Læsetid: 3 min.

Ånden i naturen

En tur i sommerlandet kan byde på overraskende og eksotiske oplevelser. Som nu Frede Troelsens animistiske skulpturer og billeder på Himmerlands Kunstmuseum
En tur i sommerlandet kan byde på overraskende og eksotiske oplevelser. Som nu Frede Troelsens animistiske skulpturer og billeder på Himmerlands Kunstmuseum
11. juli 2007

Man tror sig hensat til en anden tidsalder. Bag den diskrete villa fra århundredeskiftet folder Per Kirkebys borglignende tilbygning sig ud og åbenbarer Museum Center Aars' tre afdelinger: Det lokalhistoriske museum, oldtidsmuseet og så Himmerlands Kunstmuseum.

For at nå frem til det sidste, der har til huse i to højryggede sale med saddeltag i glas, skal man igennem de to første. Det er en storslået rejse gennem først almuens kunsthåndværk og sorte ulddragter og dernæst historiens dyb mellem pilespidser, flinte-økser og rester af køkkenmøddinger, der tilsammen fortæller de første kapitler om vores nordiske civilisation.

Samlingen på Museum Center Aars beretter om en tid, hvor placeringen af centrum og periferi så radikalt anderledes ud. Blandt seværdighederne i museet finder man Gundestrupkarret, en smukt forarbejdet offerkedel i sølv, hvis original nu befinder sig på Nationalmuseet. Fundet af karret i den lokale Gundestrup Mose vidner om egnens tekniske og æstetiske overskud i en fjern fortid. Et overskud byen Aars siden 1980'erne har gjort tapre forsøg på at genskabe i samarbejde med kunstneren Per Kirkeby, der foruden byens imponerende museum har tegnet indgangen til Aars Gymnasium, en række offentlige skulpturer og nu også et projekteret musikhus.

Respekt for materialet

Overgangen fra oldtidsfundene til Frede Troelsens aktuelle udstilling 'Sten, træ og Tegninger' er påfaldende umærkelig. Efter rækkerne af flinteøkser og tunge objekter i træ er det første, man møder på udstillingen, en håndfuld rustikt slebne granitblokke fordelt på gulvet i en lille mellemgang med sælsomme tegn og symboler påført i overfladen. Fra væggene i rummet taler dybe relieffer i træ til stenene på gulvet og gentager deres organiske ornamenter, hvis mønstre ligner forfædrene i oldtidsafdelingen til forveksling.

Udstillingen fortsætter i de to høje sale, hvor lyset denne lørdag vælter i kaskader ned over Frede Troelsens skulpturer og billeder. Kun momentvis glider en sky over himlen og kaster stemningsfulde skygger ned over de opstillede værker. Frede Troelsen er født i 1936 og rundet af en højmoderne tradition, der tydeligvis sætter respekten for materialet og fornemmelsen for stoffet over smålige hensyn som indhold og fortælling i værket. Med objektive titler som Tegning eller Stele, granit angiver Troelsen sit kunstneriske ærinde: At bringe betragteren i kontakt med en dybere urkraft gennem det - næsten - rå stofs totemistiske mellemkomst. Spørgsmålet er bare, om virkelighedens kompleksitet og metafysiske dybder nu også virkelig lader sig afdække med trekanter udhugget i granit?

Byen og provinsen

Frede Troelsen skaber værker, der i særlig grad synes at appellere til et publikum i provinsen. Det kan ikke være noget tilfælde, at værker som Troelsens er at finde foran ethvert rådhus eller bytorv i provinsen med respekt for sig selv. Der er en rolighed og en historisk forankring på færde i stenen, som får de fleste byrådsmedlemmer og lokale bankbestyrelser til at ånde lettet op. For hvor storbyen altid var præget af globale strømninger og internationale påvirkninger, så er provinsen kendetegnet som den klippefaste og konservative garant for vores nationale arv og kulturelle egenart.

På trods af de utvetydige referencer til vore nordiske forfædre, har Frede Troelsen imidlertid selv fundet på det uforståelige alfabet af hieroglyffer, der er mejslet ind i flertallet af værker på udstillingen. Blotlagt af kunstneren som tilsyneladende iboende erindringer i stoffet om en fælles, mytisk fortid, afslører de mystiske søjler og tavler på udstillingen en animistisk, hvis ikke ligefrem shamanistisk, holdning til naturen. Det er intet mindre end kosmologiske syner, vi her er vidner til. Fra skulpturerne på gulvet over reliefferne i træ til de runefyldte tegninger på væggen udstråler samtlige af værkerne på udstillingen en arkaisk orden, der synes at udspringe fra selve stoffet selv.

Men heri består også udstillingens problem. Frede Troelsens værker reflekterer en uden tvivl udbredt længsel efter en oprindelig verden, hvor orden og harmoni endnu herskede. En romantisk vision af verden, kunne man forledes til at synes, hvis ikke netop romantikken var kendetegnet ved dens høje mål af kaos og formløshed. I Frede Troelsens værker er kaos desværre fuldstændig fraværende. I stedet fremsætter kunstneren en påstand om orden, der i lyset af nutidens konfliktfulde virkelighed forekommer i bedste fald utopisk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu