Nyhed
Læsetid: 3 min.

En pris til mangfoldigheden

I en tipi i Berlin uddeltes i weekenden reportagelitteraturens verdenspris
Kultur
5. oktober 2004

Bogpris
BERLIN: I en kæmpe tipi, meget passende beliggende bag ved statsministeriet og ved siden af Haus der Kulturen der Welt – bag om den officielle politik og under den erklærede kulturelle mangfoldigheds fane – uddeltes denne weekend endnu engang reportagelitteraturens verdenspris, The Lettre Ulysses Award for the Art of Reportage.
I tipiens indre var alverdens ypperste reportageforfattere med gæster samlet for at hylde en genre, der har svære vilkår i en medieverden, der fokuserer på sensationen og den hurtigt producerede og let omsættelige – og dermed let forgængelige – nyhed. Mens de globaliserede og standardiserede medier lader os tro, at vi er godt informerede om tilstande og begivenheder fra snart sagt hele verden, nedbryder den litterære reportage denne illusion og præsenterer os for en virkelighed, vi ellers forsøger at holde ude. »Reportagen viser, at verden ikke kun er underholdning,« mente genrens mester, polske Ryszard Kapuscinski, der, på
vegne af den 11-hovede ’babylonske’ jury, som æresgæst fik lov til at overrække førsteprisen på 50.000 euro til det kinesiske par Chen Guidi og Wu Chuntao for deres reportagebog om livet og dets fortrædeligheder blandt kine-siske bønder. For hvad ved vi egentlig om de mildest talt svære omstændigheder godt 900 millioner kinesiske bønder, eller omkring en sjettedel af verdens befolkning, lever under? Næppe særlig meget.

Går dybere end CNN
Men denne aften indtog de syv nominerede reportageforfattere en efter en scenen for at berette om steder og forhold, som de med et forbilledligt personligt engagement havde brugt måneder og år på at undersøge og afdække, for til sidst at gøre nærværende i en fængslende fortælling. Ganske vist var der tale om en prisuddeling med vindere og tabere, men med den fælles bevidsthed om vigtigheden af alle re-
portagerne og alvoren i den aktuelle situation i Irak hele tiden spøgende i baggrunden, var det til sidst ikke så væsenligt, hvem der løb af med priserne.
Og det var en fest, der til trods for den åbenlyse kontrast mellem en prisuddelings iscenesatte glamour og reportagernes til tider gruopvækkende virkelighed – Rwanda, Haiti, Sierra Leone, Ground Zero, Kina – gjorde det klart, at genren ikke blot har sin berettigelse, men også er et strengt nødvendigt supplement til den daglige nyhedsstrøm. Alt for tit bliver vi konfronteret med katastrofer og ulykker uden nogen sinde at lære baggrunde og omstændighederne at kende. Ifølge jurymedlemmet, den djibutisk-franske forfatter Abdourahman Waberi, »viderebringer den litterære reportages menneskelige dybde mere end nyhederne på CNN. Denne dybde opstår kun, fordi forfatterne har tid til deres arbejde, tid, der muliggør forståelse af sammenhænge.«

Reportagen som kunst
Lettre Ulysses Award indstiftedes sidste år af kulturmagasinet Lettre Internationales tyske redaktion med det formål at støtte og synliggøre reportagen, ikke alene som journalistisk genre, men også som kunstart. Juryens krav til den gode reportage var således ikke blot den interessante historie, men også den litterært velfunderede beretning. Og læser man de nominerede bidrag, bliver det klart, at brugen af de virkemidler i sprogbrug og form, der ellers er forbeholdt den fiktive litteratur, på in-
gen måde hæmmer reportagen i dens bestræbelser på at formidle autenticitet og faktisk virkelighed, men derimod er en forudsætning for at kunne indfange den selv samme virkeligheds kompleksitet og underliggende sammenhænge. Eller med ordene fra modtageren af andenprisen, den amerikanske forfatter og journalist Tracy Kidders: »vores opgave er at gøre sandheden troværdig«.
Den litterære reportage er ingen ny opfindelse, men den har nu på andet år sin egen pris – en væsentlig støtte og et fundament, der kan udbrede kendskabet til de fremragende reportager, der bliver nomineret – lad det endelig være en opfordring til at få bøgerne oversat til dansk! Og ikke mindst har genren nu en institution, der formår at samle så mange mennesker fra så mange af verdens egne i en tipi i Berlin.

*Uddrag fra alle de nominerede bøger kan læses i det seneste nummer af det tyske Lettre Internationale

*Andreas Harbsmeier sidder i redaktionen for den danske udgave af Lettre Internationale

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her