Nyhed
Læsetid: 5 min.

I fisk, i skole, i hundene og i skoven

Sproget, fantasien og familien tages under kærlig behandling i en række af efterårets vigtigste billedbøger
Kultur
16. december 2004

nye Børnebøger
Illustratoren Lilian Brøgger står stærkt placeret i det felt af danske billedbøger, der kandiderer til at være blandt årets væsentligste. Jeg har allerede behandlet tre af de bøger, hun har illustreret i 2004, og nu følger endnu en overdådig udgivelse, denne gang i samarbejde med den veloplagte sprogfabulant Erik Trigger Olesen.
Rimfiskeremser, med undertitlen fiskenes ABC, er en fantasiemmende cocktail af lige dele frisk havpust og snurrig poesi, serveret som fire-linjede krydsrim (i alt 29, ’w’ inkluderet), hvor den feta- og olivensælgende aborre naturligvis taler »aborrarabisk« og hvor »orgelfisken tæsker jazz med dybhavsrokkens orkester« – for lige at antyde et par eksempler på Trigger Olesens musikalske holmgang med sproget. Det hele foregår i et maritimt univers, som ud over de velkendte arter er befolket med fantasifulde skabninger som cigarfisk, dødspætter, ildfisk, nilfisk og månefisk. Det der gør forskellen i forhold til størstedelen af de rim- og remsebøger, der til stadighed dukker op på det danske marked, er graden af tæthed i samspillet mellem tekst og illustration. I Rimfiskeremser smyger de to komponenter sig tæt om hinanden i lystig dans, når de sproglige gækkerier spilles videre i Brøggers på én gang henførte og stramt meddigtende illustrationer, hvis former, farver og basale udtryksglæde ejer en sensualisme, som gør betragteren helt havkulret i hovedet.

Futtogsagtige alfabetrim
Der er ikke helt samme grad af swingende samspil i Katrine Marie Guldagers Petrine Petruskas ABC med Charlotte Pardi som illustrator. Her er tempoet nærmere det adstadige, lidt futtogsagtige, hvor rimene falder pænt men en anelse uspændstigt i Guldagers rimede mini-odyssé, hvor Petrine og veninden Anneli hos frøken Ping tager livtag med det indimellem ret så genstridige alfabet. Bogen, som er tilegnet forfatterens moder, »min egen første ABC-lærer«, former sig som en noget omstændelig beskrivelse af en hel skoledag , hvis indbyggede ritualer danner fyldekalken omkring de rim, der handler om arbejdet med de enkelte bogstavers særlige karakteristika. Om Æ hedder det eksempelvis med fin underfundighed: »Æ er af en fornem stand/ Særlig fin i Danmarks land/ Ingen andre kender Æ/ Verden den er fuld af fæ!« Charlotte Pardi giver med sine meget varierede blandingsteknikker liv og udtryk til de enkelte bogstaver, men det letter, bogstaveligt talt, ikke for alvor.

Satirisk humor
Dorte Karrebæk har med sin direkte, satiriske humor og et personligt, udtryksstærkt billedsprog i en årrække sat sit præg på udviklingen af den moderne billedbog. Hun er aktuel med to ret forskellige udgivelser. Knæskade Spillefugl Hængerøv og andre mærkelige udtryk er en herlig sproglig og visuel kajeryster, som leger ping pong med 28 af de pudsige sproglige udtryk (herunder ord med dobbeltbetydning), det danske sprog er rigt på. Her folder Karrebæk med ukunstlet bramfrihed hele sit skævtvinklede register af anderledes løsninger ud i en række sære, sjove og indimellem rørende billedlige udtryk. En moppedreng bliver i en dristig perspektivs-
forskudt komposition til en både lattervækkende og truende grimling, der mobber de små -og begrebet sjuskedorte ledsages af en stirrende, deprim udseende pige, som med sit nøgne udtryk nærmest får karakter af en social anklage. I den anden udgivelse, Min familie, boltrer Karrebæk sig med en lystig portrættering af knægten Oscars familie, i fint samspil med navnebroderen Oscar K.’s knappe tekst. I streg og tekstur trækker bogen et spor tilbage til Karrebæks Hundesnoren (1987) med sit galleri af frihedssøgende og normbrydende hunde. Her er nemlig tale om en ’hunde’-familie i moderne forstand bestående af en gruppe personer, der ikke nødvendigvis er biologisk bundet sammen men snarere danner et spraglet, socialt kludetæppe formet af andre personlige tilknytninger og præferencer. Afsættet er det ’familiefoto’, der bliver taget på Oscars fødselsdag. Herefter gennemgås personerne én for én med deres respektive og vovsede særpræg og med hele hundeterminologiens inventar af sproglige udtryk og undergrupperinger fra vagthunde over skibshunde til almindelige gadekryds. Det er godt fundet på og Karrebæk muntrer sig med galgenhumoristisk vid i sine illustrationer, som med suverænt blik for menneskelig dårskab og fandenivoldskhed forener en tegneserieagtig lethed med fræk intertekstualitet, som den morsomt udfoldes i en pastiche over den amerikanske maler Edward Hoppers café-billede
Nighthawks med værtshuspigen Karen, om hvem det hedder: »Hun griner altid, når min far siger noget. Det er min mor sur over.«Konkluderende må man anføre, at Karrebæk hudfletter den moderne familie med både bid og kærlighed.

Den moderne familie
Lad os slutte runden udenlands med den engelske illu-strator Anthony Browne, som gennem en lang karriere ligeledes har sat socialiseringen i den moderne familie til debat. Browne rager med sin helt personlige fotografisk-naturalistiske illustrationsstil højt op i billedbogens internationale landskab og han har gennem hele sin karriere holdt fast i en række ikonografiske udtryk, som han løbende har videreudviklet.
Gennem skoven benytter raffineret en omvending af eventyret om Rødhætte til at fortælle sin historie om den unavngivne drenge-fortæller, som efter at være blevet vækket af et (symbolsk) tordenbrag vågner op for at konstatere, at hans far er forsvundet. At drengen savner sin far fortæller Browne med optimal virkning i fire ens opbyggede billedkvadrater af hjemmets tomhedsmættede interiører, som domineres af en lille seddel med ordlyden »Kom hjem far«. Drengen bliver af moderen sendt ud til bedstemoderen med en kage og formanes til ikke at gå gennem skoven, men tage den lange vej udenom skoven. Han vælger at gå gennem skoven og den rejse former sig i Brownes billedmæssige iscenesættelse som en symbolladet udviklingsrejse – med referencer til Hans og Grethe og andre kendte folkeeventyr – frem mod det endelige og overraskende møde med faderen i bedstemoderens hus. Turen gennem skoven visualiseres i raffinerede sort-hvide skovtableauer, der kontrasteres af den farvelagte og frysende dreng, som undervejs finder en rød frakke. Da han ifører sig den, får han mareridt, da han kommer i tanke om »en historie, bedste plejede at fortælle om en stor ulv«. Og den voldsomme turbulens i drengens følelsesregi-ster formidles med stor visuel og emotionel effekt i Brownes disede og uhyggelige tegninger af forvredne træer med menneskelignende, knudrede træk. Til slut vender drengen og faderen hjem og modtages – på sidste opslags helsidesnærbillede – af en smilende og ligeledes rødklædt mor, hvis favnende kropssprog dementeres af et par øjne, der ikke smiler. Browne fastholder med andre ord helt ind i slutbilledet dobbelttydigheden og sårbarheden i de krakelerede identiteter, der altid er på spil i hans særegne civilisationskritiske scenerier.

• Erik Trigger Olesen: Rimfiskeremser-fiskenes ABC, ill. af Lilian Brøgger, 36 s., 209 kr., Alma. ISBN 87-7243-227-6
• Katrine Marie Guldager: Petrine Petruskas ABC, ill. af Charlotte Pardi, 48 s., 199 kr., Lindhardt og Ringhof. ISBN 87-595-2138-4
• Dorte Karrebæk: Knæskade Spillefugl Hængerøv og andre mærkelige udtryk, ill. af forfatteren, 60 s., 248 kr., Agertoft. ISBN 87-7878-
105-1
• Oscar K.: Min familie, ill. af Dorte Karrebæk, 30 s., 209 kr., Alma. ISBN 87-7243-228-4
• Anthony Browne: Gennem skoven, ill. af forfatteren, på dansk ved Ole Thestrup, 32 s., 229 kr., Apostrof. ISBN 87-591-0561-5

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her