Læsetid: 3 min.

Kunstens mand til kunstens hus

Han er en både kunstfaglig og ledelsesmæssig markant stemme i det danske museumslandskab, og Karsten Ohrt ser efter 28 år i branchen frem til den store udfordring, det er at lede Danmarks mest markante, men også ombruste, kunstmuseum
Han er en både kunstfaglig og ledelsesmæssig markant stemme i det danske museumslandskab, og Karsten Ohrt ser efter 28 år i branchen frem til den store udfordring, det er at lede Danmarks mest markante, men også ombruste, kunstmuseum
Kultur
2. juni 2007

Den 54-årige Karsten Ohrt, som har ledet Kunsthallen Brandts i Odense de sidste 19 år, var spået en favoritposition i kampen om den centrale stol i det danske kunstmuseumslandskab. I går kl. 11 kunne kulturministeren, bakket op af et enstemmigt ansættelsesudvalg, så bekræfte spådommen og annoncere udnævnelsen af Karsten Ohrt som direktør for Statens Museum for Kunst ovenpå på et par utraditionelle og kontroversielle dage med den afgående museumsdirektør Allis Helleland i centrum. Han indtager kontrolrummet på Sølvgade den 15. august i år.

Karsten Ohrt er en garvet museumsleder, der første gang som 26-årig satte sig i museumsinspektørstolen på Nordjyllands Kunstmuseum og siden 1988 har ført Kunsthallen Brandts op i museumsverdenens premier league. Derudover har han indtil i dag været formand for Ny Carlsberg Glyptotekets bestyrelse og har været medlem af direktionen i Ny Carlsbergfondet siden 1993. Den lader vi lige stå lidt...

Det er en kommende museumsdirektør, som har haft fingrene langt nede i kunstdejen, og ambitionerne er da også til at få øje på. Det bliver formentlig et hårdt slag for Kunsthallen Brandts, og forhåbentligt et givtigt skub til Statens Museum for Kunst.

Den ultimative stilling

- Hvad var din motivation for at søge stillingen som museumsdirektør for Statens Museum for Kunst?

"Nu har jeg i snart tyve år været leder af en kunsthal, har bygget stedet op fra grunden til det sted, det er i dag. Så har jeg siddet i 13 år i Ny Carlsbergfondet og lige så længe i Glyptotekets bestyrelse. Og så fylder jeg jo snart 55 år. Men jeg har altid syntes, at kombinationen imellem kunsthal og fond har været så interessant, at jeg ikke ville bytte, men da jeg er kunsthistoriker, har det altid tiltrukket mig at kunne komme til at arbejde med hele det kunstneriske spektrum. Og så er det jo den ultimative kunsthistoriske stilling i Danmark," siger Karsten Ohrt til Information på dagen for indstillingen i København.

- Hvad er i dine øjne den helt centrale forskel på din nuværende stilling ved Kunsthallen Brandts og din fremtidige ved Statens Museum for kunst?

"Her kan jeg få det her ni-hundrede-års-aspekt med. Men der er da ingen tvivl om, at jeg vil forsøge at profilere den samtidige kunst stærkere ,end den har været. Og som jeg sagde til ansættelsesudvalget, så vil jeg også meget gerne give den samtidige kunst væsentlig mere kant end hidtil," forklarer Karsten Ohrt.

Et opgør med trægheden

- Hvad kunne du tænke dig at lave om?

"Det er primært hurtigheden, som skal laves om. Jeg vil også være langt mere internationalt orienteret. Når der har været en udstilling, skal den til udlandet og styrke de internationale samarbejder, og lige nu hvor der er stor interesse for dansk kunst, skal vi passe på, vi ikke kommer for sent ud. Samtidig giver dette museum muligheden for at trække nogle kunsthistoriske linjer imellem det ældre og det samtidige," pointerer en tændt Karsten Ohrt.

- Hvad er vejen frem for en institution som Statens Museum for Kunst?

"Jeg tror først og fremmest, at det kunne være rigtig givtigt at gøre museet mindre afhængigt af de fire vægge, og måske i højere grad rykke kunsten ud. Også andre steder i byen. Der er på mange måder for mange mursten i institutionen, som tit har gjort, at andre museer tog sig af den moderne eller samtidige kunst. I det urbane rum kan man folde den samtidige kunst ud på nogle alternative måder. Det store problem for museet har været, at man fastholdt idéen om helhedsmuseet, og den konflikt håber jeg, jeg kan håndtere på en ordentlig måde."

- Hvilket indblik har det givet dig at have siddet i Ny Carlsbergfondet og Ny Carlsberg Glyptotekets bestyrelse?

"Det har givet mig den ballast, som jeg mener, er nødvendig for at kunne sidde i den her stilling. Det er nogle erfaringer fra museumsverdenen og med nogle af de mekanismer, der ligger i vores kunstliv. Det har givet mig stort kendskab til alle de danske museer, og hvordan de fungerer. Det kan ikke nytte noget, at man laver sig et Fort Knox. Der skal være åbne og fleksible forhold overfor ens samarbejdspartnere og andre museer," slutter Karsten Ohrt med en gennem-interviewet stemme og en glohed mobil i toget tilbage til Odense, hvor stemningen sikkert er blandet. Forhåbentlig kan Kunsthallen Brandts nyde godt af den stærke profil og popularitet, som unægteligt vil kunne tiltrække endnu en kunstens mand eller kvinde.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her