Læsetid: 4 min.

Borte med hesten

Ang Lees 'Brokeback Mountain' er en smuk og følsomt fortalt kærlighedshistorie
23. december 2005

Familier, umulig kærlighed, undertrykte følelser - Ang Lee kredser ofte om de samme emner i sine ellers vidt forskellige film, og ligegyldigt om det er tegneseriefilmatiseringen Hulk eller familiedramaet The Ice Storm, tager han udgangspunkt i mennesker og fortæller medrivende om deres svære valg. Således også i sin seneste film, Brokeback Mountain, der ankommer til de danske biografer efter en regulær sejrsrunde i resten af verden.

Der er blevet talt meget om, at filmen skildrer en mangeårig kærlighedsaffære mellem to mænd, to cowboys, og det er bestemt heller ikke hverdagskost at se så intime scener mellem to af det samme køn i en amerikansk produceret mainstreamfilm. Men det synes samtidig lidt forkert kun at fokusere på det homoseksuelle element i en film, der først og fremmest er et episk fortalt, meget smukt og bredt appellerende kærlighedsdrama.

Brokeback Mountain er baseret på en novelle af Annie Proulx er og manuskriptet blandt andet skrevet af forfatteren Larry McMurtry, som har dyrket sin egen version af westernmyten i romanen Lonesome Dove.

Den blev i 90'erne til en tv-serie med Tommy Lee Jones og Robert Duvall i hovedrollerne.

Ikke-eksistens

Ang Lees film begynder i 1963 på Brokeback-bjerget i Wyoming, hvor der er uendelig langt til både rock'n'roll og ungdomsoprør. To unge cowboys, Ennis (26-årige Heath Ledger) og Jack (25-årige Jake Gyllenhaal), søger arbejde hos fåreavleren Joe (Randy Quaid) og sendes sammen op på Brokeback for at vogte får i en hel sommer.

Langsomt opstår et venskab mellem de to meget forskellige mænd, den indesluttede, fåmælte ranchhand Ennis og den mere energiske, talende rodeorytter Jack, og en dag ender de endda i seng med hinanden.

Det er begyndelsen på en mere end 20 år lang og på sin vis uforløst kærlighedsaffære, hvor Ennis og Jack begge stifter familie, men ikke kan lade hinanden være i fred og gennem årene ofte mødes på Brokeback og taler om det liv, de kunne have fået sammen.

Man er ikke i tvivl om, at Ennis og Jack elsker hinanden, men man ved, ligesom de selv gør, at der ikke er plads til homoseksualitet blandt cowboys og rodeoryttere. Tragedien er, at både Jack og Ennis hører hjemme i denne verden, og ikke mindst Ennis har svært ved at acceptere en side af sig selv, som han frygter, men ikke kan undertrykke.

Ironisk nok, selv om historien fortsætter op gennem de stadigt mere frisindede 70'ere og 80'ere, så foregår den i et miljø på landet, hvor holdninger og moral kun langsomt flytter sig. Resultatet er, at Jack og Ennis begge må udholde en slags ikke-eksistens ude af stand til at finde ro dér, hvor de nu engang opholder sig. Hele tiden længes de efter noget, de kun får lov til at opleve i glimt.

Gør stadig ondt

Det er oplagt at trække nogle linier fra Brokeback Mountain og tilbage til nogle af Ang Lees tidligere film, nok især Jane Austen-filmatiseringen Fornuft og følelse. Kærlighed kræver ofre, og det er så svært at bryde fri af egne og nedarvede mønstre og omgivelsernes forventninger, at vi ofte vælger med fornuften frem for med følelserne.

Dette urgamle dilemma, som vi mennesker åbenbart er tvunget til at slæbe rundt på, er også pælen, som Ennis og Jack er tøjret til. Og sammen med sine unge skuespillere, der begge skal forestille at blive 20 år ældre i løbet af filmen, lykkes det Ang Lee på underspillet og følsom vis at fortælle historien, som havde vi ikke hørt den før - eller i hvert fald på en måde, så den stadig gør ondt.

Heath Ledgers Ennis er en studie i undertrykte følelser. Kun en gang imellem krakelerer hans, fornemmer man, skrøbelige facade, og som regel prøver han på godt og ondt at være mere en mand, end han egentlig behøver at være, over for sin kone, Alma (Michelle Williams), og sine to døtre. Jake Gyllenhaals Jack er mere umiddelbar og har for længst accepteret sin homoseksualitet og det faktum, at han, om end modvilligt, må leve i et skinægteskab med børn og karriere for at opretholde en vis respektabilitet.

I løbet af de to timer, som filmen varer, får de to skuespillere virkelig vist, hvorfor de hører til blandt deres generations bedste - at de trods tilstundende stjernestatus kan præstere karakterspil.

Det majestætiske landskab på og omkring Brokeback, der set gennem fotografen Rodriego Prietos linse skaber en stærk modsætning til de små, uinspirerende byer, hvor Ennis og Jack bor, bliver et næsten lyrisk billede på deres forhold. Det er kun, når de er sammen, ude i naturen, at de for alvor kan være sig selv og føle sig fri, og det giver sammen med det tidsmæssige spænd Brokeback Mountain en storslåethed, der klæder og løfter den ellers lille historie.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu