Læsetid: 1 min.

Åbne meditationer

3. oktober 2005

Samarbejdet mellem tre markante skikkelser i moderne jazz, Paul Motian (trommer), Bill Frisell (el-guitar) og Joe Lovano (saxofon), er en længere historie. Via utallige pladeprojekter for ECM og særlig JMT har de udviklet en dyb indbyrdes forståelse. Den lader de komme til udfoldelse på smukkeste vis på deres nye plade, hvor de gør en dyd ud af ikke at have en bas som anker. I stedet lader de sig føre med af en stille flydende strøm, udgjort af Motians rytmisk uortodokse trommespil. Musikken er som spillet gennem vand, blødt duvende, boblende og rislende i sine åbne meditationer. Der er en mærkelig psykologisk følelse af ikke at vide, hvor det ender. Denne uendelighedsfornemmelse siger noget om disse musikeres format til at spille så utvungent og hengivent sammen. Højdepunkterne er dog det hele værd: to versioner af "Osmosis", den børnesangsagtige "Odd Man Out" samt "The Riot Act" og "The Big Man", hvor i der åbnes op for pludselige, pudsige skævheder.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu