Læsetid: 2 min.

Hvem skal til Cannes?

Rygterne går om både danske og udenlandske film forud for årets franske filmfestival
13. april 2007

Der er en lille uge til, at programmet til årets filmfestival i Cannes bliver offentliggjort. Som sædvanlig er luften - og internettet - fuld af mere eller mindre kvalificerede rygter, især hvad angår de udenlandske film, mens det straks er sværere at finde ud af, om der reelt er danske film på vej til det sydfranske.

I spil er Anders Morgenthalers anden film, dramaet Ekko, Paprika Steens Til døden os skiller en sort komedie, Daniel Espinosas Uden for kærligheden, der fortæller om kærligheden mellem en jødisk mand og en muslimsk kvinde i en forstad til København, Thomas Vinterbergs første dansksprogede film siden Festen, komedien En mand vender hjem, og Jacob Thuesens Erik Nietzsche - de unge år, der er baseret på et morsomt manuskript af Lars von Trier og handler om instruktørens tid på Den Danske Filmskole i begyndelsen af 1980'erne.

Jeg har set et par af filmene, Ekko og Uden for kærligheden, og begge kunne efter min mening godt gøre sig gældende i Cannes, måske ikke i hovedkonkurrencen, men i en af de tre sideserier.

Coppola og Moore

Fra udlandet er der nyt fra mange af de største festivalfavoritter, Coen-brødrene, Woody Allen, David Cronenberg, Takeshi Kitano, Wong kar-Wai, Roy Andersson, Gus Van Sant, Denys Arcand, Emir Kusturica og mange andre - om de kommer til Cannes, afhænger formentlig mere af, om de når at blive færdige med deres film, end om filmene rent faktisk er gode.

Også Francis Ford Coppola er endelig klar med en ny film, Youth without Youth, instruktørens første i 10 år. Den er baseret på en bog af den rumænske forfatter og filosof Mircea Eliade, foregår under Anden Verdenskrig og er angiveligt en mystisk kærlighedshistorie. Youth without Youth bliver ifølge rygterne en del af festivalens officielle program, men uden for konkurrence.

En anden længe ventet film er Michael Moores Sicko, der går i kødet på det amerikanske sundhedsvæsen og er hans første film siden Guldpalme-vinderen Fahrenheit 9/11. Siden har Moore blandt andet ledt efter gode (læs: triste) historier om menige amerikanere, der har problemer med hospitaler og forsikringsselskaber, og det har fået hele branchen til at gå i flyverskjul af frygt for at blive et indslag i den kontroversielle instruktørs nye film.

Det kunne gå hen og blive et rigtig spændende år i Cannes.

www.festival-cannes.fr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu