Læsetid: 3 min.

Tysk plakatkunst Tysk plakatkunst

For et nærmest symbolsk beløb har Århus plakatmuseum erhvervet 107 plakater af den tyske kunstner Joseph Beuys. En rejse i filt, fedt, brunt, gult og grønt. Tysk minimalisme
Kultur
6. april 2004

Plakatkunst Joseph Beuys blev verdensberømt, var han styrtkamppilot i den tyske hær. 20 år gammel under Anden Verdenskrig fløj han mod østfronten i et Stuka-fly for den tyske værnemagt. Men karrieren blev kort. Over den sydrussiske steppe fløj han ind i en voldsom snestorm og styrtede ned. Forfrossen og forkommen fandt russiske nomader unge Joseph Beuys på sletten. De tog ham med til deres lejr, og ved at smøre den tyske pilot ind i fedt og rulle ham i filt reddede de ham fra kuldedøden. En begivenhed, der har ført tematiske tråde gennem hele Beuys kunstneriske virke. Det ses for øjeblikket på Århus plakatmuseum, hvor en stor del af Beuys plakater udstilles. Tysk minimalisme Udstillingen af sammensat af idehistoriker Lars Morell, der netop har udgivet bogen Joseph Beuys og Danmark. Plakaterne er museets egen erhvervelse. Sidste år købte museet 107 af Beuys’ plakater fra den tyske forlægger og plakatkunstner Klaus Staeck for et symbolsk beløb. Samlingen er vurderet til omtrent 800.000 kr., men det lykkedes Lars Morell at forhandle Staeck ned i sølle 26.000 kr. I fredags fremviste museet, så indkøbet til publikum, og det var en forståeligt meget glad – nærmest overstadig museumsdirektør Peder Stougård, der sagde velkommen og bad Morell fortælle om udstillingen: »Der er tale om en vis minimalisme i Beuys værker,« forklarede Morell. »Ikke i amerikansk forstand, men farvevalget og temaerne er utrolig enkle og ensartede,« sagde han og henviste til Beuys kredsen om det rødbrune farvespektrum, det støvede grønne og de gennemgående materialer som filt og fedt. Billederne indeholder også udtryksmæssigt en minimalisme. Med afdæmpede og indimellem diskrete og indadvendte motiver, er de ikke plakater i traditionel forstand, der råber på opmærksomhed, og som kan aflæses på få sekunder. Totalkunst Efter krigen uddannede Joseph Beuys sig som billedhugger, men allerede i 1950’erne lagde han hovedindsatsen på plakater og tegning. I disse tidlige år er det ofte billedhuggeren og skulptøren Beuys, der er afbilledet på plakaterne, og i det hele taget står Beuys egen skikkelse centralt i hele hans kunst. Med sin karakteristisk Stetson-lignende hat og en fiskevest, er han ofte (næsten altid) selv med på plakaten. Denne karakteristiske skikkelse blev dog først for alvor kendt i starten af 60’erne, da Beuys stiftede bekendtskab med fluksusbevægelsen. Bekendtskabet blev godt nok kort, men Beuys tog ideen om ’aktioner’ eller happenings, med sig, og hans kunst gled på den måde over i ’Gesamt Kunstwerk’ – en art totalkunst. Beuys blev fotografernes yndling, og hans ’aktioner’ tiltrak sig så megen opmærksomhed, at hans ansigt blev offentligt kendt langt ud over Tysklands grænser. Joseph Beuys var hermed en af de første tyske kunstnere efter krigen, der slog igennem internationalt, og Lars Morell tilskriver ham således en hovedkraft i at give tysk kulturliv en troværdighed og opblomstring igen efter nazismen. Samtidig var Beuys blevet professor ved Kunstakademiet i Düsseldorf, og havde efterhånden fået flyttet Tysklands kulturelle magtcenter til Rurhdistriktet. Det var også her i begyndelsen af 60’erne flere danske kunstnere begyndte at pleje omgang med Beuys. Kunstnere som Bjørn Nørgaard, Per Kirkeby og Poul Gernes, var stærkt betaget af den tyske kunstner, og i 1970 opsatte blandt andre disse danskere udstilling Tabernakel sammen med Beuys på Louisiana. I denne gruppe af danske kunstnere var også komponisten og vennen Henning Christiansen, der til åbningen på plakatmuseet fremførte et sprudlende lyddigt til ære for Joseph Beuys. Politisk engagement Denne sene og udadvendte Beuys var desuden kendt for at tage aktiv del i den politiske debat. Således deltog han i 1972 og 1977 ved kunstudstillingerne Documenta 5 og 6 med såkaldte ’Kontorer’. Büro Beuys, blev de kaldt og her diskuterede han samfundets indretning med publikum. En konceptkunst, der forenede det kunstneriske med det sociale engagement. Joseph Beuys arbejdede helt indtil sin død i 1986. Han blev 65 år gammel. Udstillingen er et led i en serie om 60’ernes københavnske kunstgruppe: Den Eksperimenterende Kunstskole – Eks Skolen, og Lars Morell forsøger i hans nye udgivelse at tegne et portræt af relationerne mellem Eks Skolen og Beuys. *’Joseph Beuys Plakater’; Dansk Plakatmuseum, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Århus C. 3. apr.-6. jun. *Lars Morell: Joseph Beuys og Danmark. 70 s., 150 kr. Dansk Plakatmuseum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her