Læsetid: 3 min.

Skal min hjerne vrides tør?

Adda Djørups Monsieur i ’Monsieurs monologer’ fremtræder som en hybrid mellem Per Højholts Gitte og en kvindeskabt modstemme til samme. Det er ret længe siden, vi har set en så egensindigt anderledes, litterært nærmest fuldmoden debut
15. februar 2005

Ny lyrik
Gud (som aldeles ikke er død…) rører hyppigt på sig i den allernyeste litteratur. Jens Blendstrup lod ham ganske vist i efteråret hentæres af kræft i gennembrudsværket Gud taler ud, fordi han i den bog brugte ordet Gud til at betegne sin afdøde fader; men selvmodsigende nok blev derved forestillingen om en almægtig gud så meget desto mere påtrængende og konkret. Det bliver den i endnu højere grad gennem de digte, Monsieurs monologer, hvormed Adda Djørup (f. 1972) debuterer i dag. Ligesom Blendstrup balancerer hun originalt mellem humor og seriøsitet, i en alvorlig leg eller munter filosoferen, hvor hensigten imidlertid ikke er at skrive selvbiografi, men snarere at stille og besvare en stribe kæmpemæssige, almene spørgsmål: Hvad vil det sige at være almægtig? Evig? Udelt? Én? Hvordan føles det at være både begyndelsen og enden, plus uendeligheden af det, der ligger ind imellem? Keder man sig, hvis man har skabt det hele, inklusive sin egen kvindelige modpart? Kan man herefter more sig ved at opdage alle ordene – forfra – og sige »Peber, se, kom, kande, drøm, møtrik, gelænder, lys, måske, hej, indeni, sådan, siv, finger, skygge« m.m.?

Morsom og musikalsk
For at finde ind til og ud af alt dette installerer Adda Djørup sig nok så frejdigt i Monsieurs hjerne og identificerer sig med ham, eller hun beskriver hans mange forskellige gøremål, som da Monsieur går tur i drømme: »Han nynner / til lyden af vand. Hvor han møder en snegl går han / omhyggeligt udenom. Hvor han ser en fejl / retter han den. Han plukker en forvildet rose / af mandeltræet, lukker den til en bristefærdig knop / og sætter den på rosenbusken. Han hjælper nænsomt / en edderkop af med dens følehorn, og gør et øjebliks / ophold ved et vandhul for at korrigere myggenes dans.« Det er, som man sikkert kan se og høre, morsomt og musikalsk.

Dybt alvorligt
Men det er, som allerede antydet, samtidig dybt alvorligt. En slingretur mellem tomheden og fylden, mellem det store intet og det skabtes mangfoldighed, skrevet på glæden ved altings vidunderlighed, »denne verdens verdensagtige verdenshed«, som det hedder, med suveræn foragt for de almindelige måder at udtrykke tingene på. Til fryden over mangfoldigheden knytter sig karakteristisk nok også en fornøjelse ved at ibrugtage talrige meget forskellige poetiske teknikker – Adda Djørups tradition spænder således fra Johannes V. Jensens langdigt »Ved Frokosten« (grinagtigt parodieret i en »Vise om den døde Libelle«) over Henrik Nordbrandt (hvis kærlighedsdigte vel spøger bag »Kort lamento over Libelle«) til mere systemisk lyrik og visuel konkret-poesi.

Ankomst ud af intet
Monsieurs monologer begynder i det store mørke uden vind og lader så helten vågne til dåd, nervøs ved tanken om måske at skulle »deles i tid eller heles i evighed«. Skal min hjerne, spørger Herren et sted, vrides tør og knasende smuldre som et vissent blad, eller skal den mon opløses i en syndflod af lys? I bogens midterdel følges konfrontationen med kvinden Libelle og den sataniske »mørkeæder«, indtil guddommen til sidst gør status, ser tilbage – og omsider ankommer, endeligt. »Jeg tror jeg vil fremrykke i morgen til i dag,« erklærer Monsieur, der præsenterer sig som en slags hybrid mellem Per Højholts Gitte og en kvindeskabt modstemme til samme. Interessant. Ikke sådan at slippe. Og frem for alt morsomt og intelligent. Det er ret længe siden, vi har set en så egensindigt anderledes, litterært nærmest fuldmoden debut.

Adda Djørup: Monsieurs monologer. 71 s. Kr. 169,00. Samleren. Udkommer i dag. ISBN: 87-638-0086-1

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu