Læsetid: 6 min.

Feminisme lyder godt på svensk

Den danske instruktør Kathrine Windfeld har filmatiseret Hanne-Vibeke Holsts bestseller 'Kronprinsessen' som svensk tv-serie med feministisk fokus og oplæg til debat af politikernes og pressens rolle i samfundet
3. marts 2006

Politiske konflikter, presse-etiske konflikter og personlige konflikter.

Hanne-Vibeke Holsts roman Kronprinsessen har efter Kathrine Windfelds mening tre spændende konfliktspor, som gør den til indlysende og aktuelt dramatisk stof. Romanen følger miljøaktivisten Charlotte Damgaard, der accepterer den socialdemokratiske statsministers uventede tilbud om posten som miljøminister. Der er stor skepsis over for statsministerens valg og udbredt hvisken i krogene om Charlottes fordelagtige køn og udseende. Men Charlotte klør på, og romanen skildrer hendes kamp med at tackle både politikken, pressen og ikke mindst privatlivet samtidig.

Første afsnit af den kamp kan ses på søndag i prime time drama-tid på DR1 - men på svensk. Den svenske producent Anne Croneman sikrede sig nemlig rettighederne til at filmatisere romanen, men det blev med en dansk instruktør bag HD-kameraet. Som Kathrine Windfeld fortæller få dage inden den svenske tv-premiere, ledte Anna Croneman efter en kvindelig instruktør med den rette feministiske overbevisning, fordi hun betragter romanen som en feministisk tekst.

Anna Croneman fandt ikke den rette i Sverige, og valget faldt i stedet på Kathrine Windfeld, der efter at have gået på den polske filmskole i Lodz har arbejdet 10 år som instruktørassistent i den danske filmbranche. Kathrine Windfeld var lykkelig over at få tilbuddet om at instruere en tv-serie til 25 mio. kroner, for hun følte sig mere end klar til at løfte sit eget projekt efter de mange år som assistent.

"Da jeg flyttede hjem efter seks år i udlandet, oplevede jeg, at det tog lang tid at komme ind i branchen udefra. Jeg lavede tre kortfilm og har arbejdet meget som instruktørassistent især for Ole Christian Madsen. På Edderkoppen, på Rejseholdet og på Nordkraft. Jeg har lært meget af at gå i Ole Christians fodspor og også ved at caste Ørnen og være assistent for Niels Arden Oplev."

"Den store kunst ved assistentjobbet er ikke at blive fanget i det. For man bliver god til det, og det er sjovt, men det er svært at finde tid til sit eget, når man bruger 14 timer på optagelse hver dag. Jeg var virkelig klar til at lave mit eget, da Anna Croneman ringede, og jeg havde redskaberne til at løfte opgaven. Det har været en fest at få lov."

Store jobs, små børn

Kathrine Windfeld er flere gange blevet spurgt, om hun ikke ser det som et problem, at hun blev ringet op, fordi Anne Croneman var på jagt efter en kvindelig instruktør.

Til det kan hun kun svare blankt nej. Hun var kvalificeret til opgaven, og materialets karakter var oplagt at gå i lag med for en kvinde som hende.

"Jeg kan da ikke udelukke, at der går en fyr på 22 rundt derude, der kan beskrive, hvordan det er at være en karrierekvinde med to børn. Men man kan da heller ikke udelukke, at én på min alder, der står i det til halsen, kan beskrive det rigtigt godt."

"Der har været mange kvinder på den her produktion. Der er to kvindelige manuskriptforfattere, en kvindelig klipper og en kvindelig scenograf. Det har været virkelig sjovt, bl.a. fordi vi vidste, hvad vi ville fortælle. Vi er alle sammen kvinder med forholdsvis store job og forholdsvis små børn. Det er altid en svær kombination. Det var eksistentielt vigtigt for os at fortælle den her historie, som i virkeligheden er vores generations historie."

"I forhold til feminisme, så har ordet fået en mærkelig klang i Danmark, mens man i Sverige har været dygtige til at definere det. Hvad vil det sige at være feminist? Det betyder, at man går ind for lige rettigheder for kvinder og mænd."

"Det går jeg ud fra, at de fleste synes er en god idé, og det ville være fint, hvis den definition blev klarere. Og hvis det at være feminist blev sat sammen med at være en voksen kvinde, som har taget stilling til samfundet omkring sig og har en mening om, hvad ens plads i samfundet er."

"Og at man samtidig kan være sjov og sexet og smart og dygtig og alle de ting, som jeg i hvert fald synes, at alle de feminister, jeg kender, er. Ordet har fået en kedelig klang herhjemme, mens der i Sverige er en helt anden tone. Og det er jo klart, at man får en anden tone, hvis man har en statsminister, der siger, at han er feminist."

Definition af dygtig?

I Sverige har man fra 1. januar kønskvoteret filmstøtten til fordel for kvindelige instruktører.

Kathrine Windfeld er positiv over for tanken, fordi det åbenbart er den eneste måde, man kan få flere kvinder frem.

"Selvfølgelig er der masser af kvinder, som kan fortælle gode historier på film. De får bare ikke lov. Det handler ikke om, at nu skal kvinderne da have lov, fordi de ikke er så dygtige. Det handler om, hvad det vil sige at være dygtig."

"At lave film er jo ikke en matematisk opgave, hvor der findes et svar og to og to er fire. Hvad er en god film? Nogle synes, den ene er god, og jeg synes måske den anden er god, fordi den har en synsvinkel, jeg kan identificere mig med. Og hvis jeg skal kunne identificere mig med den, så skal den måske være lavet af en fra mit eget køn på min egen alder."

"Det bliver spændende at se, hvad der sker i Sverige, for nu er folk pludselig nødt til at tage nogle andre historier og folk alvorligt. Pludselig er der penge i lortet, og så skal de nok komme i gang. Sådan er spillereglerne, hvad enten det er filmbranchen eller mejeribranchen."

Respekt for arbejdet

Kathrine Windfelds ønsker med Kronprinsessen at tegne et spændende portræt af Charlottes personlige og professionelle udfordringer, men også at få os til at tænke over politikernes og pressens rolle i samfundet.

"Jeg synes, det er vigtigt at tænke over, hvor meget politikere arbejder, og hvor udsatte de er. Man skal vise mere respekt over for de mennesker, der bruger hele deres liv på at fastholde, at vi kan have et demokrati. Hvis ingen har lyst til det job, så har vi jo ganske enkelt ikke et demokrati. Derfor må vi ikke ødelægge de mennesker fuldstændig."

"De arbejder vanvittigt meget. På et tidspunkt skulle vi filme uden for den svenske rigsdag. Vi lagde optagelserne kvart i syv om morgenen, for så var der nok ikke så mange. Men det var rush hour. De væltede ind, og så går de hjem kl. 11 om aftenen med 200 papirer, der skal læses til næste dag. Vi synes, vi arbejder meget i filmbranchen, men det er ingenting mod politikerne, og jeg kunne godt tænke mig, at man begyndte at vise dem lidt respekt."

"Det gælder ikke mindst pressen. Selvfølgelig skal vi have en fri presse. Vi skal have en presse, der er efter magten, bider politikerne i haserne og tjekker, at de ikke bliver korrupte. Men pressen har en ekstrem magt. Pressen bør gribe mere i egen barm og spørge sig selv, hvad der egentlig bliver skrevet. Hvad skriver man, når man skriver om den talende kavalergang og Gucci-tasken og alt det pis? Det lyder da meget sjovt og kan være en morsom pointe at fyre af, inden man går hjem på weekend, men det er ret voldsomt og skaber nogle ting, som ikke bare går i sig selv igen. Det vil jeg gerne have, at folk tænker over, når de ser Kronprinsessen."

Første afsnit af Kronprinsessen vises på DR1 søndag aften kl. 20.00

20060302-213145-pic-435591331.jpgDer har været mange kvinder på den her produktion. Vi er alle sammen kvinder med forholdsvis store job og forholdsvis små børn. Det er altid en svær kombination, fortæller Instruktøren Kathrine Windfeld Foto: Sveriges Television

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu