Læsetid: 3 min.

10 markante fra 2004

27. december 2004


Lars Frost:
Smukke biler efter krigen
Lars Frosts tredje roman – selv kalder den sig »knaldroman« – blev også hans gennembrud. Lasse rejser til Island, driver rundt i København, er på tur i Europa. Ikke en fortælling i gængs forstand, måske et generationsportræt. Unge i slutningen af tyverne er nået til en blindgyde og kan hverken finde ind i voksenlivet eller hen til noget andet.

Klaus Høeck: Hsieh
I Høecks sidste bog, In nomine, skrev han om sit liv. Denne gang virker digtningen som en forberedelse til døden, med et skærpet blik for hverdagens mellemrum. De små ting fylder meget, der er skruet ned for billedsproget, op for digtningens direkte, vedkommende tiltale. Som bog er Hsieh klar og luftig. Den er også – uanset genre – en af årets bedste.

Lars Bukdahl: Generationsmaskinen
Bukdahls længe ventede bog om ny dansk litteratur blev også bogsæsonens store fuser. I stedet for et bud på den nyeste litteraturs særlige karakteristika læsses Bukdahls indre harddisk ud over siderne: Revl og krat om alt og alle. Læserens energi er udslukt længe før kritikerens.

Jens Blendstrup: Gud taler ud
Gud taler ud blander punktroman og familieportræt. Blendstrup tegner sin fars billede, som det udfoldede sig i forstaden Risskov, Århus, fra 70’erne til i dag. Aldrig har man set et livstykke og en hustyran – de to ting hænger nøje sammen – skildret så mildt og kærligt.

Niels Lyngsø: Morfeus
Lyngsøs eksperimenter med visuel poesi – store typer, små typer, ord på hovedet og spejlvendt – er mere aparte end overbevisende. Men Morfeus fik digtningen i Deadline. Man ser på en side i bogen. »Jeg synes, det ligner Afrika,« siger Martin Krasnik. »Ja, men du er også journalist med speciale i udenrigsstof,« svarer digteren. Sådan, Lyngsø!

Lars Skinnebach: I morgen findes systemerne igen
Skinnebach skildrer kærlighed og digterliv i et socialt og politisk perspektiv. Bevægelsen mod det offentlige deler han med andre af årets udgivelser, men stilen er hans egen: Vrængende og uforsonlig, hadsk mod sig selv og omverdenen, fyldt med den klassiske digtnings skønhed. Den eneste af årets lyrikudgivelser, der faktisk føles som noget nyt.

Christian Jungersen: Undtagelsen
I pressede situationer finder man ikke bare ressourcer, man ikke selv kendte til, man ændrer også personlighed. Det gælder på danske arbejdspladser og for gidsler i en afrikansk borgerkrig. Man ville ønske, Christian Jungersen havde skrevet en regelret thriller. I stedet forklares spændingen – og den del fungerer på internationalt niveau – af psyko-vås og kontorintriger.

Niels Frank: Første Person, Anden Person
Franks opus magnum er en grænseoverskridende blanding af digte, essays, erindringer, kortprosa, optryk af morens breve og meget mere. Bogen er er næsten umulig at læse, men også et litterært udsagn, der vil noget. Hvis man vil den eksklusive, danske litteratur, må man forholde sig til Første person, Anden person. Imponerende og mislykket på samme tid.

Kirsten Hammann: Fra Smørhullet
Helt normale Mette har mulighed for at leve et liv, koreograferet efter det moderne Danmarks drømme. I stedet spiser hun for meget slik og ser for meget fjernsyn. I notater og kommentarer til alt og ingenting tegnes et sylespidst portræt af Danmark – smørhullet – efter festen. Det er ikke så meget, at vores drømme ikke fungerer, men det, at vi ikke kan leve op til dem.

Katrine Marie Guldager: København
11 glasklare noveller fra København og omegn. Guldager skriver i et køligt, næsten distant tonefald, der ganske sjældent brydes af billedsprogets diskrete udsving. Skæbner og hverdage aftegner deres ruter, strejfer lige netop hinanden. Og så har bogen årets suverænt flotteste omslag, et københavnsk gadebillede i fotografisk miniature, med medfølgende dybdeskarphed.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu