Læsetid: 5 min.

Hej statsminister!

Så er der hul igennem for alle og enhver med noget på hjertet - også dem i morgenkåbe. Anders Fogh Rasmussen har fået sin egen weblog. Pr-stunt eller demokratisk revolution? Information har sprunget de almindelige mennesker over og spurgt eksperterne
Så er der hul igennem for alle og enhver med noget på hjertet - også dem i morgenkåbe. Anders Fogh Rasmussen har fået sin egen weblog. Pr-stunt eller demokratisk revolution? Information har sprunget de almindelige mennesker over og spurgt eksperterne
22. juni 2007

'Hej Statsminister, Jeg er utrolig glad for, at jeg fik øje på din blog.' skriver Neel, mens Søren bare lige ville sige, at han syntes: 'Du gør det godt som statsminister'. Sådan lød nogle af velkomsthilsnerne, da Anders Fogh Rasmussen i går sluttede sig til det stigende antal interaktive på nettet. På www.blog. andersfogh.dk kan man i det første - og i skrivende stund også eneste - indlæg fra Anders Fogh Rasmussen læse, at statsministeren ønsker "inspiration, gode ideer og synspunkter direkte fra jer." Samt "selvfølgelig også bruge muligheden for at kommunikere nogle politiske budskaber engang imellem."

Claus Buhl, Kommunikationskonsulent og ivrig blogger, er ikke mindre end begejstret for tiltaget. "Igen har Anders Fogh Rasmussen givet sine kolleger baghjul ved at indse potentialet i at gå ind i den samtale, der allerede foregår ude på nettet. Det her er virkeliggørelsen af internettes oprindelige løfte. Her er ingen gate-keeper, og hverken status eller økonomisk formåen afgør, om du har adgang til magten. En blog som denne er genoplivningen af den gamle idé om politiske partier som samlingssted for interesser og holdninger," siger Claus Buhl.

Pia Svejgaard Pedersen har deltaget i et forskningsprojekt om politiske blogs og medgiver, at mediet har potentiale til at styrke demokratiet. Virkeligheden er dog alt for ofte en anden. "I USA har de politiske blogs primært været brugt til at rejse penge og samle frivillige til valgkampen. Herhjemme så vi i sidste valgkamp, at de bloggende kandidater i praksis brugte platformen til at mobilisere i egne rækker. Og så skal man huske, at ca. 40 procent af danskerne stadig er på det digitale B-hold og kun sjældent bruger nettet. Det begrænser bloggens effekt som reelt demokratisk værktøj," lyder det fra Pia Svejgaard Pedersen.

Kritisk masse?

Jacob Bøtter er partner i konsulentvirksomheden Connecta og en af mændene bag statsministerens blog. Han mener, at mediernes rolle har taget overhånd. Om politiske blogs som redskab til dialog mellem politikerne og befolkningen, siger han: "Uffe Ellemann sagde engang, at Venstre havde brug for sin egen tv-kanal. Det var naturligvis umuligt, men nu eksisterer de nye sociale medier, der endda åbner for dialogen. Det er en ny arkitektur, hvor enhver kan træde ind i, hvis man har noget at spørge om eller har noget på hjertet. Det er måske for tidligt at udnævne den politiske blog til den femte statsmagt, men jeg tror, at den har potentialet," siger Jacob Bøtter.

- Men handler det ikke bare om at sælge sit budskab uden om den irriterende journalist?

"Nej, bloggen er bare et supplement. Det kan kun give mere stof til den kritiske journalist. Men det er klart, at den politiske blog stiller helt nye krav til modtageren. Når Irans præsident Ahmadinejad blogger, kan jeg være bange for, at han ikke møder et tilstrækkeligt kritisk publikum. Det er Iran nok desværre ikkedemokratisk og uddannelsesmæssigt rustet til. Når man ikke har journalisterne til at tygge de politiske budskaber igennem, er det utroligvigtigt, at folk selv kan," siger Jacob Bøtter,

- Er det ikke lidt sent, at Andres Fogh melder sig ind i blogosfæren?

"Vi har set tiden lidt an for at sikre os, at der var en stor nok kritisk masse ude på nettet til at få balance i sagerne. Vi vil ikke bare tiltrække nørderne, men få store dele af den danske befolkning på banen. Og så ville vi sikre, at den ikke bare var en kort affære. Den her blog skal man føle sig sikker på er der, ikke kun i valgkampe," forsikrer Jacob Bøtter.

Derimod kalder Pia Svejgaard Pedersen statsministerens weblog en 'lejlighedsblog' til den forestående valgkamp. "Under det sidste valg kom det bag på kandidaterne, at det var overstået så hurtigt. Nu har man en mulighed for at få et personligt og uredigeret budskab frem i tide," siger hun.

Hold jer til dagsordenen

Folk, der er kommet i klemme i systemet, skal dog ikke forvente gode råd fra statsministeren, og der er grænse for kreativiteten, når det kommer til emnevalget. På bloggen kan man nemlig læse, at indlæg, der handler om enkeltsager vil blive slettet af redaktionen - for sådan en eksisterer nemlig - og der opfordres til at de besøgende holder sig til de temaer, som statsministeren lægger op til i sine indlæg. Claus Buhl er dog ikke i tvivl om, at vi i går vågnede op til et lidt mere demokratisk Danmark. "Det her er en måde at få lægmands viden frem til dem, der træffer beslutningerne, og politikken tilbage til folket. Og så er det jo et point of no return for statsministeren. Jeg kan f.eks. godt allerede skrive jeres forside, hvis han lukkede den igen, fordi debatten blev for hård," siger Claus Buhl.

Hvem sidder der...?

Jens Villiam Hoff, professor i statskundskab ved Københavns Universitet, har knap så store forventninger til det demokratiske omvæltningspotentiale i statsministerens blog og ser den primært som et imageforbedrende tiltag. "En politisk blog signalerer, at jeg også er et menneske, der også kan være i tvivl, have mellemregninger og ændre mening. Samtidig lover den at være responderende og fleksibel overfor borgerne," siger Jens Villiam Hoff.

Han mener, at det er helt afgørende, at statsminsteren faktisk skriver indlæggene selv for ikke at bryde bloggens særlige genre-kontrakt. "Vi har længe været vant til, at politikere ikke selv skriver deres taler, men bloggen stiller andre krav," siger han. Den opfattelse deler Pia Svejgaard Pedersen.

"Den politiske blog efterligner den gammeldags ansigt-til-ansigt kommunikation. Det er et medie, der udnytter forestillingen om, at man er i øjenhøjde med magten. Vi vil læse om, at Mette Frederiksen også hænger vasketøj op og at Søren Pind sladrer lidt om de andre politikere, når de rejser sig op for Mærsk i Operaen. Det er helt afgørende, at Foghs blog kan opretholde illusionen om, at det faktisk er ham, der er afsender," siger Pia, der fortæller om en episode under sidste valgkamp, hvor der blev oploadet en kommentar fra Andres Fogh på Venstres hjemmeside, mens han var på virksomhedsbesøg i Nordsjælland. "Det er sådan noget, der får folk til at tvivle på autenciteten. Det går ikke på en blog. Vi vil have den personlige stemme, ikke polerede kommenterer," siger hun.

En om ugen

Jacob Bøtter garanterer, at det er Fogh selv bag tasterne. Men vi skal ikke forvente en lind strøm af strategiske strøtanker og politiske lommeovervejelser. Statsministeren vil kun blogge en gang om ugen. Alligevel venter Jacob Bøtter sig store ting af bloggen. "Den ultimative succes vil være, at et blogindlæg udmønter sig i et reelt politisk tiltag. Hvis en eller anden, der sidder derude i sin morgenkåbe, kommer med en god idé til statsministeren, der ændrer noget. Det ville da være fantastisk," lyder det fra Jacob Bøtter.

Pia Svejgaard Pedersen mener dog, at man bør slå koldt vand i blodet. "De politiske blogs er først og fremmest blev brugt til selvpromovering af politikeren. Det udelukker ganske vist ikke en demokratisk dialog med borgeren, men det garanterer den heller ikke," advarer hun.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu