Læsetid: 2 min.

Chefmiddag i helvede

Det franske thriller-drama 'Lemming' har mange kvaliteter trods slemme afsporinger
Kultur
13. april 2007

Dette er en af de film, der kører mystisk af sporet ca. halvvejs gennem handlingen og aldrig helt kommer på ret køl igen. Alligevel kan den godt anbefales til yndere af veltilrettelagte, bizarre gys i hverdagslige omgivelser.

Dominik Moll, der brød igennem med Harry - en ven i nøden, er nemlig en indlysende dygtig instruktør, der kan sin Hitchcock, Chabrol og Buñuel på fingrene. Problemet opstår, da han et stykke henad vejen beslutter sig til, at dette også skal være en David Lynch-agtig film. Så bliver den elegante blanding af sort sædekomedie og kølig suspense til en okkult skrøne, der disker op med bedrageriske drømmesyner, forbyttede identiteter og endda en dræbende genganger. Hvor der før var bid og vid, indtræder kort sagt det rene vrøvl.

Lus i skindpelsen

Men man er altså fastholdt i en skruestik fra starten, fordi Dominik Moll med så sikker, metodisk hånd får noget urovækkende til at dukke op i ganske banale situationer.

Som f.eks. den chefmiddag for fire, som filmens harmoniske unge borgerpar, Alain og Benedicte, inviterer til, og som gradvis udvikler sig til et mareridt. Chefens kone spilles af en ædende ond Charlotte Rampling, iført solbriller og en mimik som en dødsmaske; hun forsøger med alle midler at ydmyge den noble chef-ægtemand, fremstillet med suveræn elskværdighed af fransk films gentleman nr. 1, André Dussollier.

Inden længe har Rampling sat så mange lus i skindpelsen på det stakkels unge par, at den symbolsk ildevarslende lemming, der tilstopper deres køkkenvask, virker ganske uskyldig i sammenligning. En ægteskabelig tragedie spejler sig i deres unge lykke og river den med sig i faldet. Det hele udspenslet med næsten pedantisk realisme og troværdighed i al sin komisk genkendelige forfærdelighed.

Bedragerisk teknologi

Alain er ingeniøren, der prøver at kontrollere sig ud af sine dilemmaer og meget passende bor i et superstrømliniet Bel Air-velhavermiljø i et kaliforniseret Sydfrankrig, hvor teknologiske hjælpemidler forsøger at afbøde hverdagens skarpe kanter.

Spillet som en passiv offertype af Laurent Lucas går han prøvelser i møde, som kun hans svaghed er skyld i. Charlotte Ramplings desperations-stærke heks viser sig at have sjælemagt efter døden, og Benedictes beslutning om at tage lemmingen til sig som kæledyr får de forventede fatale resultater. Her er det så, at filmen overgiver sig til de David Lynchske mangetydigheder, som man kan æde råt eller afvise, alt efter temperament og smag.

Ærgerligt nok, for filmen lignede ellers et lille mesterværk. Nu må den nøjes med at være et effektfuldt genrestykke i splid med sig selv.

Lemming. Instruktion: Dominik Moll. Manuskript: Gilles Marchand og Dominik Moll. Fransk (Gloria)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her