Læsetid: 3 min.

Dramatikerens eget rum er truet

Kunstrådet kan ikke finde de fornødne ressourcer til Dramatikerpuljen, så Dramatikercentrums aktiviteter må ophøre. Det betyder, at dramatikere ikke længere får adgang til sit eget prøverum og til at udvikle sig
Kultur
13. april 2007

Dramatikercentrum har igennem de sidste fire år givet en række dramatikere mulighed for at afprøve og udvikle deres endnu ufærdige scenetekster. Hos Dramatikercentrum er det dramatikeren selv, der bestemmer, hvordan denne afprøvning og videreudvikling skal finde sted. Man kan få skuespillere/performere, eller hvad man nu mener at have brug for, stillet til rådighed for undersøgelsen samt selvfølgelig en prøvesal.

Man behøver ikke at være medlem af Dramatikercentrum for at søge om støtte til en workshop, og det er helt op til dramatikeren selv at formulere sit projekt. Situationen er nu, at Dramatikpuljen under Kunstrådet ikke har kunnet finde de fornødne ressourcer, så Dramatikercentrum kan fortsætte sine aktiviteter efter sommeren.

Hvis ikke der findes en løsning, vil det bevirke, at Dramatikercentrums aktiviteter må ophøre, og at der således ikke længere vil være mulighed for, at dramatikeren får adgang til sit eget prøverum. Dansk teater er ved lov forpligtet til at sætte ny dansk dramatik op. Der er afsat økonomiske midler til at sikre udviklingen af dansk dramatik netop i form af Dramatikpuljen.

Der findes da også teatre som f.eks. Café Teatret og Entré Scenen i Århus, der på forskellig vis medvirker til udviklingen af dansk dramatik og tilbyder readings og prøveforløb. Der er også May Day-ordningen igennem Danske Dramatikeres Forbund, hvor en dramatiker kan søge midler til dramaturgisk bistand.

Men til forskel fra de her nævnte muligheder er der i Dramatikercentrum ikke bare tale om dramaturgbistand, men om mange mulige former for afprøvning, og der er ikke tale om, at de projekter, der tildeles en workshop, skal udvælges af en kurator eller kunstnerisk ledelse eller skal høre ind under en bestemt tematik eller en bestemt genre.

Et særegent sted

Dramatikercentrum er et særegent udviklingsrum helt på dramatikerens egne præmisser, hvor der ikke er krav om, at workshoppen skal føre et bestemt sted hen. Her kan man som dramatiker afprøve en tekst, uanset om teksten skal betjene det mere traditionelle teater, hvor teksten primært bliver til et arbejdsredskab for andre led i den kunstneriske skabelsesproces, eller om den skal bruges mere eksperimenterende, måske i et videre samarbejde mellem dramatikeren og et produktionshold.

Her kan der f.eks. finde eksperimenter sted, hvor tekstbegrebet søges udvidet eller står til diskussion, eller man kan som dramatiker afprøve nye sider inden for sit forfatterskab. Den moderne dramatiker sidder ikke nødvendigvis i ensomhed på loftskammeret og skaber 'kunst', men skriver til en ny scenekunst, der er tværfagligt orienteret og kan indeholde elementer af det klassiske europæiske teaters former, de klassiske etniske teaterformer, dans, musik, lyskunst, kunstinstallation, videokunst og billedkunst, clubbing kultur og meget andet.

Internationalt netværk

Dramatikeren til det "post-dramatiske teater" behøver skuespillere, performere, billedmagere og lys- og lydfolk for at kunne undersøge og udvikle teksten. Der er mig bekendt udtrykt interesse for, at dansk dramatik fremover skal styrkes også internationalt. For nylig tog Dramatikercentrum initiativ til et samarbejde med teatret Schaubühne i Berlin, hvor det lykkedes at få en dansk dramatiker, Aleksa Okanovic, med på den årlige festival for ny dramatik F.I.N.D (Festival für Internationale Neue Dramatik).

Det var første gang, et dansk stykke dramatik var repræsenteret på festivalen. Det blev en succes og resulterede i, at der blev solgt optioner på stykket til flere sider, bla. til Schaubühne og Dramaten i Stockholm. Den kunstneriske leder af Schaubühne i Berlin, Thomas Ostermeier, indledte åbningen af festivalen med at sige, at de på festivalen altid ledte efter "en ny Shakespeare". Shakespeare fik i sin tid stillet sit eget teater til rådighed og udviklede formentlig sine tekster sammen med skuespillerne på scenen, i modsætning til f.eks. Henrik Ibsen.

I min optik skal der ikke nødvendigvis findes nogen ny Shakespeare, men der skal findes nye former for tekst og skabes et andet syn på, hvad en scenisk tekst kan være. Hvis dansk dramatik skal udvikles, så må der være nogen, som stiller et rum til rådighed for dramatikeren, hvor dramatikeren selv kan definere sin kunstneriske undersøgelse og have adgang til at arbejde med hele det teatrale billede på sine egne præmisser.

Det er ikke blot dramatikeren, som har brug for et sådant rum - det gavner hele teatrets udvikling og muligheden for, at dansk teater - som dansk film - kan markere sig på den internationale scene.

Gritt Uldall-Jessen er dramatiker og bruger af Dramatikercentrum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her