TV 2 har udnyttet og misbrugt sin dominerende stilling på tv-markedet for landsdækkende reklamer til at presse sine konkurrenter TV3 og TV Danmark. Sådan lyder det fra Konkurrencerådet, der onsdag traf en længe ventet afgørelse i en sag om TV 2's rabatordninger for reklamekunder.
"TV 2 har et hav af rabatter, men den største er et årsaftalesystem, hvor kunderne får større rabat, jo større årsindkøbet af reklamer er," siger direktøren i Konkurrencestyrelsen, Finn Lauritzen. Konkurrencerådet, der efter styrelsens behandling har truffet beslutning i sagen, mener, at problemet med årsrabatten er, at den tilskynder annoncører til at samle deres køb hos TV 2 og dermed forvrides konkurrencen på markedet. Det går ud over TV3 og TV Danmark, som har klaget over TV 2's praksis. Hos TV 2 vækker forbuddet mod årsrabatten forundring, fordi den ifølge salgs- og marketingsdirektør for TV 2 Reklame, Flemming Rasmussen er gængs praksis over for annoncører hos alle medier nationalt såvel som internationalt. Næste skridt for TV 2 er en ankesag. "Konkurrenceankenævnet har tidligere underkendt rådet i en tilsvarende afgørelse, men nu forsøger rådet at stoppe os igen. Så vi anker, som vi har gjort før," siger Flemming Rasmussen. /ritzau/