Nyhed
Læsetid: 5 min.

’De udgiver bøger, vi udgiver litteratur’

Efter 30 år måtte Husets Forlag i Århus for et år siden lukke på grund af omprioritering i Kulturhuset. Det blev højlydt begrædt af en trofast kerne. En mæcen har nu genåbnet forlaget, og den gamle redaktør er genansat
Kultur
12. november 2004

Bogtillæg

Forlagsliv IV
Det startede nærmest som poetisk anarki. Ingen københavnerforlag ville udgive århusianske Carsten Koed Hansens oversættelse af den gang ukendte digtere som Tomas Tranströmer. Carsten Koed og en kammerat besluttede sig for at tage sagen i egen hånd. De havde anskaffet sig en nøgle til Kulturcenter Huset, og i ly af natten trykte de hemmeligt digtsamlinger på Husets maskiner og sendte dem ud i landet. Huset havde fået sig et forlag. Det var i 1972.
Forlagets eneste redaktør hedder stadig Carsten Koed Hansen. Han står og fryder sig over sin nye udsigt over Århus havn.
»Det kan man bruge timer på,« fortæller han. I det hele taget kan Carsten Koed fryde sig. For sidste år ved samme tid var udsigten fra Husets Forlag helt anderledes dyster. På grund af et par økonomiske omprioriteringer havde det kommunale Kulturcenter Huset valgt at lukke det lille forlag, der måske ikke ligefrem gav overskud, men havde høj kunstnerisk anerkendelse særligt for udgivelserne af verdenslitteratur.
Lokale kræfter i det private erhvervsliv ville det dog anderledes. De mente, at det var for dårligt, at en by som Århus ikke havde sit eget forlag på det kvalitetsniveau. Således kunne Carsten Koed og hans eneste assistent for få uger siden pakke kontoret ud igen i to kontorlokaler med udsigt over havnen.
»Man kan sige, at jeg har fundet en mæcen – det er skide morsomt,« siger Carsten Koed med en accent, der ikke sår tvivl om, at Husets Forlag er et Århus-forlag. Han hentyder blandt andet til erhvervsmanden Odd Sinding, der normalt gør sig i ejendomme. Han er formelt direktør for Husets Forlag, men han vil hellere kaldes cand.scient.pol. Også en advokat, en arkitekt, en biolog og folk inde for medieverdenen har været med til at sparke nyt liv i det lille forlag. I alt syv personer er, som Carsten Koed udtrykker det »nået til en alder, hvor de gerne vil have lidt kulturel bagage med – pengene keder, kultur er mere spændende.«
Carsten Koed stiller selv det åbenlyse spørgsmål, der melder sig, når kulturen privatiseres: »Har jeg så stadig en redaktionel frihed? Til det kan jeg sige: Jeg har 100 procent redaktionel frihed. Faktisk mere end da vi var en del af Huset, for da var bestyrelsen kommunalpolitikere, og de forsøgte af og til at pille ved, hvad vi skulle lave. Ikke mindst i 70’erne og 80’erne, hvor de jo troede, vi var kommunister. Det var vi ikke. Vi var bare banditter.«

Linjen ligger fast
Selv om Carsten Koed fortæller, at Husets Forlag aldrig har været decideret politisk, har de ikke holdt sig tilbage med at udgive de venstreorienterede forfattere og satirikere. Og da Carsten Koed finder den seneste udgivelse frem, bliver tråden tilbage til de røde 70’ere fint ridset op. Det er en portrætbog af Røde Mor. Men forlaget er mest kendt for sine oversættelser af verdenslitteratur, og det er en linje, der fortsætter med den nye ledelse, slår Carsten Koed fast.
»En ting der ligger fast er, at vi skal fortsætte vores linje for verdenslitteratur, hvor vi udgiver fra lande, almindelige kommercielle forlag ikke udgiver fra. Vi går ind og siger ’der sker altså spændende ting på Balkan, i Korea, Algeriet, Mexico, Brasilien eller Irland for den sags skyld.« Carsten Koed tilføjer: »Kina, for ikke at glemme Kina.«
»Vi udgiver litteratur fra periferien – det vil så sige resten af verden. Men her i den nye situation vil vi da også skele lidt mere til bredere romaner, frem for avantgardistiske poesiprojekter. Det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet. Det er noget med gynger og karruseller. Vi skal finde nogle titler, vi kan score kassen på, og så hælder vi overskuddet over i de projekter, der må forventes at give underskud,« siger Carsten Koed.
»I den nye situation er der en forståelse for, at kultur koster penge. Det er klart, at der kommer en smertegrænse på et tidspunkt, for vi er jo stang-private. Det må jeg forholde mig til, men der er et signal om forståelse for, at der i de første år kommer røde tal på bundlinjen,« siger han og tilføjer, at de desuden arbejder for at blive mere aktive udadtil ved at lave forskellige kulturelle aktiviteter og samarbejder.
– Har det været svært for jer at være et lille forlag over for de store?
»Vi har aldrig været i nogen form for konfrontation med de store forlag og har et virkeligt fint forhold til dem. Som for mange andre små forlag gælder det for os, at vi laver en slags grundforskning. Hvis det viser sig, at der er penge i en forfatter, vi udgiver, så bliver vedkommende købt op af de store. Det foregår i al fred og fordragelighed med, at de som gode venner og kollegaer siger: ’Hør her, kan vi ikke løfte det her forfatterskab bedre, end I kan?’ Og så må vi jo ofte sige: ’Jo, I har pengene til det, det har vi ikke.’ Vi har intet modsætningsforhold til de store forlag overhovedet,« siger Carsten Koed og betror Information, at en hel stribe af forlagsverdenens høje herrer er uddannet som langtidsledige på Husets Forlag. »Det’ sgu rigtig,« siger han. »Jeg har uddannet mine konkurrenter«

Litteratur og bøger
Målet lige nu for Husets Forlag er at lave cirka otte kvalitetsoversættelser om året. Hertil kommer lidt danske ting, kunstbøger og lokale projekter.
»Vi har ikke en ambition om at være store, men vi har en ambition om at være gode. Skal jeg lige komme med min sætning?« spørger han. »Hvor de andre udgiver bøger, satser vi på at udgive litteratur.« Carsten Koed slår en undertrykt latter op og ryster på hovedet »Gammel floskel, gammel floskel – de bliver så pissesure, når jeg siger det,« siger han »I gamle dage sagde de jo: ’Det kan du sgu da sagtens sige, Carsten, du er jo også kommunal’. Men det er slut nu,« erkender Carsten Koed Hansen.
»Det er ikke til at vide, hvor længe man vil sige ’det er skide morsomt, at Carsten sidder der og glor ud over havet og læser poesi, mens han giver et strålende underskud’. Det er svært at svare på, hvor længe den går.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her